۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
بخشنامه‌های بانک مرکزی به درد خودش می‌خورد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بخشنامه‌های بانک مرکزی به درد خودش می‌خورد

قزوین- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی بانک مرکزی خودش بخشنامه تعریف و صادر می‌کند، در واقع هم سؤال را خودش می‌کند و هم جواب را خودش می‌دهد بنابراین بخش‌نامه‌اش به درد خودش می‌خورد.

لطف‌ الله سیاهکلی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از فقدان نهاد تخصصی برای تدوین و تنظیم آیین‌ نامه، بخش‌ نامه و دستورالعمل گفت: در کشورمان نهاد تخصصی که بخش‌ نامه و دستورالعمل صادر کند، نداریم و این کار را خود دستگاه مجری انجام می‌ دهد.

وی اضافه کرد: برای مثال وقتی بانک مرکزی دستورالعمل تعریف می‌ کند، این کار را برای خودش انجام می‌ دهد و مشکل خودش را حل می‌ کند؛ مشکل مردم را که حل نمی‌ کند و امروز اساس کار متأسفانه این‌ گونه است. در دنیا برای تعریف دستورالعمل و بخش‌ نامه و آیین‌ نامه نهاد تخصصی وجود دارد و تنظیم بخش‌ نامه و آیین‌ نامه را به نهادهای تخصصی می‌ سپارند.

سیاهکلی ادامه داد: در واقع در موضوع صدور بخش‌ نامه‌ های بازرگانی بانک مرکزی به عنوان یک نهاد متولی باید سوال را مطرح کند، نه جواب را. بنابراین وقتی بانک مرکزی خودش بخشنامه تعریف و صادر می‌ کند، در واقع هم سوال را خودش می‌ پرسد و هم جواب را خودش می‌ دهد و بنابراین بخش‌ نامه‌ اش به درد خودش می‌ خورد.

وی تصریح کرد: معلوم است که شیوه تنظیم بخشنامه توسط بانک مرکزی و نهادهای دیگر اشکال دارد و در مجموع در تنظیم آیین‌ نامه‌ ها مشکل داریم. در ضمن باید بدانیم بخش اجرای هر نوع قانونی اعم از قانون اساسی یا قانون عمومی همان آیین‌ نامه می‌ شود. یعنی آیین‌ نامه‌ است که قانون را اجرایی می‌ کند، و گرنه قانون را که نمی‌ توان مستقیم استفاده کرد.

سیاهکلی یادآور شد: برای نمونه آیین‌ نامه پرداخت وام را می‌ دهیم به بانک‌ ها بنویسند و وقتی بانک آیین‌ نامه می‌ نویسد، معلوم است که نحوه پرداخت تسهیلات و وام به درد مردم نمی‌ خورد.

نماینده مردم قزوین،‌ آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه پیشتر در نطق‌ هایم گفته‌ام که به دو نوع مجلس نیاز داریم، گفت: یک مجلس باید قانون‌ گذار باشد و مجلس دیگر باید آیین‌ نامه‌ نویس باشد. شأن مجلس فعلی ما سیاسی و تنظیم آیین‌ نامه است و به همین خاطر قانونی که این مجلس می‌ نویسد سیاسی است؛ یعنی چپ یک‌ جور و راست جور دیگری قانون می‌ نویسد.

سیاهکلی افزود: مجلس قانون‌ گذار مجلسی است که منهای شرایط سیاسی کشور عمل کند و بدون در نظر گرفتن وضعیت سیاسی کشور برای حل مشکلات مردم و رشد کشور قانون بنویسد.

کد خبر: ۲۵۱٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha