۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
اصلاح قوانین از الزامات حکمرانی ارزی
در همایش اقتصاد مقاومتی مطرح شد

اصلاح قوانین از الزامات حکمرانی ارزی

برای ثبات بازار ارز علاوه بر مقررات گذاری، بانک مرکزی به سمت نهادسازی در این حوزه نیز رفته و مرکز مبادله ارز را افتتاح کرده است.

به گزارش بازار، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با محوریت حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد.

سید حسن محفوظی؛ دبیر جلسه، در ابتدا با اشاره به اهمیت مسئله حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی در اقتصاد کشور، اظهار کرد: این همایش برای بررسی مسائل و چالش‌هایی برگزار می‌شود که در حوزه حکمرانی ارزی و اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم. در این همایش متخصصان و کارشناسان اقتصادی بسته‌های سیاستی را در حوزه‌های مختلف حوزه حکمرانی ارزی، ثبات و رونق اقتصادی ارائه کنند.

وی افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این همایش در مرحله اول می‌توانند بسته سیاستی خود را در قالب حداکثر ۷۰۰ کلمه ارائه کنند و پس از پذیرش طرح آن را در قالب یک پاورپوینت ۱۰ صفحه‌ای بیان کنند.

در ادامه علی حسین نبی‌زاده؛ مشاور رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به برگزاری این همایش برای بررسی مسائل و چالش‌های حوزه ارزی اقتصادی کشور، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و اشاره به مهار تورم، بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را در پیش گرفته است تا بار تورم را از دوش اقتصاد کشور بردارد. البته در تحقق این مسئله نقش سایر نهادها نیز مهم است و باید اقدامات لازم در نهادهای دیگر نیز انجام شود.

وی افزود: این همایش برای پرداختن به همین حوزه برگزار می‌شود. با ارائه بسته‌های سیاستی از سوی نخبگان و کارشناسان اقتصادی بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور برطرف می‌شود.

نبی‌زاد تصریح کرد: سیاست تثبیت به معنی ثابت بودن نرخ ارز نیست، بلکه به معنی پیش‌بینی پذیری نرخ ارز برای فعالین اقتصادی است. با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی نرخ ارز برای فعالان اقتصادی کشور پیش‌بینی پذیر می‌شود. کنترل انبساط اقتصادی و کنترل نقدینگی نیز اقداماتی است که با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه بازار ارز کشور چالش‌ها و مسائلی در حوزه مقررات گذاری وجود دارد. به همین جهت اصلاح قوانینی که در حال حاضر اجرا می‌شود برای تحقق حکمرانی ارزی و برطرف شدن چالش‌های این حوزه یکی از الزامات است.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: برای مثال در گذشته صف طویل تخصیص و تامین ارز در کشور وجود داشت، اما با تدوین مقررات لازم با همکاری وزارت صمت با بانک مرکزی تدبیری اندشیده شد تا تخصیص و تامین ارز به نحو بهتری انجام شود و صف به طور کامل برچیده شود.
وی اضافه کرد: نکته بعدی در رابطه با نوع و فرآیند صادرات کشور است. در این حوزه نیز اقداماتی انجام شده که در هفته‌های آینده اجرایی می‌شود. اما همچنان می‌شود تدابیری را برای مدیریت بهتر در نظر گرفت.

وی افزود: مدیریت جریان ارزی که توسط صادرکنندگان شکل می‌گیرد و به واردکنندگان می‌رسد نیز یکی از مسائل است. سیاستگذاری این مسئله با چالش‌هایی مواجه است که باید به آن پرداخته شود.

نبی‌زاد گفت: اگر قانون‌گذاری مناسبی نداشته باشیم نمی‌توانیم به طور موثر بازار ارز را مدیریت کرده و باید ابتدا به حوزه مقررات گذاری بسیط بپردازیم و سپس برای مدیریت و کنترل بازار ارز اقدام کنیم. انتظاری که از این همایش می‌رود کمک به حل چالش‌ها و مسائل مقررات‌گذاری و حکمرانی ارزی در کشور است.

وی افزود: علاوه بر مقررات گذاری، بانک مرکزی به سمت نهادسازی در این حوزه نیز رفته و مرکز مبادله ارز را افتتاح کرده است. در حال حاضر در رابطه با بازار طلا نیز مسائلی وجود دارد و نیاز به نهادسازی داریم که البته تمهیدات آن در مرکز مبادله دیده شده است. در حوزه نهادسازی برای بازار طلا نیز نیاز به ایده‌ها و طرح‌هایی است.

نبی‌زاد عنوان کرد: نکته دیگر در رابطه با نهادسازی اقدام بانک مرکزی برای ایجاد صندوق تثبیت ارزی است. این صندوق در مواقع بحرانی می‌تواند مداخلاتی نه از نوع عرضه ارز بلکه از نوع مشتقات ارزی داشته باشد. صندوق تثبیت ارزی از منظر سوآپ ارزی و مشتقات ارزی مد نظر بانک مرکزی است و بانک مرکزی در حال ایجاد صندوق تثبیت ارزی است و بانک مرکزی از پیشنهادات و ایده‌های کارشناسان و نخبگان اقتصادی کشور در هر کدام از این حوزه‌ها استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: سیاست تثبیت اقتصادی پیش‌زمینه اجرای سیاست‌های پس از آن است و باید مراحل بعدی پس از سیاست تثبیت را نیز در نظر داشته باشیم. سوالاتی که پیرامون این مسئله وجود دارد نیز یکی از بخش‌هایی است که متخصصان و نخبگان حوزه ارز باید پیشنهادات خود را ارائه و در رابطه با آن بحث کنند.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به پیشینه خوب همایش در انتقال بسته‌های سیاستی و ارائه پیشنهادات قابل اجرا، انتظار داریم در این همایش ایده‌ها و بسته‌های سیاستی مناسبی در حوزه‌ها و چالش‌های مختلف حوزه اقتصاد کلان و حکمرانی ارزی کشور مطرح شود.

کد خبر: ۲۵۱٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha