۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
جذب ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در قم| سنگ اندازی‌ هایی که مانع توسعه می‌شود
طی دو سال اخیر انجام شد؛

جذب ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در قم| سنگ اندازی‌ هایی که مانع توسعه می‌شود

قم- طبق گفته معاون استاندار قم، میزان سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در قم بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که بیشتر در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی صورت گرفته است.

هیفاء پردل؛ بازار: در شرایط اقتصادی کنونی و برای مقابله با تحریم‌ها و محدودیت منابع ملی راهی جز جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیست و جذب سرمایه‌گذار به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی برای هر استانی به شمار می‌رود؛ حال متناسب با ظرفیت‌هایی که هر استانی دارد می‌توان بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری را تدوین کرد.

قم استانی است که در مرکز کشور و حلقه اتصال ۱۷ استان کشور قرار دارد که در دل این استان کوچک هفت شهرک صنعتی مهم فعالیت می‌کند؛ از سویی با توجه به کویری بودن و محدودیت منابع آبی در زمینه کشاورزی این استان حرفی برای گفتن دارد اما بر طبق آن چه که در سند آمایش سرزمین استان تمرکز شده است به دلیل محدودیت منابع آبی و کاهش مسائل زیست محیطی آن چه مورد تأکید قرار گرفته توجه به بخش گردشگری است.

بخش گردشگری استان قم به رغم همه ظرفیت‌های مطلوبی که دارد با مشکلاتی نظیر ضعف زیرساختی و کمبود مراکز اقامتی و هم‌چنین نبود انسجام و برنامه‌ریزی جامع در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد تنها راه برون رفت از این مشکلات جذب سرمایه‌گذاری و دادن مشوق‌های مختلف به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است اما به جای ارائه مشوق‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاران، وجود بروکراسی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها از سوی برخی بانک‌های عامل و نبود بسته‌های حمایتی باعث شده سرمایه‌گذاری در قم با مشکلاتی روبرو شود.

هرچند طی فعالیت دولت سیزدهم و طبق آماری که مسئولان اقتصادی ارائه می‌کنند تا حدودی دولتی‌ها به سرمایه‌گذاری در قم به ویژه در بخش گردشگری تمرکز و نگاه ویژه‌ای دارند ولی قم ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بیشتری را دارد که می‌تواند این سرمایه‌گذاران در توسعه پایدار قم نقش آفرین باشند.


مهم‌ترین موانع در حوزه زیرساخت‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در استان قم بیان می‌کند: در قم کارهایی شروع شده اما در حوزه زیرساخت مهم‌ترین موانع را می‌بینیم باید در حوزه زیرساخت حداقل‌ها را فراهم کنیم چه گاز و برق و راه دسترسی و غیره بخشی از آن خارج اختیارات قم است که باید پیگیر آن از راه‌های میان برد باشیم.

محسن امیدیان می‌افزاید: قم به برکت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران و هم‌چنین مراکز فرهنگی و دفاتر مراجع عظام تقلید و وجود دانشگاه‌های مختلف ظرفیت خوبی برای گردشگری زیارت دارد اما به دلیل غفلتی که سال‌های گذشته برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته ما در این استان با خلأ و کمبودهایی در حوزه مراکز اقامتی و زیرساختی مواجه هستیم لذا دولت سیزدهم توجه خود را بر سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری متمرکز کرده است.

قم یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت است لذا جا دارد با ارائه مشوق‌های مطلوب برای توسعه زیرساخت این صنعت پول‌ساز، سرمایه‌گذاران در این استان سرمایه‌گذاری کنند

وی بیان می‌کند: میزان سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در قم بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان است و میزان سرمایه‌گذاری که در بخش‌های مختلف صنعتی، گردشگری و کشاورزی صورت گرفته است؛ ما به دلیل وضعیت منابع آبی و اقلیم استان در حوزه توسعه کشاورزی برنامه‌ای و اجازه‌ای نداریم و توسعه در حوزه صنعت تمرکز یافته و تلاش داریم در حوزه گردشگری هدایت کنیم که حاصل این سرمایه‌گذاری جذب شده، ایجاد ۴۰ هزار شغل طی دو سال گذشته است.

کلانشهر قم از جمله مقاصد گردشگری است که در آن گردشگران داخلی و خارجی در طول سال به قصد زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران و از سویی مقصدی برای گردشگران سلامت است که مسافت‌هایی را برای دریافت خدمات درمانی طی کرده و به قم سفر می‌کنند، لذا جا دارد با ارائه مشوق‌های مطلوب برای توسعه زیرساخت این صنعت پول‌ساز، سرمایه‌گذاران در این استان به ویژه در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کنند.

جذب ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در قم| سنگ اندازی‌ هایی که مانع توسعه می‌شود

تأکید بر تدوین سند گردشگری در قم

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به صنعت گردشگری در قم می‌گوید: با توجه به میزبانی قم از گردشگران خارجی و داخلی و این که به عنوان مهم‌ترین شهرهای زیارتی به شمار می‌رود باید این نکته را به نگاه فرصت به آن تمرکز کنیم و در پی افزایش و توسعه زیرساخت‌ها متناسب به ظرفیت‌های استان گام برداریم.

حسن طلایی می‌افزاید: تدوین سند گردشگری شهر قم باید مورد توجه مسئولان باشد. سند جامع گردشگری می‌تواند به نقشه راهی برای بازسازی ابعاد میزبانی شهر قم تبدیل‌شده و مورد توافق همه مدیران اجرایی و شهری قرار گیرد چرا که در حال حاضر در شهر قم ۱۶ هزار تخت اقامتی وجود دارد، این در حالی است که در بعضی از مناسبت‌ها تعداد زائران در شهر به میلیون‌ها نفر می‌رسد و با توجه به افزایش سفر مسافران عراقی و حوزه خلیج‌فارس به شهر قم باید تعداد تخت‌های اقامتی با شرایط خاص و ممتاز در شهر افزایش یابد.

طلایی: در حال حاضر در شهر قم ۱۶ هزار تخت اقامتی وجود دارد، این در حالی است که در بعضی از مناسبت‌ها تعداد زائران در شهر به میلیون‌ها نفر می‌رسد

به گفته وی، در حال حاضر ۳ پروژه شاخص اقامتی در قم فعال است و به‌زودی بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان یک بلوار معنوی و آیینی با شکل‌گیری کاربری‌های اقامتی به قطب میزبانی در شهر قم تبدیل خواهد شد. امروز نبود زیرساخت‌های مناسب مانع حضور سرمایه‌گذاران در بلوار پیامبر اعظم(ص) شده است که نیاز به رسیدگی دارد.

طلایی در ادامه می‌افزاید: بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان نخستین تجربه موفق در برگزاری آیین‌های معنوی با صرف میلیاردها تومان هزینه به یک محور پیاده محور تبدیل‌شده و این در حالی است که هنوز شرایط دعوت سرمایه‌گذاران بزرگ را ندارد.


کشاورزی قم، ظرفیتی برای جذب سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان می‌کند: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی صورت گرفته، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌ کشاورزی استان قم شناسایی و به فعالان اقتصادی برای مشارکت در این عرصه‌ها معرفی شد. توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و نیز ایجاد انبارهای نگهداری محصولات غذایی از جمله حوزه‌های شناسایی شده برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی استان قم است.

محمدرضا حاجی رضا در ادامه می‌فزاید: تمامی موارد یاد شده در قالب تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی استان دیده می‌شود که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی مردم خواهد داشت؛ بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی صورت گرفته، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌ کشاورزی استان شناسایی و به فعالان اقتصادی برای مشارکت در این عرصه‌ها معرفی شد.

حاجی رضا: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و نیز ایجاد انبارهای نگهداری محصولات غذایی از جمله حوزه‌های شناسایی شده برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی قم است

قم یک کلانشهر زیارتی است که میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی است و ضرورت دارد مدیران شهری برای توسعه زیرساخت‌های شهری و رفاهی و گردشگری در این شهر سرمایه‌ها را جذب و مشوق‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران در نظر داشته باشند.

جذب ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری در قم| سنگ اندازی‌ هایی که مانع توسعه می‌شود

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام ماهیت سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بلوار پیامبر اعظم(ص)، فاز ۵ عمار یاسر و میدان شهید مطهری سه جبهه مهم سرمایه‌گذاری است که تملک به‌موقع پلاک‌های باقی‌مانده و آماده‌سازی عرصه، پیش‌نیاز ورود سرمایه‌گذاران است ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در بوستان‌های شاخص شهری مانند خضر نبی، غدیر، علوی، بوستان هزاری هکتاری در ابعاد تفریحی، اقتصادی و فرهنگی نیز فراهم است.

علی رمضانی عنوان می‌کند: میزان سرمایه‌گذاری کلانشهر قم در سال‌های اخیر بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که با بسترسازی فرهنگی مناسب، تبلیغات و برندسازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم قابلیت افزایش چند برابری را دارد. وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر قم و در پروژه‌های شهری با استقبال و تقاضای رو به افزایش توسط سرمایه‌گذاران مواجه بوده و در چند سال اخیر در بخش‌های فرهنگی، خدماتی و هم‌چنین ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی منعقد شده است.

کد خبر: ۲۵۱٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha