۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱
ذخیره ۱۵ هزار تن کود در انبارهای گلستان| مدیریت مصرف کود بهره‌وری آب را افزایش می‌دهد
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان خبرداد؛

ذخیره ۱۵ هزار تن کود در انبارهای گلستان| مدیریت مصرف کود بهره‌وری آب را افزایش می‌دهد

گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: بیش از ۱۵ هزار تن کود اوره، فسفاته و پتاسه در انبارهای گلستان موجود است.

به گزارش خبرنگار بازار، سید صمد ضیائی شامگاه سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: رعایت الگوی کشت یکی از مواردی است که در کشت های پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به تاکید موسسه تحقیقات آب وخاک، افزود: توازن مصرفی کود باید به دقت انجام شود.

وی گفت: براساس داده های ایستگاه‌های هواشناسی در بازه زمانی یک ماهه (مهرماه)، میانگین بارش، بالای ۶۰ میلی متر بوده که نسبت به حد نرمال ۶۵ درصد افزایش داشته است.

ضیایی بیان کرد: با این بارش موثر، امکان سبز شدن مزرعه با استفاده از ادوات و کارنده های مستقیم وجود خواهد داشت، همچنین در مناطق دیم در همین بازه زمانی با مدیریت مناسب آب مزارع سبز خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ادامه داد: سال زراعی گذشته از سال های نرمال خشک بود، بنابراین فعالیت ریشه نسبت به سال های معمول کمترو فرم های قابل جذب عنصر هم دستخوش تغییرات شده بود.

وی افزود: اگر کشاورز به درستی کود را مصرف کند بهره وری آب تا ۱۵ درصد افزایش می یابد.

ضیایی با بیان این که بهتر است از پخش کردن کود در سطح خاک جلوگیری شود، اضافه کرد: کود فقط باید در جایی قرار گیرد که ریشه در آنجا قرار دارد زیرا علاوه بر به صرفه بودن از نظر اقتصادی،آلودگی را کاهش و کارکرد را افزایش می دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ادامه داد: کودهای پتاسیمی هم به دلیل اینکه نقش مهمی در تنش سرما، خشکی و گرما دارد بهتر است استفاده شود.

وی با بیان این که در شرایط خشکسالی مدیریت کود مهم تر از مدیریت آب است، گفت: همچنین توصیه می شود کشاورزان منابع محلول در آب را در ابتدا در نظر بگیرند و قبل از بارندگی ها هم از کود ازته استفاده شود.

ضیایی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۱۵ هزار تن کود اوره، فسفاته و پتاسه در انبارهای شرکت موجود است و علاوه بر سه انبار سازمانی گرگان، نودیجه و قرق، چهار انبار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی، انبار فاضل آباد، چای بوئین گنبد و کلاله به صورت امانی در اختیار این شرکت قراردارد که حاکی از آن است که در تامین و ذخیره سازی کود هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: امسال برای کشت پائیزه، کود فسفات و پتاس به صورت اعتباری ۲۰ روزه در اختیار کارگزاری ها قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha