۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
مذاکره با شرکت روسی و چینی برای اکتشاف عناصر استراتژیک
معاون طرح های توسعه معدن در پاسخ به بازار:

مذاکره با شرکت روسی و چینی برای اکتشاف عناصر استراتژیک

حسام مقدمعلی با اشاره به مذاکره با شرکت روسی و چینی برای اکتشاف عناصر استراتژیک، گفت: در تامین تجهیزات و انتقال دانش فنی اکتشافات و فرآوری عناصر نادر خاکی زمینه همکاری خارجی وجود دارد.

بازار؛ گروه صنعت: ایران همچنان زیر فشار تحریم هاست، اما در سال های گذشته با همکاری شرکت های دانش بنیان و بخش دانشگاهی شرکت های معدنی توانسته اند اطلاعات و فناوری پایه خود را ارتقا دهند، اما هنوز بخشی از ظرفیت های معدنی تشنه فناوری و همکاری خارجی است.

حسام مقدمعلی تاکید کرد کنسرسیوم ایرانی نتوانست در مزایده افغانستان موفق نشد و دو مجموعه بزرگ خارجی و دو مجموعه داخلی افغانستان در مزایده برنده شدند، با این حال کنسرسیوم ایرانی هنوز پابرجاست و رایزنی ها برای همکاری در معادن این کشور ادامه دارد

حسام مقدمعلی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه اگر اکتشاف روند شفافی داشته باشد به راحتی می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری را محقق کند، در پاسخ به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر دو بحث کلی در اکتشافات معدنی و توان فناوری کشور وجود دارد؛ نخست باید مشخص شود که اولویت های کشور در اکتشاف و بهره برداری از معادن چیست؟ طبق پروژه های تحقیقاتی ایمیدرو دسته بندی عناصر استراتژیک انجام شده که بر مبنای آن ۱۶ ماده معدنی استراتژیک در اولویت اکتشاف و فرآوری قرار گرفته اند و برای سه پهنه برای کبالت و تنگستن شناسایی مواد معدنی آغاز و امیدواریم وزارت صنعت فراهم سازی بستر مطالعات آنها تکمیل شود.
او افزود: دوم اینکه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی زمان بر تر از بهره برداری از پهنه سنگ آهن است، به همین دلیل روی آزمایشگاه ها هم کار کرده ایم و تجهیزاتی اضافه شده تا امکان بهره برداری از این ظرفیت ها فراهم شود، هرچند تحریم ها موانعی برای برقراری روابط پویای خارجی است و در ورود فناوری خارجی به کشور محدودیت وجود دارد.
مقدم علی با تاکید بر اینکه مذاکراتی با شرکت های چینی و روسیه شده است، اطهار کرد: پیش بینی می شود که با یک شرکت روسی به توافق برسیم تا علاوه بر تامین تجهیزات بتواند نقش ناظر در پروژه ها را هم ایفا کند تا از این طریق دانش فنی اکتشافات و بهره برداری از عناصر نادر خاکی به کشور وارد شود.
او با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی ایران در مزایده ای در افغانستان شرکت کردند، گفت: کنسرسیوم ایرانی در مزایده افغانستان موفق نشد و دو مجموعه بزرگ خارجی و دو مجموعه داخلی افغانستان در مزایده برنده شدند، با این حال کنسرسیوم ایرانی هنوز پابرجاست و رایزنی ها ادامه دارد، زیرا کنسرسیومی که از شرکت های فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر
تشکیل شده بزرگترین کنسرسیوم منطقه منا است و اگر معدنی به این کنسرسیوم تعلق نگیرد باید به مزایده شک کرد.

۵۴۶ هزار کیلومتر اکتشاف در مناطق کم برخوردار
همچنین احمد فتاحی مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی با اشاره به اینکه اکتشاف معادن دارای ۴ مرحله است، گفت: ایمیدرو به نیابت از دولت وارد پروژه های اکتشافی می شود و طبق قانون در مناطق کمتر توسعه یافته که بخش خصوصی حضور ندارد، پروژه های اکتشافی را پیش می برد و در مرحله اول و دوم پروانه بهره برداری برای معادن صادر می شود.
او با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ عملیات اجرایی اکتشافات معدنی در مناطق محروم آغاز شد که پهنه های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شامل آن بود، افزود: از زمان ابلاغ قانون تاکنون ۹۴ پهنه به ایمیدرو واگذار شده که شامل وسعتی ۵۴۶ هزار کیلومتری است.
فتاحی تصریح کرد: بخش اعظمی از پهنه های ایمیدرو طبق مدت زمان قانونی مطالعات شناسایی آن تمام شده است و مابقی هم تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد و البته تمام پهنه های تهیه و تولید تاکنون طرح مطالعاتی آن پایان یافته و از کاداستر آزاد شده اند.

کد خبر: ۲۵۰٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha