۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
اقتصاد آلمان از ژاپن سبقت می‌گیرد
با تضعیف ارزش ین در برابر دلار و یورو؛

اقتصاد آلمان از ژاپن سبقت می‌گیرد

پیش‌بینی می‌شود به لطف کاهش ارزش ین در برابر دلار و یورو، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ بتواند از اقتصاد ژاپن که در حال حاضر سومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود، سبقت بگیرد.

به گزارش بازار، آخرین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد: تولید ناخالص داخلی اسمی آلمان در سال جاری ۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، درحالی‌که این رقم برای ژاپن ۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این پیش‌بینی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ارزش ین در برابر یورو به مرز ۱۶۰ نزدیک می‌شود و در فاصله قابل‌توجهی از پایین‌ترین سطح ۳۳ سال اخیر در برابر دلار باقی‌مانده است. یورو آخرین بار در اوت سال ۲۰۰۸ به ۱۶۰ ین رسید.

ضعف ین عمدتاً ناشی از تفاوت‌های اساسی در سیاست پولی است. فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تورم، نرخ بهره را از پایین‌ترین تعیین‌شده در دوران همه‌گیری افزایش داده‌اند، درحالی‌که بانک ژاپن در حالت محرک باقی‌مانده است زیرابه دنبال رشد قیمت‌ها پس از سال‌ها تورم منفی است.

درحالی‌که انتظار می‌رود فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در نشست‌های آتی خود نرخ‌ها را بدون تغییر نگه‌دارند، انتظارات مبنی بر اینکه هزینه‌های استقراض برای زمان طولانی‌تری بالاتر بمانند، احتمالاً فشار بر ین را حفظ می‌کند.

بانک مرکزی ژاپن هفته آینده در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر احتمالی سیاست کنترل بازده اوراق قرضه تشکیل جلسه خواهد داد؛ اما انتظار نمی‌رود تا سال آینده به سیاست نرخ منفی بهره پایان بدهد. بااین‌همه، ارقام اقتصادی نشان از رشد پایدارتر و بلندمدت اقتصاد آلمان دارند، موضوعی که سیاست‌گذاران ژاپنی را در حین بررسی جزئیات آخرین بسته اقتصادی خود نگران خواهد کرد.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد ژاپن روز سه‌شنبه در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول گفت که باوجود کندی و عقب‌ماندگی پتانسیل رشد ژاپن دولت قصد دارد شکوهی که طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته ازدست‌رفته را به‌واسطه ارائه بسته جدید اقتصادی بازگرداند.

فومی و کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن هم روز دوشنبه گفت: بسته محرک اقتصادی شامل تمدید یارانه‌های انرژی است، اقدامی باهدف کمک به کاهش بحران هزینه‌های زندگی که قوی‌ترین تورم ژاپن طی چند دهه اخیر به آن دامن زده است.

او اظهار کرد: در این بسته همچنین اقداماتی برای اطمینان از تداوم حرکت افزایشی دستمزدها همراه با نوعی کاهش مالیات وجود دارد.

ارقام صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که شهروندان آلمانی‌ها احتمالاً وضعیت بهتری نسبت به ژاپنی‌ها دارند. میانگین تولید ناخالص داخلی برای هر نفر در آلمان ۵۲ هزار و ۸۲۴ دلار و در ژاپن ۳۳ هزار و ۹۵۰ دلار برآورد شده است.

کد خبر: ۲۵۱٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha