۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
توسعه طرح های پرورش قارچ؛ راهکاری برای اشتغال جوانان ایلامی
یادداشت؛

توسعه طرح های پرورش قارچ؛ راهکاری برای اشتغال جوانان ایلامی

ایلام-«ظرفیت های تولید و پرورش قارچ یکی از راهکارهای مهم برای اشتغال جوانان استان ایلام به شمار می رود» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه پرورش قارچ از جمله مشاغلی به شمار می‌رود که از محبوبیت بالایی نزد اقشار مختلف جامعه برخوردار است، زیرا پرورش قارچ کسب و کاری زود بازده است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم ندارد و امکان تولید آن در فضای بسته و در سالن پرورش قارچ صنعتی وجود دارد.

همچنین کمبود زمین غنی برای کشاورزی که یک معضل بزرگ برای کشاورزان در سراسر جهان است ویا مشکلات زیست محیطی، آلودگی آب‌ها، تغییرات جوی، دمای هوا هیچکدام در فرایند رشد و پرورش قارچ تاثیر چندانی نداشته و باروری محصول را محدود نمی‌کنند.

از سوی دیگر تولید قارچ در سالن‌های سرپوشیده و تحت شرایط کنترل شده انجام می‌شود و همه نیازهای رشد قارچ نظیر دما، رطوبت و تغذیه در نظر گرفته می‌شود، بنابراین در همه چهار فصل سال می توان قارچ‌های سالم و با کیفیت تولید کرد.

با این حال پرورش و تولید قارچ با توجه به اینکه یک صنعت نوظهور است، روزهای پر فراز و نشیبی را در استان طی می‌کند و همواره با مشکلات متعددی روبرو است

همچنین قارچ یکی از پر مصرف‌ترین مواد در صنایع غذایی محسوب می‌شود که همیشه بازار خوبی دارد، انواع غذاهای آماده و کنسروی، فراورده‌های سوسیس و کالباس، سس‌ها و خوراک‌های زیادی از قارچ‌های خوراکی تهیه می‌شود که همین امر منجر شده مشکل چندانی از لحاظ فروش محصول در زمینه پرورش قارچ وجود نداشته باشد و همواره این شغل برای فعالان در این حوزه سودآوری خوبی به همراه داشته باشد.

اشتغالزایی به واسطه پرورش قارچ

در همین راستا آموزش، ترغیب و حمایت از فعالان در حوزه پرورش قارچ یکی از اهداف اصلی متولیان در دستگاه‌های اجرایی در اقصی نقاط کشور بوده، کارشناسان معتقدند توسعه و رونق پرورش قارچ در استان ایلام کمک به دلیل تامین به امنیت غذایی با تولید یک محصول غذایی با ارزش، عدم نیاز به زمین با مساحت زیاد، عدم فصلی بودن کشت، عدم نیاز به آب فراوان و زمین مرغوب، استفاده از بقایای کم ارزش کشاورزی مثل کلش گندم، کود مرغی، ملاس چغندر قند و... در تولید می‌تواند منجر به صادرات، ارزآوری، خودکفایی، تنوع غذایی حاصل از محصولات جانبی مثل کنسرو و ژامبون، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در استان شود.

از این رو حمایت از قارچ کاران و پرداخت تسهیلات به آنها، احداث بازار فروش مناسب، جذب سرمایه گذار و برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور متخصصان از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوطه میبایست در راستای توسعه و گسترش تولید قارچ در استان لحاظ کنند

با این حال پرورش و تولید قارچ با توجه به اینکه یک صنعت نوظهور است، روزهای پر فراز و نشیبی را در استان طی می‌کند و همواره با مشکلات متعددی قبیل مشکلات اقتصادی، عدم راه‌اندازی بازار فروش مناسب، نبود سردخانه‌های تخصصی برای نگهداری از قارچ،عدم آگاهی از این زمینه و بررسی مشکلات فروش قارچ، رقابتی بودن بازار فروش قارچ، هزینه بالای بذر قارچ،هزینه بالای حمل و نقل و مهم تر از همه نداشتن اطلاعات کافی قارچ کاران دست و پنجه نرم می‌کند.

لزوم حمایت از قارچ کاران

از این رو حمایت از قارچ کاران و پرداخت تسهیلات به آنها، احداث بازار فروش مناسب، جذب سرمایه گذار و برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور متخصصان از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوطه میبایست در راستای توسعه و گسترش تولید قارچ در استان لحاظ کنند.

توسعه طرح های پرورش قارچ؛ راهکاری برای اشتغال جوانان ایلامی

توسعه و گسترش پرورش قارچ خوراکی در استان ایلام گامی مهم در راستای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد است؛ بنابراین مسئولان باید از این گونه طرح‌ها در جامعه بیشتر حمایت کنند.

یکی از طرح های زود بازده و با درآمد مناسب که می تواند مورد توجه جوانان استان برای اشتغال قرار بگیرد، طرح پرورش قارچ که در کارگاهی با فضای اندک و سرمایه کم قابل اجراست.

با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان، جوانان می توانند بسته به علاقه و استعداد خود به فعالیت در حوزه اجرای طرح های زودبازده مثل پرورش قارچ روی بیاورند.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha