تکلیف مجلس به وزارت ارتباطات؛ فراهم کردن پهنای باند با هدف دسترسی مردم به برنامه های رسانه ملی
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور؛

تکلیف مجلس به وزارت ارتباطات؛ فراهم کردن پهنای باند با هدف دسترسی مردم به برنامه های رسانه ملی

نمایندگان مجلس با هدف دسترسی مردم در سراسر کشور به برنامه های رسانه ملی وزارت ارتباطات را مکلف به فراهم کردن پهنای باند کردند.

به گزارش بازار، در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ب) ماده ۷۷ لایحه مذکور درباره افزایش دسترسی مردم به شبکه ها و برنامه رسانه ملی در اقصی نقاط کشور با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (ب) ماده ۷۷ لایحه مذکور؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است پهنای باند و امکانات لازم برای دسترسی عموم مردم به شبکه ها و برنامه های رسانه ملی در اقصی نقاط کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و همچنین دسترسی حداکثری در سطح بین المللی را فراهم نماید.

همچنین نمایندگان بند (پ) ماده ۷۷ لایحه مذکور را درباره واگذاری صدور مجوز و نظارت بر رسانه های عرصه صوت و تصویر فراگیر به وزارت فرهنگ و صدا و سیما با ۱۶۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در بند (پ) ماده ۷۷ لایحه مذکور آمده است: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند در راستای حمایت از فرهنگ و ارزش های اسلامی- ایرانی و توسعه حکمرانی رسانه ای و همچنین با توجه به مسؤولیت آن دستگاه ها در تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر رسانه های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر آیین نامه اجرائی و جدول تخلفات مالی نحوه حمایت و رسیدگی به تخلفات اشخاص در موارد فوق را ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسانند.

تبصره- سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه وظایف و اختیارات مصرح (در حوزه تولید، پخش محصولات، صدور مجوز و نحوه نظارت بر آن ها) با رعایت مواد (۱) و(۷) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند.

بنابراین گزارش علیرضا سلیمی در مخالفت با بند (پ) ماده ۷۷، گفت: این بند مغایر اصل ۳۶ و اصل ۸۵ قانون اساسی است، این در حالی است که رسیدگی به تخلفات را هم برعهده آن ها گذاشته اند اما اگر تخلفات جنبه قضائی پیدا کند دچار مشکل خواهیم شد.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی در موافقت با این بند، گفت: باید در کشور مشخص شود چه کسی در رابطه با موضوعات فرهنگی اظهارنظر کند تا اگر مغایر با ارزش های اسلامی و فرهنگی است از آن جلوگیری شود که اینجا گفته شده وزارت فرهنگ و صدا و سیما محق ترین دستگاه ها در این رابطه هستند بنابراین بند مذکور یکی از کارهای بسیار مهم فرهنگی است و می خواهد نگرانی مردم را در عرصه فرهنگی پاسخ دهد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در این رابطه، گفت: دولت و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد نگاه فرصت محور به شبکه نمایش خانگی دارند چرا که مردم به آن اقبال خوبی داشتند اما چند سالی است که به دلیل عدم مشخص بودن حوزه تنظیم گری آن آشفتگی ایجاد شده است.

وی افزود: ما و صدا و سیما طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تنظیم گری در این حوزه را داریم اما حوزه تنظیم گر باید شرایط لازم برای وادار کردن دستگاه ها به اجرای قانون را داشته باشد لذا از دوستان درخواست می کنم به این بند رأی مثبت دهند.

کد خبر: ۲۵۰٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha