۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
فرق اینورتر تکفاز با سه فاز

فرق اینورتر تکفاز با سه فاز

اینورتر دستگاهی است که جریان برق مستقیم را به برق متناوب با جریان و فرکانس مورد نظر تبدیل می کند.

به گزارش بازار، اینورتر دستگاهی است که جریان برق مستقیم را به برق متناوب با جریان و فرکانس مورد نظر تبدیل می کند. اینورتر در هر دستگاه الکترونیکی سبب می گردد تا طول عمر الکتروموتور افزایش یافته و عملکرد دستگاه الکتریکی هوشمندانه تر انجام پذیرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینورتر و انواع آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اینورتر چیست؟

اینورتر دستگاهی صنعتی است که جریان برق مستقیم را به جریان برق متناوب تبدیل می کند. به اینورتر مبدل جریان مستقیم به متناوب هم می گویند. اینورتر قابلیت تغییر ولتاژ و فرکانس را نیز دارا می باشد. در صنعت اینورتر را با نام های درایو، درایو فرکانس، کنترل دور موتور یا VFD نیز می شناسند. اینورتر بین موتور و منبع تغذیه قرار می گیرد. اینورتر سبب صرفه جویی مصرف برق شده و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می دهند. اینورتر از لحاظ ورودی به دو نوع تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند. اینورتر برق شهری یا سه فاز صنعتی را گرفته و با تغییر فرکانس و سطح ولتاژ، جریان DC را به AC تبدیل کرده و تحویل می دهد.

عملکرد اینورتر به این صورت است که این دستگاه ابتدا برق شهری ۲۲۰ ولت با فرکانس ۵۰ هرتز را به برق مستقیم یا DC تبدیل می کند و در ادامه این برق مستقیم را به برقی متناوب یا AC با ولتاژ و فرکانسی مورد نیاز تبدیل می کند.  

نکات لازم در خصوص خرید اینورتر

به منظور خرید اینورتر در نظر گرفتن نکات زیر اهمیت دارد:

  • به منظور خرید اینورتر به توان موتوری که قرار است برای آن اینورتر خریداری شود. توصیه می گردد توان اینورتر بالاتر از توان الکتروموتور دستگاه باشد.  
  • اینکه اینورتر تک فاز یا سه فاز خریداری شود مهم است. توصیه می گردد تا اینورتر سه فاز خریداری شود. اینورتر تک فاز تنها در جریان تک فاز کاربرد دارد اما اینورتر سه فاز این قابلیت را دارد تا برق تک فاز را به سه فاز تبدیل کند.  
  • در حالت تخصصی تر اینورتر ها به سه دسته کنترل برداری، سنسورلس و حلقه بسته تقسیم می شوند. اینورتر کنترل برداری قابلیت کم و زیاد کردن سرعت الکتروموتور به صورت دستی را دارد. اینورتر سنسور لس که در فرایندهای نیمه سنگین و نیمه صنعتی استفاده شده و سرعت موتور را بدون استفاده از سنسور کنترل می کند. اینورتر حلقه بسته را می توان پیشرفته ترین اینورتر ها در نظر گرفت که با استفاده از لیزر سرعت موتور را کنترل می کنند.

با توجه به موارد یاد شده توان اینورتر، تک فاز یا سه فاز بودن آن، تکنولوژی اینورتر و امکانات کنترلی آن و در نهایت آپشن های موجود در اینورتر در قیمت اینورتر تأثیرگذار خواهند بود.

بیشتر بخوانید: خرید و قیمت گیربکس sew  

کاربرد اینورتر

هر دستگاه الکتریکی که با الکتروموتور کار می کند با استفاده از اینورتر می تواند حرکتی هوشمندانه تر و کنترل شده تر داشته باشد. برای مثال زمانی که از پمپی در مکانی مانند هتل استفاده می شود، با استفاده از اینورتر سرعت گردش پمپ بر اساس بار مصرف و تعداد شیرهای باز تغییر می کند.

مزایای اینورتر

از مهمترین مزایای اینورتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از اینورتر هر دستگاه الکتریکی هوشمندانه تر و کنترل شده تر عمل کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی شده و به دنبال صرفه جویی هزینه های ناشی از انرژی الکتریکی نیز کاهش خواهد یافت.  
  • اینورتر سبب می گردد تا جریان برق لازم برای راه اندازی الکتروموتور کاهش یابد و به دنبال این کار دوام و طول عمر موتور هر تجهیز برقی نیز افزایش پیدا می کند.
  • با وجود اینورتر موتور با انرژی الکتریکی کمتری شروع به کار کرده و در پی آن ضربه های مکانیکی ناشی از راه اندازی ابتدایی موتور بر دیگر اجزا کاهش می یابد و از این طریق طول عمر دستگاه و قطعات آن نیز افزایش خواهد یافت.
  • اینورتر سرعت و جهت حرکت الکتروموتور را کنترل کرده و دیگر نیازی به کنتاکتور نخواهد بود.
  • با استفاده از اینورتر می توان روشن و خاموش کردن الکتروموتور را بدون قطع یا وصل جریان اصلی برق انجام داد.

بیشتر بخوانید: قیمت روز پمپ وکیوم

فرق اینورتر تکفاز با سه فاز

اینورتر تک فاز و سه فاز

اینورتر تک فاز اینورتری است که برق متناوب تک فاز را به متناوب سه فاز تبدیل می کند. اغلب از این نوع اینورتر در جایی استفاده می شود که دسترسی به برق سه فاز امکانپذیر نیست. با استفاده از اینورتر تک فاز می توان جریان برق تک فاز را کنترل کرده و با آن سرعت الکتروموتور سه فاز را کنترل کرد. اینورتر تک فاز اینورتری است که برق متناوب با فرکانس ۵۰ هرتز را دریافت کرده و آن را تبدیل به فرکانس دلخواه می کند. از اینورتر تک فاز می توان برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز استفاده کرد. اینورتر تک فاز مصارف کوچک و اغلب خانگی دارند.  

اینورتر سه فاز برق ورودی ۳۸۰ ولت یا سه فاز را دریافت کرده و برای کنترل جریان و فرکانس موتورهای با توان بالاتر به جای اینورتر تک فاز از اینورتر سه فاز استفاده می شود. از اینورترهای سه فاز در ژنراتورها و ترانسفورماتورها استفاده می کنند.  

کد خبر: ۲۵۰٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha