۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
آغاز پایش سراسری کیفیت خاک های کشاورزی ایران| حفظ منابع خاک با جدیت دنبال شود
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

آغاز پایش سراسری کیفیت خاک های کشاورزی ایران| حفظ منابع خاک با جدیت دنبال شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر حفظ منابع خاک تاکید کرد و گفت: باید بحث پایش کیفیت خاک های کشاورزی کشور با جدیت هرچه تمام تر دنبال شود.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در نشست پایش سراسری کیفیت خاک های کشاورزی ایران، با بیان این که خاک بستر تولید است و باید به آن اهمیت داد، گفت: برای حفظ منابع خاک لازم است گروهی تشکیل شود تا بحث پایش کیفیت خاک های کشاورزی را با جدیت هرچه تمام تر دنبال کنند.

به گفته وی، در زمینه مالی و اعتبارات نیز تمام تلاش بر این خواهد بود تا هزینه های این طرح تامین شود تا شاهد اتفاقات مثبت در حوزه کشاورزی باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید تعاملات بین بخش اجرا و مراکز تحقیقاتی جدی و تنگاتنگ باشد تا این طرح با موفقیت به سرانجام برسد.

هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیز با اشاره به تاریخچه مطالعات خاکشناسی در موسسه تحقیقات خاک و آب و با استناد به ماده ۸ قانون حفاظت خاک مبحث پایش کیفیت خاک های کشاورزی را با اهمیت خواند.

وی بر ضرورت انجام پایش کیفیت خاک های کشاورزی تأکید کرد و گفت: این کار مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها بویژه در حوزه الگوی کشت است.

سعید سعادت مجری طرح پایش کیفیت خاک های کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: همواره به واسطه عملیات کشاورزی همراه با مدیریت زراعی مختلف تغییرات کیفیت خاک متفاوت است که این تغییرات ممکن است مثبت یا منفی باشد و به مرور زمان با انجام عملیات کشاورزی نامناسب ممکن است کیفیت خاک را از دست دهیم یا با عملیات خوب زراعی کیفیت خاک بهبود یابد، بنابراین همیشه اطلاع از ویژگی های خاک ضروری است.

وی ادامه داد: روند تغییرات اطلاعات پایش به ما می گوید خاک از لحاظ کیفیت به چه سمتی می رود، بنابراین تصمیم گیران و سیاست گذاران با استفاده از این اطلاعات می توانند مدیریت مناسب را اعمال کنند.

مجری طرح پایش کیفیت خاک های کشاورزی ایران عنوان کرد: مطالعه پایش در کل اراضی کشاورزی به صورت تناوب ۵ ساله است که در آن تمام ویژگی های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری روند تغییرات را بررسی می شود و اطلاع رسانی در قالب نقشه، اطلاعات آماری و گزارش خواهد بود و سیاستگذاران بر مبنای این اطلاعات می توانند تصمیمات مقتضی بگیرند.

جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز دراین نشست با اشاره به این که باید پایش کیفیت سالانه خاک را در دستور کار قرار داد، بیان کرد: در تمامی زمینه ها اعم از تناسب اراضی و آبیاری نیاز به پایش کیفیت ویژگی های خاک است.

وی تاکید کرد: برونداد و اطلاعات پایش کیفیت خاک باید در دسترس همگان باشد و از همه مهمتر این که باید دید روند تغییرات ویژگی ها چه پیامدی در اقتصاد و سفره بهره بردار دارد.

گفتنی است؛ در این نشست مجریان استانی، کارشناسان و مدیران معاونت آب و خاک در ستاد و استان، معاون پژوهش و فناوری و روسای بخش های تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور حضور داشتند.

کد خبر: ۲۵۱٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha