۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
باغ ویلاهای غیرمجاز بلای جان سفره‌های زیرزمینی؛ قیمت تانکر آب ۲برابر شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

باغ ویلاهای غیرمجاز بلای جان سفره‌های زیرزمینی؛ قیمت تانکر آب ۲برابر شد

مشهد- مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، رواج پدیده آپارتمان‌نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه‌ها به ساخت‌وساز باغ ویلا در حریم مشهد موجب شده تا اراضی حومه این کلان‌شهر به‌ویژه اراضی روستایی پس از فروش، قطعه‌بندی و درنهایت به باغات کوچک تبدیل شود که حال این باغ ویلاها به یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان آب‌های زیرزمینی تبدیل شدند.

بازار؛ گروه استان ها: بسیاری از باغ ویلاهای اطراف مشهد که تا شعاع ۳۵ کیلومتری و تا شهر گلبهار امتدادیافته است به‌طورمعمول با تانکرهای سیار آبیاری می‌شود و لذا با اعمال محدودیت‌های برداشت آب از چاه‌های کشاورزی در طی هفته‌های گذشته نرخ هر تانکر پنج هزار لیتری از ۵۰ هزار تومان به دو برابر و به حدود یک‌صد هزار تومان افزایش‌یافته است.

اگرچه افزایش قیمت دو برابری آب حالا بسیاری از باغداران و ویلانشینان را بر سر دوراهی نگهداری قرار داده است اما واقعیت این است که بنا بر گفته مسئولان آب و منطقه‌ای توسعه بی‌رویه این باغات برای ذخایر آبی این شهر تهدیدکننده است.

افزایش دو برابری قیمت یک تانکر آب حال صدای بسیاری از باغداران را که نسبت به کاشت درخت در اراضی حصار کشی شده اقدام کرده‌اند را درآورده است و لذا این مالکان از اینکه به‌یک‌باره قیمت یک تانکر آب دو برابر شده است شاکی هستند

دراین‌بین رانندگان تانکرهای آب‌رسانی سیار گرانی لوازم‌یدکی را بهانه کرده و البته توپ را د زمین آب منطقه‌ای می‌اندازند و می‌گویند: دولت اجازه برداشت آب نمی‌دهد و لذا کمبود آب موجب افزایش قیمت شده است!

افزایش مصرف
مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه رشد و توسعه باغات و بدون ضابطه در اطراف مشهد برای منابع آبی تهدیدکننده است، افزود: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اراضی باغات به‌خصوص در بخش کشاورز تغییر کاربری می‌دهند و نهاد متولی در این خصوص نه‌تنها مقابله نمی‌کند بلکه انشعابات برق، آب و دیوارکشی را می‌دهد.

غلامرضا ممدوحی بیان کرد: صاحبان این باغات در سال اول که نهال می‌کارند با بطری آب دهی می‌کنند، سال دوم با بشکه‌های ۲۰ لیتری، سال سوم با تانکر و درنهایت در سال چهارم که هزینه آبیاری با تانکر برای آن‌ها سنگین می‌شود به حفر چاه غیرمجاز اقدام می‌کنند.

وی بابیان اینکه ورود به ملک نیازمند مجوزهای قضائی و قانونی است یادآور می‌شود: در این زمان از شرکت آب منطقه‌ای انتظار پر و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز دارند، درحالی‌که باید سؤال کرد چرا از همان ابتدا مجوز تغییر اراضی داده‌شده است.

فروش آب ممنوع است
مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان خراسان رضوی همچنین تاکید می‌کند: اگر هر اداره و سازمانی از همان مراحل نخست وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، دیگر شاهد چنین تخلفاتی نخواهیم بود.

ممدوحی بابیان اینکه بسیاری از باغات احداث‌شده و در حال ساخت با تانکر آب تغذیه می‌شوند، ابراز می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص انسداد چاه غیرمجاز و تخلف اولویت چهارم برخورد را دارد اما زمانی مشکلی رخ می‌دهد اولین سازمانی است که باید پاسخگو باشد.

شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی کاملاً با فروش آب به‌صورت تانکری مخالف است، زیرا این امر خلاف مقررات و قوانین بوده و بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، هیچ شخصی حق فروش آب اراضی را ندارد

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه برخی مجوزها که برای تغییر اراضی به افراد جهت احداث باغات داده می‌شود در ادامه منجر به حفر چاه‌های غیرمجاز یا تغذیه آب به‌صورت تانکری می‌شود ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی کاملاً با فروش آب به‌صورت تانکری مخالف است، زیرا این امر خلاف مقررات و قوانین بوده و همچنین بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، کسی حق فروش آب اراضی را ندارد، چراکه آب متعلق به همان اراضی بوده است.

جلوگیری از برداشت اضافه آب
مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین اگر مالکی اقدام به فروش آب اراضی خود به‌صورت تانکری کند به‌صورت جدی با آن برخورد خواهد شد.

ممدوحی در پاسخ به این ادعا که آب منطقه‌ای خراسان رضوی اجازه برداشت آب از چاه‌ها را کاهش داده و این موضوع موجب افزایش قیمت آب‌شده است، توضیح داد: باید توجه کرد که این شرکت با اصل فروش آب مخالف است، در حقیقت ما از برداشت آب جلوگیری نکردیم بلکه از اضافه برداشت آب جلوگیری کردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر با نصب کنتور بر روی چاه‌های آب هر کشاورز یا فردی مجاز به استفاده از میزان تعیین‌شده زمین خود را دارد و اگر درگذشته به دلیل نداشتن کنتور به‌طور مثال به‌جای ۲۰۰ هزار مترمربع، ۲۵۰ هزار مترمربع برداشت می‌کرده است، اکنون دیگر این اجازه را ندارد و باید به‌اندازه حد مجاز خود برداشت کند.

تهدید باغ‌های غیرمجاز
در همین راستا مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد بابیان اینکه بیشتر باغ ویلاهای غیرمجاز به شبکه آب شرب روستایی متصل نیستند و آب مورداستفاده در استخرهای آن‌ها از طریق تانکر و با هزینه شخصی مالکان تأمین می‌شود، تأمین این‌گونه منابع آب نیز به‌صورت مجاز و غیرمجاز است و آب استخرها نیز از روان آب‌های دائمی و موقت اطراف تأمین می‌شود.

بر اساس بررسی تصاویر هوایی از حریم شهر مشهد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم این کلان‌شهر وجود دارد که اغلب به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده‌اند

کامران وثوق رضوی گفت:آبیاری باغات این‌گونه باغ ویلاها با آب اندک و متناوب انجام می‌شود لذا درختان آن‌ها ضعیف شده و میزبان آفات مختلف است و به خطری برای باغداری صنعتی مناطق روستایی و کانون انتقال آفات در این بخش تبدیل‌شده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی تصاویر هوایی حدود یک هزار و ۵۰۰ باغ ویلا در حریم مشهد دارای استخر است که به‌صورت غیرمجاز ساخته‌شده است.

وثوق رضوی اعلام کرد: بر اساس بررسی تصاویر هوایی از حریم شهر مشهد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم این کلان‌شهر وجود دارد که اغلب به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده‌اند.

کد خبر: ۲۵٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha