۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
تبعیض محیط زیست میان ماموت و ایران خودرو| ون های آتین خودرو با کیفیت گازوئیل داخل سازگار است؟
بازار بررسی کرد؛

تبعیض محیط زیست میان ماموت و ایران خودرو| ون های آتین خودرو با کیفیت گازوئیل داخل سازگار است؟

آتین خودرو دیزل ون هایی با استاندارد آلایندگی یورو شش ظاهرا بدون دی پی اف برای مونتاژ به کشور آورده، این درحالی است که سازمان محیط زیست با بهانه فیلتر مذکور مانع تولید ون دیزل ایران خودرو شد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی شرکت آتین خودرو دیزل از نخستین محصولات جدید خود یعنی ون سی ۲۳۰ و پی ۲۳۰ رونمایی کرد. این شرکت به عنوان زیر مجموعه «گروه ماموت» شناخته می شود. باتوجه به اینکه «ون مونتاژی» این سازنده مجهز به موتور «دیزلی» است، به نظر می رسد سازمان های حفاظت از محیط زیست و استاندارد سیاست «یک بام و دو هوا» برای تولید داخل ون دیزلی و مونتاژ آن در پیش گرفتند. تا کنون مشخص نشده که چرا دو سازمان مذکور نسبت به تولید داخل محصولات دیزلی مخالفت داشته، اما با مونتاژ آن چالشی ندارند. در ادامه به بررسی ون های آتین خودرو دیزل و ون دیزلی ایران خودرو که قرار بود تولید شود، خواهیم پرداخت:

ون کاربری و مسافری

شرکت آتین خودرو دیزل از یک محصول ون با دو کاربری متفاوت رونمایی کرده است، این ون در کلاس باری با نام سی و در بخش مسافری با نام پی شناخته می شود. آتین خودرو دیزل سعی کرده است محصولی مجهز به یک موتور ۲.۳ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور جهت کسب سهم بازار در کشور مونتاژ کند. این ون دارای یک گیربکس شش سرعته دستی است که قدرت تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند.

براساس مصوبه قانون هوای پاک سال ۱۳۹۶ محصولات دیزلی تولید یا مونتاژ داخل با استانداردهای آلایندگی یورو ۴، ۵ و ۶ باید مجهز به فیلتر جاذب ذرات معلق یا همان دی پی اف شوند

فیلتر دی پی اف کجاست؟

براساس مصوبه قانون هوای پاک سال ۱۳۹۶ محصولات دیزلی تولید یا مونتاژ داخل با استانداردهای آلایندگی یورو ۴، ۵ و ۶ باید مجهز به فیلتر جاذب ذرات معلق یا همان دی پی اف شوند. براساس اطلاعات منتشر شده از شرکت آتین خودرو دیزل، ون های سی ۲۳۰ و پی ۲۳۰ به پیشرانه ۲.۳ لیتری توربو دیزل با کد ام تی ۹-۶۰۰ مجهز است، این پیشرانه طراحی شرکت رنو-نیسان است که می تواند استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کند. تاکنون اطلاعاتی در خصوص نصب فیلتر دی پی اف روی این محصولات منتشر نشده است. بررسی نگارنده حاکی از آن است که اواسط دهه ۹۰ شمسی سازمان حفاظت از محیط زیست با بهانه عدم فیلتر دی پی اف مانع از تولید ون دیزل گروه صنعتی ایران خودرو با پیشرانه «ملی» شد. گفتنی است که موتور «ملی دیزلی» گروه صنعتی ایران خودرو به فناوری پاشش سوخت جی دی آی و سیستم ای جی آر جهت کاهش آلایندگی مجهز شده بود. به نظر می رسد سازمان حفاظت از محیط زیست میان ایران خودرو و گروه ماموت تبعیض قائل شده است.

تبعیض محیط زیست میان ماموت و ایران خودرو| ون های آتین خودرو با کیفیت گازوئیل داخل سازگار است؟

از سال ۲۰۱۷ گازوئیل توزیعی در کشور چین استاندارد یورو شش داشته و گوگرد موجود در این سوخت ۱۰ پی پی ام است

تفاوت کیفیت گازوئیل در عملکرد ون های آتین خودرو

باتوجه به اینکه محصولات شرکت آتین خودرو دیزل از کشور چین جهت مونتاژ وارد کشور شده است، شاید مناسب عملکرد در کشور براساس شرایط سوختی و جوی نباشد. مزید اطلاع مدیران این شرکت باید یادآورد شد که از سال ۲۰۱۷ گازوئیل توزیعی در کشور چین استاندارد یوروشش داشته و گوگرد موجود در این سوخت ۱۰ پی پی ام است. اما در کشور توزیع گازوئیل با استاندارد یورو۵ در کلانشهرها چالش داشته و عمدتا یورو۴ است، همچنین میزان گوگرد در سوخت گازوئیل به گفته مدیران و مسئولین تامین انرژی ۵۰ تا ۳۰ پی پی ام است. این نوع تفاوت در کیفیت سوخت با در نظر داشته شرایط کالیبراسیون موتور دیزل محصولات آتین خودرو، در کوتاه مدت برای مالکان احتمالا دردسر ایجاد خواهد کرد.

شاید بهتر باشد مدیران ارشد ماموت و آتین خودرو دیزل در خصوص عملکرد ون های مذکور با کیفیت سوخت و شرایط جوی کشور پاسخگو باشند.

تبعیض محیط زیست میان ماموت و ایران خودرو| ون های آتین خودرو با کیفیت گازوئیل داخل سازگار است؟

باتوجه به اینکه دنیا به سمت محصولات الکتریکی حرکت می کند، شرکت های خودروساز بخش خصوصی در داخل به دنبال مونتاژ ون های دیزلی هستند

بخش خصوصی به دنبال گازوئیل

نگارنده به بررسی بازار خودرو ون در کلاس های مختلف طی شش ماهه نخست سال میلادی جاری در اروپا پرداخت، در مدت مذکور ۷۳۰ هزار و ۹۶۹ دستگاه ون در قاره سبز تولید شده است. حدود ۵۰ هزار و ۷۰۸ دستگاه از این تعداد ون تمام الکتریکی بوده که رشد ۶.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. ۳۰ درصد از تعداد ون های تولید شده مذکور بنزینی و ۲۶.۵ درصد آن را محصولات هیبریدی، گازسوز و هیدروژنی تشکیل می دهند.

ایتالیا، اسپانیا و آلمان خواستگاه ون های مسافری و باری گازسوز، هیبریدی و الکتریکی است. باتوجه به اینکه دنیا به سمت محصولات الکتریکی حرکت می کند و سهم تولید و فروش ون های دیزلی درحال کاهش است. با این حال شرکت های خودروساز بخش خصوصی در داخل به دنبال مونتاژ ون های دیزلی به جای الکتریکی یا هیبریدی هستند.

کد خبر: ۲۵۱٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha