۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
شماری از کولبران به مزارع کشاورزی برگشتند؛ حفظ امنیت مناطق مرزی در گرو اشتغال و حمایت از مرزنشینان
اشتغال کولبران در مناطق مرزی با حمایت بنیاد برکت

شماری از کولبران به مزارع کشاورزی برگشتند؛ حفظ امنیت مناطق مرزی در گرو اشتغال و حمایت از مرزنشینان

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با فراهم کردن شرایط اشتغال برای بومیان مناطق مرزی نه تنها امید مردم به ماندن در دیار خود را افزایش می دهد بلکه باعث افزایش امنیت مرزی کشور نیز می شود.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حمایت از مردم مناطق مرزی کشور ضمن فراهم آوردن فرصت اشتغال زایی و جلوگیری از کولبری به عنوان اشتغالی خطرناک و آسیب زا به مردم بومی، شرایطی فراهم آورده که مردم به ماندن در روستاهای خود و کمک به آبادانی آن بیشتر امید داشته باشند و کمتر به فکر مهاجرت باشند. اتفاقی که می تواند تضمین کننده امنیت مرزهای کشور باشد.

شماری از کولبران به مزارع کشاورزی برگشتند؛ حفظ امنیت مناطق مرزی در گرو اشتغال و حمایت از مرزنشینان

حمایت از کولبران برای برگشت به مزارع کشاورزی

در این راستا مرتضی نیازی معاون توسعه اشتغال اجتماع ‌محور بنیاد برکت با اشاره به اقداماتی که بنیاد برکت برای رسیدگی به امورات معیشتی مرزنشینان شروع کرده بیان داشت: شاید بنیاد برکت از خیلی از جهات نتواند کمکی به مردم مناطق مرزی کند اما می تواند به حوزه مشکلات اقتصادی آن ها ورود کند و با حمایت هایی که از مردم دارد شرایط بهتری را برای تامین معیشت آن ها فراهم سازد؛ مردمی که اغلب به کولبری اشتغال داشتند و ضروری است بتوانیم با توجه به ظرفیت های منطقه اشتغالی جایگزین و متناسب با شان مردم فراهم سازیم.

نیازی: سعی داریم روستاییان بتوانند با زنجیره ای که در حال شکل گیری است نیازهایشان را در منطقه خودشان تامین کنند تا کمتر نیاز به شهر داشته باشند و دچار مشکل شوند

وی با اشاره به طرح های بنیاد برکت در مناطق مرزی برخی از مزارع دیم به باغات مجهز به آبیاری قطره ای تبدیل شده اند افزود: این تغییر باعث افزایش بهره وری و جهش تولید محصولات باغی و کشاورزی در مناطق مرزی هدف شده است. البته خدمات بنیاد برکت در این مناطق به همین جا محدود نشده و بر اساس ظرفیت، ‌کارگاه هایی در حوزه صنعت چوب نیز فعال شده است.

نیازی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته علاوه بر اشتغال زایی در راستای بهبود شرایط زندگی برای روستاییان عزیز است تاکید کرد: سعی داریم روستاییان بتوانند با زنجیره ای که در حال شکل گیری است نیازهایشان را در منطقه خودشان تامین کنند تا کمتر نیاز به شهر داشته باشند و دچار مشکل شوند.

معاون توسعه اشتغال اجتماع محور بنیاد برکت اضافه کرد: آنچه که در توان بنیاد برکت بوده را سعی کرده ایم ارائه دهیم و تلاش داریم که در راستای توانمندسازی روستاییان با کمک شبکه تسهیل گری مناطق مرزی اقدامات بیشتری در آینده داشته باشیم. بیشترین تمرکز فعالیت های ما در این مناطق هم بر روی رفع معضلات کولبران است.

بنیاد برکت در کنار روستاییان

نیازی با اشاره به ادامه یافتن حمایت های بنیاد برکت از مردم مرزنشین کشور بیان داشت: کمک می کنیم سطح بهره وری از مزراع کشاورزی و باغات افزایش یابد و اگر بتوانیم بسته به ظرفیت منطقه صنایع فرآوری را هم ایجاد کنیم می توانیم نسبت به افزایش ارزش افزوده تولیدات مردم بومی و افزایش درآمد مردم اقدام کنیم.

نیازی: بنیاد برکت به هر روستایی که ورود می کند چندسالی می ماند تا ضمن شناسایی مسائل و مشکلات نسبت به بهبود معیشت مردم اقدام کند

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت کنار مردم می ماند تا مردم بومی مناطق مرزی کشور توانمند شوند افزود: بنیاد برکت قصد ندارد با یک حمایت مردم روستاها را ترک کند؛ از این رو بنیاد برکت در هر روستایی که ورود می کند چندسالی می ماند تا ضمن شناسایی مسائل و مشکلات نسبت به بهبود معیشت مردم اقدام کند و رفته رفته ساختاری مناسب برای توانمند سازی مردم ایجاد کند؛ ساختار هایی که می توانند کمک کنند که کارهای زیربنایی را در روستا پیش ببریم و اقدامات توانمند سازی دائمی شود.

معاون توسعه اشتغال اجتماع محور بنیاد برکت ادامه داد: امیدواریم در ادامه نیز این کار توسعه یابد و بتوانیم خدمات بهتری به مردم این منطقه که ولی نعمت ما هستند ارائه دهیم. مردمی که نه تنها مرزنشین هستند بلکه با مرزبانی که می کنند امنیت کشور را هم تامین می کنند؛ امنیتی که امروز می بینیم مدیون تمامی مردم مناطق مرزی کشور هستیم؛ چرا که طبیعی است جایی که زندگی جریان نداشته باشد امنیت هم کاهش یابد. بنابراین امیدواریم نه تنها جوانان توانمند شوند بلکه روزی برسد که جوانان به جای مهاجرت برگردند و صاحب درآمد و اشتغال در روستای خود شوند.

شماری از کولبران به مزارع کشاورزی برگشتند؛ حفظ امنیت مناطق مرزی در گرو اشتغال و حمایت از مرزنشینان

نبود اشتغال تا مهاجرت مردم مرز نشین

ماموستای روستای کولسه اولیا نیز ضمن تشکر از زحمات بنیاد برکت برای آبادانی روستاهای شهرستان سردشت بیان داشت: از جوانان ما غافل نشوید؛ امروزه موج ویرانگر مهاجرت به ویژه از روستاهای سردشت شروع شده است. بنابراین درخواست داریم که زمینه اشتغال برای جوانان را فراهم کنید.

وی با اشاره به اینکه مساله کولبری در منطقه مرزی سردشت زیاد است افزود: کولبری در شان مردم نیست و نباید مردم کولبری کنند. بنابراین باید فکری به حال کولبران شود. متاسفانه از لحاظ اقتصادی وضعیت جوانان خوب نیست و می خواهیم از نهادها و سازمان هایی که می توانند تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار دهند این امکان را فراهم کنند و زمینه اشتغال جوانان ایجاد شود.

مصطفی زاده: با توجه به کمبود امکانات و تسهیلات برای کشاورزی اغلب روستاییان چاره ای ندارند جز اینکه برای تامین معاش خود از طریق کولبری اقدام کنند

ریواز مصطفی زاده دهیار روستای کولسه اولیا، کولسه سفلی و نیوکردار نیز در ادامه بیان داشت: اغلب اهالی روستاهای سردشت کولبر یا کشاورز هستند و متاسفانه با توجه به کمبود امکانات و تسهیلات برای کشاورزی اغلب روستاییان چاره ای ندارند جز اینکه برای تامین معاش خود از طریق کولبری اقدام کنند.

وی با اشاره به خطرات کولبری افزود: متاسفانه سالی نیست که چند تن از عزیزانمان را در این مسیر از دست ندهیم. جوانان کولبری که یا کشته می شوند یا گرفتارکولاک، بهمن می شوند. حتی گاهی شنیده می شود که از شدت سرما جانشان را از دست داده اند و یا از صخره ها سقوط کرده اند و این مساله برای ما تلخ است.

بنیاد برکت تنها نهاد حامی کولبران

مصطفی زاده تاکید کرد: در این یک سال اخیر یکی از عزیزان که شغلش کولبری بود را از دست دادیم و در این چند سال اخیر نیز با توجه به کمبود امکانات و نبود اشتغال و سختگیری های مرزی، اکثر جوانان روستا و شهرستان سردشت ناچار به مهاجرت به خارج از کشور شدند. البته مسیر مهاجرت هم ساده نیست و متاسفانه در این هفته ۲ تن از جوانان سردشتی در مسیر بلاروس جان خود را از دست دادند.

مصطفی زاده: تنها نهادی که به کولبران روستاهای سردشت تسهیلات اهدا کرده همین بنیاد برکت است؛ بنیاد برکت باعث رونق اشتغال از طریق اهدای تسهیلات کم بهره شده است

دهیار روستاهای سردشت تصریح کرد: تنها نهادی که به کولبران روستاهای سردشت تسهیلات اهدا کرده همین بنیاد برکت است؛ بنیاد برکت باعث رونق اشتغال از طریق اهدای تسهیلات کم بهره شده است. بنیادی که شرایط کشت باغات انگور سیاه، گردو و سماق را با اصلاح سیستم آبیاری قطره ای فراهم کرده است.

وی افزود: همچنین بنیاد برکت با شناسایی متقاضیان از طریق تحقیقات میدانی موجب شناسایی افراد کولبر و کم درآمد شده است. تسهیلات بنیاد برکت علاوه بر اشتغال برای جوانان و کولبران باعث شکوفا شدن کشاورزی به ویژه باغداری در این جوامع شده است. بنابراین امیدواریم روند اهدای تسهیلات سریع شود و در حد امکان شامل کل افراد روستا شود تا شغل کولبری که در شان مردم نیست ریشه کن شود.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha