۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
‌بارش حوضه‌های آبریز مشترک با ایران هر روز رصد می‌شود

‌بارش حوضه‌های آبریز مشترک با ایران هر روز رصد می‌شود

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب، چهار حوضه آبریز مرزی کشور در هفته پیشِ رو با بارندگی مواجه هستند که بیشترین میزان بارش نقطه‌ای در حوضه هیرمند با ۵۰.۶ میلیمتر اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش بازار، بر اساس مدل‌های جهانی پایش‌شده توسط موسسه تحقیقات آب پیش‌بینی می‌شود حوضه‌های آبریزی درجه یک مرزی کشور که جغرافیای ایران و برخی کشورهای همسایه را دربرمی‌گیرد، طی هفته پیش رو با بارش‌های قابل توجه مواجه باشند.

بر اساس این اطلاعات حوضه آبریز اترک که بین کشور ایران و ترکمنستان مشترک است، طی هفته پیش رو به صورت متوسط ۶ دهم میلیمتر بارندگی خواهد داشت و بیشینه نقطه‌ای بارندگی به ۳.۹ میلیمتر می‌رسد.

در حوضه آبریز ارس مشترک بین ایران، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان پیش‌بینی متوسط بارش در هفته آتی تا ۵ آبان ۱.۴ میلیمتر است و بیشینه نقطه‌ای این شاخص به ۱۰.۴ میلیمتر می‌رسد.

علاوه بر حوضه‌های آبریز یادشده در حوضه آبریز هریرود، مشترک بین ایران و افغانستان نیز ۴.۹ میلیمتر باران به ثبت رسیده و پیش‌بینی می‌شود بیشینه نقطه‌ای بارندگی به ۲۳.۷ میلیمتر برسد.

همچنین در حوضه آبریز هیرمند نیز در هفته پیش رو (۲۹ مهر الی ۵ آبان) پیش‌بینی بارش ۳.۴ میلیمتری در مناطق غربی این حوضه واقع در کشور افغانستان انجام شده و بیشینه نقطه‌ای بارندگی در این حوضه آبریز مشترک بین ایران و افغانستان به ۵۰.۶ میلیمتر می‌رسد.

بارش حوضه‌های آبریز مشترک با ایران به صورت روزانه رصد می‌شود
در این راستا، محمدرضا کاویان‌پور رئیس موسسه تحقیقات آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: مدل‌های قدرتمند پیش‌بینی توسط دانشمندان ایرانی در حال فعالیت است و با اتکا به مراکز اطلاعاتی و منابع ماهواره‌ای به منظور کسب اطلاعات بارش، پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بارندگی در ایران و کشورهایی که با ما حوضه آبریز مشترک دارند، به‌طور روزانه رصد و به متولیان تصمیم‌گیری گزارش می‌شود.

به گزارش فارس، علم پیش‌بینی آب و هوا به دلیل وجود متغیرهای بسیار زیاد، عدم قطعیت‌های فراوانی دارد اما با توسعه مدل‌های دقیق و استفاده از علوم کامپیوتر و ریاضی زمینه دقیق‌تر شدن پیش‌بینی‌ها فراهم شده است.

کد خبر: ۲۵۱٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha