۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
اضافه شدن ۳ مبحث جدید به مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان| شهرداری ها مامور کاهش خطرپذیری ساختمان ها
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان در گفتگو با «بازار»:

اضافه شدن ۳ مبحث جدید به مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان| شهرداری ها مامور کاهش خطرپذیری ساختمان ها

مانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه مبحث جدیدی به مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان اضافه شده و تصویب شده است گفت: شرایط ساخت و ساز در کشور بهتر از قبل می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طی سال های گذشته اگر چه میزان خسارات ناشی از گودبرداری و تخریب کاهش داشته است اما هنوز هم برخی از ساختمان های موجود و بلند مرتبه در خطرپذیری بالایی قرار دارند. اگر چه وظیقه شهرداری ها کاهش خسارات و خطرپذیری این ساختمان ها است اما به نظر می رسد هنوز هم با وجود مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل های مناسب ساختمان های موجود دارای خطرپذیری بالایی هستند.

«حامد مانی فر» مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش اگر بخواهیم میزان خسارت در ساخت و ساز را به صفر برسانیم به نظر می رسد تا حدودی کار سخت و دشواری داریم. آیا با وجود مقررات ملی ساختمان و مبحث مشخص در این خصوص در مقررات ملی ساختمان می توانیم به این هدف برسیم؟ گفت: اساسا کاهش خسارت در ساخت و ساز با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل ها امکان پذیر است و رعایت پروتکل ها و دستورالعمل ها هم نیازمند اقدامات آموزشی و مدیریتی و بهبود دادن به عملکردها است که مستمرا باید رخ دهد.

اساسا مقررات ملی ساختمان برای این تدوین شده است که ما از ایمنی و بهداشت و صرفه جویی اقتصادی و آسایش بهره برداران و عوامل و دست اندرکاران ساخت و ساز اطمینان پیدا کنیم

وی افزود: اساسا مقررات ملی ساختمان برای این تدوین شده است که ما از ایمنی و بهداشت و صرفه جویی اقتصادی و آسایش بهره برداران و عوامل و دست اندرکاران ساخت و ساز اطمینان پیدا کنیم. حال اگر در مورد بهداشت، ایمنی و محیط زیست صحبت می کنیم گاهی مواقع نگاه ما به فرایند ساخت است که می گوییم زمانی که پروژه استارت می خورد و شروع به ساخت می کند آنجا چه مواردی باید رعایت شود که خسارات به حداقل برسد؟ اما اگر بخواهیم فراتر از این موضوع نگاه کنیم موضوع فقط به دوره ساخت بر نمی گردد بلکه به دوره بهره برداری هم بر می گردد.

مقررات ملی ساختمان تمام مراحل چرخه عمر ساختمان را از مرحله طراحی تا ساخت و بعد از آن بهره برداری و حتی تخریب دنبال می کند و با این هدف نوشته می شود که تمام این اطمینان ها را از بهداشت، ایمنی و محیط زیست بتواند تامین کند

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یادآوری کرد: مقررات ملی ساختمان تمام مراحل چرخه عمر ساختمان را از مرحله طراحی تا ساخت و بعد از آن بهره برداری و حتی تخریب دنبال می کند و با این هدف نوشته می شود که تمام این اطمینان ها را از بهداشت، ایمنی و محیط زیست بتواند تامین کند. پس بنابراین در قانون هم پیش بینی شده است که رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است.

در مورد ساختمان های موجود که نشان دهد این ساختمان ها تا چه حد در خطرپذیری بالایی قرار دارند این وظیفه بر عهده شهرداری ها است

مانی فر در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که چه تعداد واحد مسکونی دولتی و بزرگ در مرحله خطرپذیری بالا قرار دارند؟ گفت: در مورد ساختمان های موجود که نشان دهد این ساختمان ها تا چه حد در خطرپذیری بالایی قرار دارند این وظیفه بر عهده شهرداری ها است. مشخصا بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری این وظیفه بر عهده شهرداری ها قرار گرفته است که شهر را از خطر حفاظت کنند. یکی از عوامل خطر ساز خود ساختمان ها هستند. ساختمان هایی که نا ایمن محسوب می شوند.

وی ادامه داد: این تکلیف بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است که اگر شهرداری ها اقدام به رفع خطر نکردند شهرداری این اقدام را انجام دهند و هزینه را با احتساب هزینه های بالا سری از مالکان دریافت کنند. اما آنچه که در وزارت راه و شهرسازی در این بخش به آن پرداخته شده است تا بتواند به شهرداری ها و کسانی که می خواهند این ارزیابی را انجام دهند کمک کند تضمین مبحث جدیدی خواهد بود که تدوین شده است. مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان خواهد بود که مبحث ارزیابی و بهسازی ساختمان ها است که تصویب شده است.

وی خاطر نشان کرد: البته این موضوع مربوط به ساختمان های موجود است. چرا که شاید ارزیابی شود اما ساختمان الزاما نیازمند بهسازی نباشد. این مبحث آماده و تصویب شده است و آماده ابلاغ است.

مانی فر با تاکید بر اینکه این مبحث به ارزیابان کمک خواهد کرد که هم در مرحله ارزیابی و هم در مرحله بهسازی اقدامات مناسب تری انجام دهند گفت: بهسازی در دو بخش است که یکی در بخش سازه و دیگری در حوزه حریق است. چرا که این دو بخش هستند که ساختمان های موجود را به شدت دارند تحت تاثیر قرار می دهند و احتمال خطر در این دو حوزه وجود دارد و کمک می کند که با حداقل هزینه ها و با حداکثر کارایی کار بهسازی ساختمان ها انجام شود.

ویرایش جدید مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان که آن هم تدوین شده و کار تدوین ویرایش جدید آن به اتمام رسیده است به مساله تخریب توجه کرده است و نسبت به ویرایش قبلی توجه بیشتری شده است

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در پاسخ به این سوال که بعد از حادثه «خلازیر» بسیاری بر این موضوع تاکید کردند که برای گودبرداری باید از شرکتها و فعالان تخصصی استفاده شود و جای این بخش در مقررات ملی ساختمان خالی است؟ گفت: روی موضوع تخریب در حال مطالعه و تحقیق هستیم. ویرایش جدید مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان که آن هم تدوین شده و کار تدوین ویرایش جدید آن به اتمام رسیده است به مساله تخریب توجه کرده است و نسبت به ویرایش قبلی توجه بیشتری شده است. وی افزود: اینکه الزاما موضوع تخریب به عنوان مبحث جدید دیده شود باید به بحث گذاشته شود و جلسات زیادی در این خصوص تشکیل دادیم و شاید ممکن است در سطح مبحث جدید مقررات ملی ساختمان مطرح شود و یا اینکه در سطح دستورالعمل های مرتبط با بحث تخریب صادر شود.

در موضوع تخریب قبلا دستورالعمل گودبرداری صادر کرده ایم و صلاحیتی تعریف و صلاحیت تخریب و گودبرداری را در چند دوره آموزشی برگزار شده است می بینید که در حوادث ناشی از گودبرداری خسارت کمتری نسبت به گذشته داریم

مانی فر گفت: همانطور که در موضوع تخریب قبلا دستورالعمل گودبرداری صادر کرده ایم و صلاحیتی تعریف و صلاحیت تخریب و گودبرداری را در چند دوره آموزشی برگزار شده است می بینید که در حوادث ناشی از گودبرداری خسارت کمتری نسبت به گذشته داریم.

سه مبحث به مباحث ۲۲ گانه اضافه شده است. ترافیک، ارزیابی و بهسازی ساختمان ها و انطباق شهری ساختمان ها نیز که در حوزه شهرسازی است تدوین شده و اضافه شد و در نوبت رسیدگی است

وی ادامه داد: پس اگر بخواهیم به عنوان مبحث جدید و یا دستورالعمل به آن نگاه کنیم روی دستورالعمل ها در حال کار کردن هستیم و در مراحل مختلفی نسبت به گذشته مقرارت ملی ساختمان انجام داده ایم. حداقل سه مبحث به مباحث ۲۲ گانه اضافه شده است. ترافیک، ارزیابی و بهسازی ساختمان ها و انطباق شهری ساختمان ها نیز که در حوزه شهرسازی است تدوین شده و اضافه شد و در نوبت رسیدگی است. تمام این که کمک خواهند کرد که شرایط ساخت و ساز در کشور بهتر از قبل شود.

بعد از حادثه «متروپل» که رخ داد وزارت کشور بخشنامه ای به استان ها ابلاغ کرد که کمیته ای تشکیل شود که این کمیته از ساختمان های موجود و پر خطر با اولویت ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های مهم شناسایی کنند

مانی فر در پاسخ به این پرسش که ساختمان های موجود تیمی در شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است و ساختمان های بلند مرتبه را ارزیابی می کنند و اعلام شده است که گزارش ها به مرکز تحقیقات ارائه شده است اما بازخوردی گرفته نشده است؟ گفت: بعد از حادثه «متروپل» که رخ داد وزارت کشور بخشنامه ای به استان ها ابلاغ کرد که کمیته ای تشکیل شود که این کمیته از ساختمان های موجود و پر خطر با اولویت ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های مهم شناسایی کنند. البته در قانون مدیریت بحران هم به آن توجه و تاکید شده است که آن ساختمان ها شناسایی شوند و آن ساختمان ها را ارزیابی کنند و به مالکان اخطار دهند که رفع خطر کنند.

وی افزود: در دو بخشنامه مجزا وزارت کشور آنرا به استان ها و استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد. در واقع این گروه ها کار خود را شروع کرده اند و هیاتی که متشکل از نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان ها تحت نظر استانداری ها از ساختمان ها بازدید می کنند. چک لیست هایی در این خصوص در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام و تهیه شده است و بر اساس آن اقدامات در حال انجام است. مبحث مقررات ملی ساختمان و مبحث ارزیابی و بهسازی که تدوین شده است و به آنها کمک خواهد کرد.

مانی فر خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کار دیگری را در این رابطه بتواند انجام دهد قاعدتا نتایج این ارزیابی ها باید در اختیار شهرداری ها قرار بگیرد و شهرداری ها نتایج را به مالکان ابلاغ کنند و از مالکان بخواهند که نسبت به بهسازی ساختمان ها اقدام کنند.

کد خبر: ۲۵۰٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha