۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
این، مرغ خانه است نه غاز همسایه؛ مرغداران قیمت فعلی را ارزان و زیان بار می دانند!
بازار بررسی می کند؛

این، مرغ خانه است نه غاز همسایه؛ مرغداران قیمت فعلی را ارزان و زیان بار می دانند!

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی معتقد است قیمت مرغ زنده باید اصلاح شود در غیر این صورت تولید کنندگان به دلیل زیان های مالی از چرخه تولید خارج می شوند و با این قیمت متضرر خواهند شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که طی ماه های اخیر صنعت دام و طیور کشور با کمبود برخی نهاده ها به ویژه کنجاله سویا مواجه بوده است و قیمت این نهاده در بازار حتی تا بیش از ۳۶ هزار تومان هم بالا رفت، به نظر می رسد بازار مرغ کشور به ثبات نسبی رسیده است. اگرچه هنوز هم قیمت های فعلی برای بسیاری از خانوارها و مصرف کنندگان بالا محسوب می شود اما مرغداران نیز در این میان از بالا رفتن هزینه های تولید و بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات خود گلایه دارند.

علی ابراهیمی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در خصوص وضعیت فعلی تامین نهاده های این صنعت به بازار می گوید: تامین نهاده از بازارگاه رو به بهبود است و به عبارتی نهاده ها در حال بارگذاری در این سامانه است.

ابراهیمی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور: قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد تا ۳۸ هزار تومان هم رسیده است با این وجود قیمت این نهاده در بازارگاه ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان است

ابراهیمی همچنین در خصوص قیمت نهاده های صنعت طیور در بازارگاه و بازار آزاد نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد تا ۳۸ هزار تومان هم رسیده است با این وجود قیمت این نهاده در بازارگاه ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان است و هر کیلو گرم ذرت نیز در سامانه بازارگاه به قیمت ۱۱۳۰۰ تومان عرضه می شود.

قیمت مرغ زنده باید سریعا اصلاح شود

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص اصلاح قیمت مرغ زنده باید سریعتر اقداماتی صورت بگیرد به خصوص اگر بنا داریم که صنعت مرغ کشور حفظ شود چون متضرر شدن مرغداران مساوی است با خارج شدن از چرخه تولید و از دست دادن صنعت مرغ گوشتی کشور.

وی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ های تولید طی ماه‌ های اخیر ضرورت دارد برای حفظ صنعت مرغ گوشتی کشور، قیمت مرغ زنده اصلاح شود، در غیر این صورت تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان و از چرخه تولید خارج خواهند شد.

ابراهیمی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده الان درب واحدهای تولیدی تقریبا ۵۲ تا ۵۸ هزار تومان است گفت: مساله مهم اینجا است که تولید هر کیلو مرغ زنده با احتساب یک سود مشخص و متعارف برای مرغداران حدودا ۶۰ هزار تومان تمام می شود. لذا این اعداد و ارقام نشان می دهد تولید کنندگان این بخش به ازای تولید هر کیلوگرم مرغ بین ۲ تا ۸ هزار تومان متضرر می شوند. لذا برای حفظ صنعت باید سریعتر قیمت مرغ زنده اصلاح شود.

ایالات متحده، برزیل و چین؛ در صدر تولید گوشت مرغ

گفتنی است در حالی آمار تولید گوشت مرغ در ایران تا ۲.۷ میلیون تن است که کشورهای ایالات متحده با تولید سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن در صدر تولید کنندگان دنیا قرار دارد و برزیل با تولید حدود ۱۵ میلیون تن، چین با تولید ۱۴ میلیون تن، اتحادیه اروپا با ۱۱ میلیون تن، روسیه با حدود ۵ میلیون تن، مکزیک با ۴ میلیون تن، روسیه با حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ترکیه با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، آرژانتین با ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن و پرو با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در رتبه های دوم تا دهم تولید گوشت مرغ در سال ۲۰۲۳ قرار دارند.

کد خبر: ۲۵۱٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha