۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
صندوق ثروت نروژ، ۳ ماهه ۳۳.۸ میلیارد دلار ضرر کرد
زیان بزرگ‌ترین صندوق ثروت جهان از افزایش نرخ بهره؛

صندوق ثروت نروژ، ۳ ماهه ۳۳.۸ میلیارد دلار ضرر کرد

صندوق ثروت ملی نروژ روز سه‌شنبه اعلام کرد این صندوق ۱٫۴ هزار میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین صندوق ثروت در جهان به شمار می‌رود، در ۳ ماهه سوم سال جاری ۳۷۴ میلیارد کرون برابر ۳۳٫۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

به گزارش بازار، طبق اعلام صندوق ثروت ملی نروژ، افزایش نرخ‌های بهره و ضعف اقتصادی باعث کاهش ارزش در تمام طبقات دارایی این صندوق و در نتیجه منجر به وارد شدن ضرر به دارایی‌های این صندوق شده است. بازده سرمایه‌گذاری این صندوق برای دوره ژوئیه تا سپتامبر منفی ۲٫۱ درصد بود که ۰٫۱۷ واحد درصد قوی‌تر از بازده شاخص معیار آن به شمار می‌رود.

ارزش حقوق صاحبان سهام (Equities) که بزرگ‌ترین طبقه دارایی این صندوق به شمار می‌رود؛ یعنی حدود ۷۰٫۶ درصد از ارزش دارایی صندوق، دچار ضرری ۲٫۱ درصدی شد. سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت که کمی بیشتر از یک‌چهارم دارایی‌های این صندوق را تشکیل می‌دهند، ۲٫۲ درصد و دارایی‌های املاک و مستغلات ۳٫۳ درصد ضرر کرده‌اند.

تروند گرانده، قائم‌مقام این صندوق، معتقد است: تداوم یافتن افزایش نرخ بهره عامل اصلی این ضررهای مالی به صندوق ثروت ملی نروژ است. به گفته او درصورتی‌که نرخ‌های بهره به این میزان و به این سرعت افزایش پیدا کنند، بدیهی است که کسب‌وکارهایی وجود خواهند داشت که نیاز به تأمین مالی مجدد با نرخ‌های بالاتر خواهند داشت و درنتیجه روند سرمایه‌گذاری مختل خواهد شد.

ازآنجایی‌که بخش کوچکی از سرمایه این صندوق، ۰٫۱ درصد یا ۲۰٫۴ میلیارد کرون از آن در اسرائیل سرمایه‌گذاری شده است، گرانده معتقد است: جنگ میان اسرائیل و حماس نتوانسته خسارت جدی به این صندوق وارد کند. این صندوق پیش‌تر اعلام کرده بود استراتژی سرمایه‌گذاری خود در آن منطقه را تغییر نداده است؛ اما وضعیت را زیر نظر دارد.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha