۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
چگونه بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

صندوق سرمایه گذاری دسته‌ای از سهام و اوراق است که زمینه سرمایه‌گذاری به شکل غیر مستقیم را فراهم می‌کند.

به گزارش بازار، برای اینکه بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم، باید فاکتورهای مختلفی مانند مدت زمان به دست آوردن سود در بازار، استراتژی قراردادی مدیران صندوق، بازدهی و کارکرد و مقدار ریسک صندوق را بررسی کنیم. صندوق سرمایه گذاری دسته‌ای از سهام و اوراق است که زمینه سرمایه‌گذاری به شکل غیر مستقیم را فراهم می‌کند. اکثر کسانی که می‌خواهند به صورت واسطه‌ای و با ریسک کم سرمایه‌گذاری کنند، از جامعه هدف صندوق‌ها به شمار می‌روند. در اصل صندوق سرمایه‌گذاری که تحت نظر سازمان بورس و بعضی مراکز و بانک‌ها فعالیت دارد، برای این افراد مانند واسطه عمل می‌کند تا سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و کم خطر صورت گیرد.

انواع صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

در ادامه در مورد انواع صندوق سرمایه‌گذاری با شما صحبت خواهیم کرد:

انواع صندوق سرمایه‌گذاری از نظر روش معامله واحدها

با وجود مهم بودن نقش صندوق‌ها در بازار، در ابتدا انواع آنها را بر حسب روش معامله واحدها معرفی می‌کنیم.

صندوق سرمایهگذاری قابل معامله: مبادله عناصر یک صندوق قابل معامله، روندی مانند معامله سهام در بازار بورس است. کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را دارند، می‌توانند بعد از اخذ کد بورسی و از طریق سامانه معاملاتی، معامله واحدهای این گونه صندوق‌ها را شروع کنند.

صندوقهای ابطالی و صدور: در صندوق صدور و ابطالی، مراحل معامله واحدها در شعبه کارگزاری‌ها و سامانه مخصوص صندوق صورت می‌گیرد. نرخ معامله واحدها نیز بر حسب NAV صندوق حساب می‌شود.

انواع صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس سبد دارایی آن‌ها

صندوق سرمایه‌گذاری بر حسب سبد دارایی در انواع مختلفی موجود است که هر یک را معرفی می‌کنیم:

صندوقهای درآمد ثابت: بالای ۹۰ درصد اموال صندوق درآمد ثابت، شامل اموالی همچون اوراق مشارکت، سپرده بانکی و غیره هستند. بر خلاف دیگر صندوق ها، صندوق درآمد ثابت کم ریسک است. زیرا سود معینی را در مدت زمان ثابت و ماهیانه به سهامداران خود می‌پردازد. لذا این سود، عموما بالاتر از سودهای سپرده‌های بانکی است.
صندوقهای سهامی: این صندوق بالاترین ریسک را به خود اختصاص داده که بالای ۷۰ درصد از اموال آن به سهام موسسات بزرگ و کوچک بورسی مربوط می‌شود. به همین دلیل بسته به رفتار بازار سرمایه سود آن مختلف است. لذا مدیران صندوق در میزان این سود نقش موثری دارند. عموما این صندوق ماهانه سود پرداخت نمی‌کند و بازدهی آن از محل افزایش ارزش واحدهای آن بدست می‌آید.
صندوقهای مختلط: این صندوق‌ها بر حسب مقدار سرمایه‌گذاری در رده صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرند. مقدار سبد دارایی آن وابسته به راهبرد مدیران آن است و شامل اموالی چون سهام، درآمد ثابت و غیره است.
صندوقهای کالایی: این صندوق بر مبنای یک دارایی پایه ایجاد شده و بسته به ارزش کالاهای پایه ارزش متغیری دارد. یکی از محبوب‌ترین آن صندوق طلا بوده، زیرا از جمله دارایی مطمئن این صندوق است. بالای ۷۰ درصد دارایی آن را سلف سکه، گواهی سپرده سکه و گواهی سپرده شمش طلا شامل می شود. سود صندوق کالا بسته به نوسانات اونس جهانی و تغییرات نرخ ارز مختلف خواهد بود. صندوق طلای زرین نیز به نشان مثقال خرید و فروش می‌شود و فقط بر مبنای طلای کارگزاری آگاه ایجاد شده است.
صندوق املاک و مستغلات: این صندوق به گونه‌ای سرمایه‌گذاری مشاع محسوب می‌شود که در زمینه املاک به صورت متمرکز عمل می‌کند. ۷۰ درصد دارایی آن از معامله اموال غیر منقول و اجاره املاک بدست خواهد آمد. ۳۰ درصد دیگر دارایی این صندوق نیز در راه صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی، اوراق رهنی و غیره صرف خواهد شد. با آغاز کار صندوق املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در آن بدون محدودیت و بدون نیاز به سرمایه زیاد خواهد بود.

فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید که این عوامل عبارتند از:

میزان خطرپذیری: فاکتور مهم در انتخاب صندوق قابل اطمینان، مقدار ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار است. همان گونه که بیان کردیم، صندوق‌ها بر حسب ترکیب سبد دارایی، میزان ریسک‌پذیری مختلفی دارند. کسانی که خطرپذیری زیادی ندارند باید صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنند تا در مقابل تغییرات شاخص بورس، بابت سرمایه خود نگران نباشند. اگر سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر است می‌تواند صندوق سهامی، صندوق کالایی و مختلط را انتخاب کند.
عملکرد و بازدهی صندوق: در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری باید به عملکرد و سابقه صندوق، سبدگردانان، مدیران، بازدهی آن‌ها و غیره توجه کرد.
افق زمانی سرمایهگذاران: سرمایه گذار باید توجه کند که در چه مدت می‌تواند بازدهی داشته باشد. سود نیز بسته به دارایی صندوق و دیگر فاکتورها، امکان دارد در بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت بدست آید که در نوع میان مدت و بلند مدت ریسک بیشتری وجود دارد.
وضعیت بازار بورس: در زمانی که فرایند شاخص بورس نزولی می‌شود، بهتر است صندوق درآمد ثابت و صندوق طلا را انتخاب کنیم.

سخن پایانی

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را باید بر حسب شرایط مختلفی انتخاب کنید. مثلا اگر ریسک‌پذیر نیستید صندوق درآمد ثابت مناسب است، زیرا مانند بانک‌ها در شرایط بد اقتصادی و در تورم، سود ثابتی را به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند. برخی از این صندوق‌ها در زمان مشخصی سود را پرداخت می‌کنند، ولی برخی دیگر، مدت پرداخت سود آن‌ها ثابت نیست. به طور کل سود در سه نوع کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت پرداخت می‌شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha