۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
این ۵ نکته رو در انتخاب مهدکودک در نظر بگیر!

این ۵ نکته رو در انتخاب مهدکودک در نظر بگیر!

انتخاب مهدکودک یکی از مهم ترین چالش هایی است که والدین در سنین پیش از مدرسه با آن رو به رو هستند.

به گزارش بازار، انتخاب مهدکودک یکی از مهم ترین چالش هایی است که والدین در سنین پیش از مدرسه با آن رو به رو هستند. بخش عمده دوره کودکی فرزند ما در مهدکودک می‌گذرد و تجربیات این دوره به طور مستقیم بر روی دوره بزرگسالی او نیز اثر گذار است. بنابراین مهم است که در انتخاب مهد کودک استانداردهای جهانی تعیین شده را در نظر گرفت. ممکن است افراد با سلایق متفاوت، معیارهای مختلفی برای انتخاب یک مهدکودک خوب برای فرزندشان داشته باشند، اما این ۵ استاندارد، نکاتی هستند که افراد با سلایق مختلف بر سر آن توافق دارند.

۵ نکته مهم در انتخاب مهد کودک خوب

در اینجا می‌خواهیم این ۵ نکته را که در انتخاب مهد کودک باید مورد توجه قرار دهیم، با هم بررسی کنیم.

اولین نکته ای که در انتخاب مهدکودک اهمیت دارد، امن بودن آن مهد کودک است. سلامت جسمی و روانی کودک اصلی‌ترین مطالبه خانواده ها از یک مهد کودک است. مهد کودک خوب بدون این که خلاقیت و بازی کودکان را محدود کند، باید شرایط ریسک پذیری را برای آن ها در محیطی امن فراهم کند. کودکان باید ناامنی را در یک فضای امن تجربه کنند.

حضور مربی و تسهیلگر حرفه‌ای از دیگر ویژگی‌های مهم یک مهد کودک ایده‌آل به شمار می‌رود. مربیان و تسهیلگران در ارتباط مستقیم با کودکان هستند و نحوه عملکرد آن‌ها بی‌واسطه بر فعالیت کودکان در محیط مهد تاثیر می‌گذارد. یک مربی و تسهیلگر خوب کودک، شناخت کافی از کودکان و دانش و تجربه غنی کار با آن‌ها، داشتن نگاه هم‌تراز با خود به کودکان و برقراری ارتباط راحت، احترام به خواسته کودکان و منحصر به فرد بودن آن‌ها و فراهم کردن بستر مناسبی برای کودک جهت کسب تجربه‌های متنوع و یادگیری تعاملات اجتماعی از ویژگی‌های یک تسهیلگر و مربی خوب به شمار می‌روند.

برنامه آموزشی یک مهدکودک نشان می دهد که قرار است همه فعالیت ها و ذهینت کودک ما چه جهت گیری ای پیدا کند. اگر به دنبال رشد همه‌جانبه فرزند خود در ابعاد مختلف اجتماعی، جسمی، حرکتی، عاطفی و ... باشید، باید بدانید که طبق بسیاری از مطالعات، بازی‌هایی که توسط خود کودک انتخاب شده‌اند و هیجانات و عواطف او را درگیر کرده باشند، بهترین زمینه را برای رشد کودک فراهم می‌کنند نه صرفا برنامه‌های آموزشی در تمامی ساعات حضور کودک در مهدکودک که منتهی به یادگیری یک فعالیت موضوعی شوند. رویکرد مهدکودک در برنامه‌های آموزشی باید مهیا کردن بسترهای مختلف برای کودکان باشد تا با انتخاب خود، فعالیت موردعلاقه‌شان را انتخاب کنند.

از عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان کودک، ارتباط موثر با والدین است. یک مهدکودک اگر از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد و خلاقیت طراحی فعالیت‌های مشترک والد و فرزند داشته باشد، ارتباط پدر و مادر را با کودک ارتقا داده و با بهبود این رابطه از بسیاری از مشکلاتی که کودک در آینده ممکن است با آن مواجه شود، جلوگیری می‌کند. در انتخاب مهدکودک باید به این نکته دقت کرد که فعالیت هایی که برای والد و کودک به صورت مشترک در نظر گرفته می شود به چه صورت است و با چه کیفیتی برگزار می‌شود.

کودک قرار است مدت زمان زیادی را در مهدکودک سپری کند و عملا این فضا خانه دوم او به شمار می‌رود بنابراین بسیار مهم است که این فضا چه احساسی را در وی ایجاد می‌کند. فضای یک مهد کودک خوب به کودکان احساس امنیت و کنجکاوی را منتقل می‌کند. در یک مهدکودک استاندارد، برای فعالیت‌های مختلف مثل فعالیت‌های هنری، خواندن کتاب، بازی‌های حرکتی، بازی‌های شناختی، استراحت، و صرف غذا و خوراکی یک فضای اختصاصی برای کودکان در نظر گرفته می‌شود.

کودک باید حس کند که در این محیط امن به نیازها و احساساتش رسیدگی می‌شود. در این بین، مهدکودک‌هایی که به یکی از اصلی‌ترین نیازهای رشدی کودکان که حضور در طبیعت و فضای باز است، با فراهم کردن فضای آزاد و طبیعی پاسخ می‌دهند و عمده فعالیت‌های کودک را در این فضا برنامه‌ریزی می‌کنند(در کنار فضای کارگاهی آموزشی)، از بهترین مهد کودک‌ها محسوب می‌شوند.

منبع: مهدکودک پرچین

کد خبر: ۲۵۱٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha