۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
مرکز مبادله ارز باید به مبنای نرخ ارز در کشور تبدیل شود
معاون وزیر اقتصاد:

مرکز مبادله ارز باید به مبنای نرخ ارز در کشور تبدیل شود

روحانی، معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران باید به مبنای نرخ ارز در کشور تبدیل شود

به گزارش بازار، سید علی روحانی؛ معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد و امور دارایی اظهار کرد: برطرف کردن ناترازی انرژی کشور یکی از حوزه‌هایی است که باید برای آن اقدامات و تدابیری را در نظر بگیریم و با توجه به نقش بالای حوزه انرژی در حکمرانی ارزی و اقتصاد کشور حل این مسئله به برطرف شدن برخی چالش‌ها در این حوزه‌ها نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اتفاق خوب آزادسازی منابع ارزی و گشایش‌ها در این حوزه گفت: گشایش‌های ارزی و دسترسی به منابع ارزی فضایی را به وجود آورده که ممکن است به سمت تزریق منابع ارزی به بازار ارز برویم. البته با توجه به اینکه سیاستگذاری حوزه ارزی به عهده بانک مرکزی است، این بانک اعلام کرده در سیاست تثبیت اقتصادی به دنبال تعیین یک نرخ ثابت در بازار ارز نیست. حال سوال اینجاست که باید چه سیاستی را با توجه به منابع ارزی آزاد شده اتخاذ کنیم؟

روحانی با بیان اینکه افتتاح مرکز مبادله ارز اقدام مثبت و بسیار خوبی بود که از سوی بانک مرکزی انجام شد، گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران باید به مبنای نرخ ارز در کشور تبدیل شود و باید تجارت خارجی کشور مبتنی بر نرخ مرکز مبادله باشد و فعالان اقتصادی نیز تابع نرخ مرکز مبادله باشند.

وی افزود:حاکمیت و بانک مرکزی تلاش می‌کنند تا تجارت خارجی رسمی کشور در مرکز مبادله انجام شود.

روحانی گفت: یکی از چالش‌های بازار ارز کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات است و نظامات انگیزشی به بازگشت این ارزها به داخل کشور بسیار کمک می‌کند. در این حوزه نیز به نظر می‌رسد خلاهایی وجود داشته باشد و پژوهشگران و متخصصان حوزه ارزی می‌توانند پیشنهادات خود را برای افزایش انگیزه بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد کنند.

کد خبر: ۲۵۱٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha