۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
چرا کلید روغنی جای خود را به کلید هوایی داد؟

چرا کلید روغنی جای خود را به کلید هوایی داد؟

علیرغم اینکه کلید روغنی جزو کلید های قدیمی تو صنعته، اما همچنان طرفدار های خودشو داره و جزو تجهیزات ضروری و مهم سیستم‌ های الکتریکی به شمار میره.

به گزارش بازار، علیرغم اینکه کلید روغنی جزو کلید های قدیمی تو صنعته، اما همچنان طرفدار های خودشو داره و جزو تجهیزات ضروری و مهم سیستم‌ های الکتریکی به شمار میره. کلید های روغنی باعث کم شدن قوس الکتریکی و تنظیم سیستم‌ های برقی می‌شه. 

همچنین کلید های هوایی یکی از تجهیزات حفاظتی پر کاربرده که می‌تونه روی تابلو های برق فشار ضعیف نصب بشه و موجب حفاظت بسیار بالای مدار بشه. طی سال‌ های  گذشته، کلیدهای روغنی جای خودشونو به کلید های هوایی دادند. چون کلید های هوایی برای حفاظت از سیستم در جریان بالا خیلی موثره. دلایل دیگه‌ ای هم وجود داره که کلید هوایی جایگزین کلید های روغنی شده که تو این مطلب می‌خواهیم این دلایل و همچنین دلایل مناسب بودن قیمت کلید هوایی اشنایدر رو بررسی کنیم. 

 

کلید هوایی چیست و بهترین برند آن کدام است؟

کلید هوایی چیست و بهترین برند آن کدام است؟

کلید هوایی تو خونواده کلید های اتوماتیک قرار داره و قطع کننده فشار متوسطه. معمولا این نوع کلید در آمپر های بالا حدود ۶۳۰ تا ۶۳۰۰ استفاده میشه و از کل سیستم مدار در برابر اتصال کوتاه و آنی محافظت می کنه. 

علت نام گذاری کلید هوایی اشنایدر، به عملکردش بر می گرده؛ یعنی عملیات جرقه یا آرک در هنگام کلید زنی، توی محفظه ی هوا انجام می‌ شه و به همین دلیل اسمشو کلید هوایی گذاشتن. این کلید برای حفاظت مدار الکتریکی در برابر خطراتی که اضافه بار و اتصال کوتاه در هوا ایجاد می کنه، استفاده می شه.

کلیدهای هوایی در کشورهای مختلف هم استفاده زیادی داره سطح ولتاژ در کشورهای مختلف حدود ۱۵ کیلو ولت است. یعنی افراد هنگام انتخاب کلیدهای هوایی، ولتاژ ۱۵ کیلو ولت را انتخاب می‌ کنند، چون احتمال وقوع آتش سوزی و جرقه زدن در این کلید های هوایی بر خلاف کلید های روغنی وجود نداره. امروزه بهترین برند کلید های هوایی در ایران، کلید هوایی اشنایدر است که بهترین کیفیت در عین قیمت معقول و مناسب را دارد.

 

چرا کلید های روغنی جای خود را به کلید های هوایی داد؟

چرا کلید های روغنی جای خود را به کلید های هوایی داد؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا کلیدهای روغنی جای خودشو به کلیدهای هوایی داده، یه آشنایی کلی با کلیدهای روغنی پیدا کنیم.

  • کلید های روغنی یا Oil Circuit Breaker نوعی دستگاه برای مهار کردن آرک الکتریکیه. در کلیدهای روغنی، کنتاکت ثابت و محرک همگی درون یک روغن عایق غوطه ورند. هر موقع که کنتاکت حامل جریان درون محفظه روغن از هم جدا شوند، نوعی جرقه یا قوس درون دستگاه به وجود می آید. به همین دلیل روغن درون محفظه بخار می شه و آرک درون گاز هیدروژن کاملا تجزیه می شه.
  • امروزه کلید های هوایی جایگزین مناسبی برای کلیدهای روغنی اند. یکی از مهم ترین دلایل اینه که درون کلیدهای روغنی ممکنه جرقه یا آتش سوزی اتفاق بیفته اما این مشکل در کلید های هوایی به هیچ وجه وجود نداره.
  • کلیدهای هوایی قادرند که ولتاژ را تا حد خیلی کم تا خیلی زیاد افزایش یا کاهش بدهند که این موضوع در کلیدهای روغنی وجود نداره و یک محدوده خاصی در کلیدهای روغنی وجود داره.
  • کلیدهای هوایی اضافه بار زیادی رو میتونن تحمل کنن که کلیدهای روغنی این خاصیت و ویژگی را ندارن. همچنین سرعت قطع مدار در کلیدهای هوایی خیلی بالاست و کلیدهای روغنی کمی کندتر کار می کنند.
  • کلید های هوایی به دلیل قطع سریع مدار، پایداری بیشتری هم در سیستم و مدار ایجاد می کنند که این پایداری در کلید روغنی وجود نداره. همچنین کلیدهای هوایی در مقایسه با کلیدهای روغنی به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نیاز داره. امروزه کلید هوایی اشنایدر کیفیت بالا و به نگهداری کمی نیاز داره.

سخن پایانی

تو این مطلب در خصوص کلید هوایی و روغنی صحبت کردیم. در مورد هر کدام از کلیدهای هوایی و روغنی به طور مختصر صحبت کردیم و گفتیم که امروز بیشتر از کلیدهای هوایی استفاده می شه. مهم ترین دلیل استفاده از کلیدهای هوایی اینه که آتش سوزی و جرقه زدن در این کلیدها اتفاق نمیفته و نیاز به نگهداری و تعمیر هم نداره. 

کد خبر: ۲۵۰٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha