۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
لغزش طلای جهانی از اوج ۵ ماهه خود

لغزش طلای جهانی از اوج ۵ ماهه خود

همزمان با عقب نشینی قیمت طلا از اوج ۵ ماهه خود، بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا، پیش از انتشار داده‌های کلان ایالات متحده قدرت گرفت.

به گزارش بازار، نرخ بازار لحظه‌ای انس طلای جهانی (ساعت ۹:۴۰ IRST)، پس از به چالش کشیدن قیمت‌های ماه می‌و شکستن مقاومت ۲ هزار دلاری، با کاهش ۰.۳ درصدی در قیمت ۱۹۷۶.۲ دلار معامله شد. در همان روز، بازار آتی طلای جهانی نیز با نزول ۰.۴ درصدی به قیمت ۱۹۸۶.۹ دلار به ازای هر انس رسید.

در روز جمعه، انس طلای جهانی، سقف قیمت ماه می‌را شکست و در طی دو هفته ۹ درصد افزایش یافت. اما صعود قیمت پس از رد کردن مقاومت ذهنی ۲ هزار دلاری، دوامی نیاورد و به سرعت قیمت افت کرد. بدین طریق بود که چشم انداز هراس‌ناک گسترش منازعات فلسطین و رژیم صهیونیستی، معامله‌گران بازارها را به پناهگاه امن طلا فرستاد.

افزایش نرخ بازده اوراق خزانه آمریکا به اوج مقادیر بی‌سابقه در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر رسید و بدین ترتیب، قیمت دارایی‌های بدون بازده، همچون طلا، را تحت فشار قرار داد و از صعود طلا به رکودهای تاریخی خود در ماه می‌جلوگیری کرد.

ییپ جون رونگ (Yeap Jun Rong)، استراتژیست بازار در IG، گفت: جریان صعود طلا به بهانه پناهگاه امن و به علت تنش‌های آسیای جنوب غربی شکل گرفت. اکنون با تمرکز بر کمک‌های بشر دوستانه و آزادی برخی اسراء صهیونیستی، بنظر می‌رسد گزینه حمله زمینی به غزه، فعلا به تعلیق افتد. این مهم، ریسک گسترش منازعات آتی را بیشتر کرده که می‌تواند در کوتاه‌مدت به صورت افزایش قیمت تخلیه شود. اما هرگونه تشدید درگیری‌ها به راحتی تقاضا پناهگاه امن را مجددا جذاب خواهد کرد.

اگر مسائل ژئوپلتیک را کنار بگذاریم، تمرکز معامله‌گران بر روی انتشار برخی گزارش‌ها از جمله؛ داده‌های شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) ایالات متحده، تولید ناخالص داخلی فصل سوم آمریکا، مرور جهانی PMI برای اهداف اقتصادی و تصمیم نهایی بانک مرکزی اروپا برای چشم انداز نرخ‌های بهره است.

بزرگ‌ترین صندوق پشتوانه طلا قابل معامله بورسی جهان، SPDR Gold Trust، در روز جمعه هفته گذشته به میزان ۱.۸ درصد صعود کرد.

در گروه فلزات گرانبها؛ قیمت هر اونس نقره با کاهش ۰.۲ درصدی به ۲۳.۳ دلار رسید و قیمت اونس پلاتین نیز با نزول ۰.۷ درصدی در قیمت ۸۹۵.۲ دلار قرار گرفت.

کد خبر: ۲۵۱٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha