تولید سالانه ۲۵۰ میلیون جفت کفش در کشور
رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش عنوان کرد

تولید سالانه ۲۵۰ میلیون جفت کفش در کشور

رئیس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران از تولید سالانه ۲۵۰ میلیون جفت کفش در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، محمد عرب رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما با اعلام این خبر گفت: توان ارتقای این آمار تولید در کشور وجود دارد، اما برخی مسائل، چالش‌ها و بخشنامه‌ها به خصوص تحریم باعث ایجاد وقفه در رشد تولید صنعت کفش شده است با این وجود باید با فکر و اصول بالاتری در این صنعت حرکت می‌کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان نیاز داخل و تولید گفت: هم اکنون کفش ایرانی با فناوری‌های روز دنیا تولید می‌شود و نیاز ۱۰۰ درصدی کشور را تامین می‌کنیم به عنوان نمونه مواد پلی اورتان و چرم مصنوعی با انواع مختلف در کشور تولید می‌شود و با وجود تورم و نوسانات ارزی تغییری در قیمت مواداولیه بوجود نیامده است، موادی که روزی با دلار ۱۸ تومانی به ما ۱۰۵ هزار تومان می‌دادند هم اکنون با دلار آزاد، ۱۰۶ هزار تومان با ارزش افزوده محاسبه می‌شود و این نشاندهنده قدرت بخش خصوصی در صنعت کفش است و با این رویه مردم هم متضرر نمی‌شوند.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران به مصرف مواد اولیه داخلی از سوی تولیدکنندگان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه تعرفه واردات این مواد اولیه هم تغییر نکرده اگر از گمرک هم آمار بگیرید واردات نداریم. خوشبختانه مردم به سوی مواد اولیه داخلی رو آورده اند.

وی گفت: کیفیت کفش ایرانی قابلیت رقابت با نشان‌های تجاری خارجی را دارد البته این امر مستلزم قدرت بخشی به نشان‌های تجاری ایرانی است.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، صادرات را نماد قدرت و دوام محصولات تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: کشور ما صادرکننده کفش به کشورهای همسایه است که می‌توانیم این صادرات را به کشورهای بزرگتر هم توسعه دهیم.

وی به ارزآوری در صنعت کفش اشاره کرد و افزود: یک کارتن کفش با ۴ کیلو وزن را با قیمت ارزان محاسبه کنیم حدود ۴ دلار و ۱۲ کارتن کفش معادل ۴۸ دلار است، یک بشکه نفت هم اکنون ۹۰ دلار است یعنی اگر ما ۸ کیلو کفش بفروشیم معادل یک بشکه ۱۵۰ کیلویی صادرات می‌شود و با وجود اهمیت این صنعت، قوانینی وضع می‌شود که نتوانیم صادرات کنیم.

این تولیدکننده کفش وضع برخی قوانین را حصاری برای صنعتگران عنوان کرد و افزود: این قوانین نه تنها ناجی صنعت نیست بلکه باعث غرق شدن صنعت و صنعتگر می‌شود به عنوان نمونه در صنعت کفش تولیدکننده‌ای که کفش صادر می‌کند و هیچ دلاری از دولت نمی‌گیرد، چطور دلاری که ۶۰ هزار تومان برایش تمام می‌شود ۳۸ هزار و ۴۰ هزار تومان بفروشد طبق قوانین هر محصولی که صادر می‌شود ارز آن باید به کشور بازگردد چرا برای تولیدکننده ۶۰ تومان تمام می‌شود مجبورش می‌کنیم با نرخ ۴۰ هزار تومان بفروشد ما از بی قانونی‌ها در صنعت ناراحت هستیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص ماشین آلات صنعت چرم و کفش افزود: هم اکنون در ۶۰ درصد ماشین آلات توان تولید داخل داریم و در حالیکه تا ۲ سال پیش از چین و ایتالیا وارد می‌کردیم هم اکنون قالب سازان خودمان تولید دارند، اما باید به این قالب سازان کمک و برنامه‌ای برای رشدشان طراحی کرد.

وی به توان صنعتگران کفش اشاره کرد و گفت: قابلیت صادراتی به کشورهای همسایه نشانه توانمندی ما در صنعت کفش است و با این رویه در آینده می‌توانیم مواد اولیه صنعت کفش را هم صادر کنیم، زیرا شرایط سوق الجیشی ایران امکان خوبی را برای مقاصد صادراتی فراهم کرده است. به عنوان نمونه صادرات محصول از چین به روسیه حداقل ۲ ماه زمان لازم دارد، ولی این زمان در ایران یک هفته است و برای صادرات جنس به عراق حداکثر ۱۲ ساعت زمان لازم است در صورتی که صادرات از کشور ثالث مانند چین و تایلند ۲ ماه روی آب است و از آنجا که کفش محصولی فصلی است کشورهای همسایه علاقه‌مند به خریداری و معامله جنس از ایران هستند.

عرب با اشاره به ضرروت رفع موانع برای خرید فعالان اقتصادی خارجی از ایران گفت: باید شرایط خرید را برای بازرگانان کشورهای همسایه سهل و آسان کنیم به عنوان نمونه یک فعال اقتصادی اهل عراق برای خرید محصول با ۲۰ هزار دلار به ایران می‌آید و به دلیل ارائه دلار می‌گوییم نمی‌توانیم به شما کالا بفروشیم، زیرا دلار قاچاق است و اگر اسکناس را از من تولیدکننده بگیرند به مشکل می‌خورم با اینکه فعال اقتصادی می‌تواند از طریق بانکی پول را به حساب تولید کننده واریز کند برای این مسائل فکر نشده است.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص اینکه آیا با موارد ذکرشده برخورد داشته اید، گفت: همیشه با این مورد برخورد داشته ایم به عنوان نمونه فعال اقتصادی افغانستانی با دلار می‌آید می‌گوییم نمی‌توانیم جنس بفروشیم از عراق و دوبی برای خرید محصول می‌آیند نمی‌توانیم بفروشیم و این خود مانعی در برابر صنعتگران و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.

این تولیدکننده صنعت کفش وضع قوانین را مانع حمایت از تولید دانست و افزود: قانون بیش از حد باعث غرق شدن تولید در قوانین می‌شود و هم اکنون مسائل ارز و مواد اولیه ما نه تنها حل نمی‌شود بلکه سربار تولید می‌شود و این سربار کردن باعث سنگین شدن فعالیت اقتصادی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: صادراتی که تولیدکنندگان با ارزش افزوده بالا به کشورهای دیگر دارند آینده کشور را تضمین می‌کند که این امر مستلزم بکارگیری نیروهای جدید و امکانات است، هم اکنون انرژی مزیت رقابتی نیست بلکه فناوری روز مزیت رقابتی محسوب می‌شود و برای آینده صادراتی خوب باید در زمینه فناوری‌های نوین فعال شویم.

وی تحقق این امر را مستلزم استفاده از نیروهای جوان، شرکت‌های دانش بنیان، فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای تحقیق و توسعه دانست و افزود: دولت باید حرکت در این مسیر را برای تولیدکنندگان هموار کند.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه در صنعت کفش هیچگونه وارداتی نداریم، افزود: حجم قاچاق ۵ تا ۱۰ درصد تولید است که حجم اثرگذاری نیست و با رونق شکل و ظاهر تولیدات کفش ایرانی می‌توانیم این حجم از قاچاق را هم کاهش دهیم و جوانان را به خرید محصول داخلی سوق دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص جلوگیری از قاچاق کفش، گفت: متاسفانه کفش کالایی است که در ساک و چمدان به صورت قاچاق وارد می‌شود و نمی‌توان جلوی قاچاق آن را گرفت به نظر من بهترین کار این است که تولید داخل را به قدری قوی کنیم که قاچاق خود به خود از بین برود.

کد خبر: ۲۵۰٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha