۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
غزه به میلیاردها دلار کمک برای جبران سال‌ها محدودیت نیاز دارد
سازمان ملل:

غزه به میلیاردها دلار کمک برای جبران سال‌ها محدودیت نیاز دارد

سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در گزارش امروز (چهارشنبه) خود اعلام داشت که غزه برای جبران سال‌ها محدودیت که به اقتصاد این کشور آسیب زده، به میلیاردها دلار کمک اقتصادی نیاز دارد.

به گزارش بازار، خبرگزاری رویترز نوشت: کنفرانس تجارت و توسعه به عنوان نهاد تجاری سازمان ملل در گزارش خود درباره «توسعه اقتصادی سرزمین های اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۲‌» بر وخامت اوضاع اقتصادی غزه حتی قبل از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به این منطقه تاکید کرد.

در این گزارش آمده است: کمک کنندگان و جامعه بین المللی باید برای ترمیم آسیب های گسترده ای که غزه به دلیل بسته شدن مرزها و محدودیت های طولانی و عملیات نظامی مکرر تجربه کرده، کمک های اقتصادی قابل توجهی را ارائه دهند. این محدودیت ها، اقتصاد این منطقه را تحت فشار قرار داده و زیرساخت های آن را تخریب کرده است.

این گزارش افزود: در حالی که کمک ها به مردم غزه مهم است نباید به عنوان جایگزینی برای پایان دادن به محدودیت ها و درخواست از اسرائیل و دیگر طرف ها برای برعهده گرفتن مسئولیت خود تحت قوانین بین المللی در نظر گرفته شوند.

ریچارد کوزول رایت (Richard Kozul-Wright)، مدیر بخش «جهانی‌سازی و راهبردهای توسعه» کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، در گفت وگو با خبرنگاران در ژنو، گفت: ارزیابی میزان نیاز غزه تا وقتی درگیری‌های کنونی پایان نیافته، دشوار است. اما این رقم به میلیاردها دلار خواهد رسید.

رویترز نوشت: این در حالیست که کمک های بین المللی به غزه بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۲ کاهش شدیدی داشته است و از ۲ میلیارد دلار یا ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی، به ۵۵۰ میلیون دلار یا کمتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته رسیده است.

در گزارش این نهاد همچنین آمده است: حدود نیمی از جمعیت غزه بیکار است و بیش از نیمی از ساکنان آن در فقر بسر می برند.

این نهاد سازمان ملل افزود: بسته شدن مرزها و عملیات‌ مکرر نظامی، دور باطلی از فروپاشی اقتصادی و نهادی را به راه انداخته که به «توسعه معکوس» در غزه تبدیل شده است. تاثیر این محدودیت ها، کوتاه مدت نیست و تبعات بلندمدت و غیرمستقیم آن در نسل های بعد بازتاب خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز و ضربات سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی که توان مقابله با رزمندگان مقاومت را ندارد از همان ابتدای عملیات در جنایتی آشکار اقدام به بمباران بی وقفه مناطق مسکونی، زیرساخت ها، بیمارستان ها و مراکز دینی و مدارس غزه کرده است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین آخرین طی ۱۹ روز جنایت این رژیم در غزه، نزدیک به ۶ هزار نفر شهید و ۱۶ هزار نفر هم مجروح شده‌اند.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha