۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

بندر ماهشهر، یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان در ایران است که با موقعیت جغرافیایی خاص خود در کنار خور موسی، اهمیت استراتژیک و اقتصادی بسیاری دارد.

به گزارش بازار، بندر ماهشهر، یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان در ایران است که با موقعیت جغرافیایی خاص خود در کنار خور موسی، اهمیت استراتژیک و اقتصادی بسیاری دارد. این شهر در دو بخش ماهشهر قدیم و ناحیه صنعتی تقسیم‌بندی شده و دارای مساحت ۲۷۱۳ هکتار است. ماهشهر با دارا بودن خورها و شاخه‌هایی از دریا، مانند خور موسی، به عنوان یکی از معدود شهرهای ایران با این ویژگی شناخته می‌شود. این شهر نه تنها نزدیک به بندر امام خمینی، آبادان و اهواز قرار دارد، بلکه مرکزی است برای فعالیت‌های پتروشیمی با داشتن چندین پتروشیمی معروف. در زمان‌های معاصر، با توسعه راه‌آهن و تأسیس بندر شاهپور، اهمیت بندر ماهشهر چند برابر شد و به یکی از مراکز اصلی صدور نفت خام در ایران تبدیل گردید. امروزه، با توسعه تسهیلات و تجهیزات شهری، ماهشهر به یکی از مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی در جنوب کشور تبدیل شده است. حتی فرصت‌های سرمایه گذاری ای هم در ماه‌شهر شکل گرفته که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌شود.

ویژگی‌های برجسته بندر ماهشهر

  • موقعیت جغرافیایی استراتژیک با دسترسی به دریا، خشکی و رودخانه‌های مهم
  • نقطه‌ای حیاتی از نظر نظامی، تجاری، صنعتی و کشاورزی
  • دسترسی به صنایع دریایی و اسکله‌های متنوع برای پذیرش کشتی‌های بزرگ
  • امکانات حمل و نقل متنوع شامل زمینی، دریایی، ریلی و هوایی
  • موقعیت مرزی با کشورهای مختلف و امکان تبادلات چندگانه
  • فعالیت‌های متمرکز در حوزه شیلات و کشاورزی
  • وجود صنایع پتروشیمی بزرگ و نزدیکی به مراکز نفتی و گازی مهم نظیر اهواز، آبادان و دیگر مناطق.

بندر ماهشهر، مرکز صنعتی ایران

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر

غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع اصلی و مادر، پایه‌ای برای تأسیس صنایع جانبی و جدید دیگر شناخته می شود. این صنعت به دلیل گستردگی و تنوع خود، به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان شناخته می‌شود. ماهشهر به عنوان مرکز صنعت پتروشیمی خوزستان و نقطه کلیدی در این زمینه در ایران است. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال ۱۳۷۶ با مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ هکتار تأسیس شده و حالا حدود ۲۰ واحد پتروشیمی از جمله شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی (BIPC)، شرکت پتروشیمی رازی و ... در آن فعالیت دارند. با توجه به اصل ۴۴، بسیاری از این واحدها به بخش خصوصی منتقل شده یا در حال انتقال هستند.

ماهشهر با داشتن ۲۸ واحد صنعتی بالادستی، از نظر تعداد واحدها، بیش از دو برابر عسلویه است و توان تولیدی تخمینی آن حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال است. همچنین، ۶۰ واحد میان‌دستی در ماهشهر فعالیت می‌کنند با تولید تخمینی ۱۱ میلیون تن در سال. در مقایسه با عسلویه، قدرت ماهشهر در بخش میان‌دستی بیشتر است. در بخش پایین‌دستی نیز، ماهشهر ۵ واحد فعال دارد با تولید سالانه حدود ۰.۲ میلیون تن.

شهرک‌های صنعتی ماهشهر

غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

بندر ماهشهر با داشتن شهرک‌های صنعتی در مساحتی حدود ۱۰۰۰ هکتار، به عنوان یکی از مراکز صنعتی کلان در منطقه شناخته می‌شود. در این شهرک‌ها، بیش از ۴۰ کارگاه و کارخانه در حال فعالیت هستند. برخی از صنایع بزرگ خصوصی که با سرمایه‌گذاری در این منطقه فعالیت می‌کنند عبارتند از: کارخانه‌های تولید لوله، شرکت نوید زر شیمی، شرکت شیمی بافت، واحدهای تولید خرما، کارخانه تولید پودر ماهی و کارخانه آرد جنوب شرق. این صنایع نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه دارند.

بندر صادرات و واردات ماهشهر

غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

بندر ماهشهر که در فاصله حدود ۵ تا ۷ کیلومتر از مرکز شهرستان واقع شده، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنادر صادراتی کشور با قدمت نزدیک به ۹۰ سال در زمینه صادرات و واردات مواد نفتی شناخته می‌شود. تا سال ۱۹۶۶ میلادی، این بندر مخصوصاً برای صادرات نفت خام منطقه آغاجاری به کار می‌رفت و نفت از طریق خطوط لوله به مخازن بندر منتقل و سپس برای صادرات به اسکله‌ها پمپاژ می‌شد. از سال ۱۳۴۶ هجری شمسی، بندر ماهشهر برای صادرات فرآورده‌های پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شد. این بندر در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از پالایشگاه قرار دارد و فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله به مخازن ماهشهر منتقل و از آنجا صادر می‌شوند. بندر ماهشهر دارای ۶ اسکله فعال، یک اسکله تعمیراتی و یک اسکله بارگیری است. از این اسکله‌ها برای صادرات و واردات مواد نفتی مختلف استفاده می‌شود.

جذب نخبگان و محل گردهمایی در ماه‌لند، غول نوظهور فرهنگی – تجاری

ماهشهر، با توجه به فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای که در آن انجام می‌شود، به یکی از مراکز عمده اقتصادی کشور تبدیل شده است. این شهرستان با داشتن منابع نفتی و پتروشیمی، بنادر صادراتی و شهرک‌های صنعتی، محوری اصلی در توسعه اقتصادی منطقه و کلانتره کشور به شمار می‌رود.

به دلیل وجود این فعالیت‌های اقتصادی، گروه‌های شغلی مختلفی در ماهشهر فعالیت می‌کنند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به مهندسان، مدیران، تاجران و کارآفرینان اشاره کرد. این افراد با داشتن تخصص‌های مختلف و با توجه به نیازهای صنعتی و تجاری منطقه، نقش موثری در رشد و پیشرفت ماهشهر دارند.

اما چیزی که در حال حاضر موجب توجه بیشتر به ماهشهر شده، ظهور یک پروژه بزرگ تجاری-فرهنگی به نام "ماه‌لند" است. ماه‌لند، به عنوان یک غول نوظهور در عرصه تجارت و فرهنگ منطقه، در حال ساخت و توسعه است و به زودی قرار است به محل گردهمآیی و وقت گذرانی نخبگان و تاجران ماهشهر تبدیل شود. این مرکز با داشتن امکانات متنوع و مدرن، قرار است مکانی مناسب برای تفریح، خرید و برگزاری انواع مراسم‌ها و همایش‌های تجاری و فرهنگی باشد.

غول نوظهور تجاری - فرهنگی ماهشهر، مرکز گردهمایی اقتصادی بندر

با توجه به اینکه ماهشهر جمعیت و توانمندی‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد، ماه‌لند می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه به این شهرستان و جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران داشته باشد. این پروژه نه تنها موجب توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه خواهد شد، بلکه باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی نیز می‌شود .

از این بابت سرمایه گذاری در ماه‌شهر و پروژه ماه‌لند می‌تواند فرصتی سودآور و مطمئن برای سرمایه گذاری باشد چرا که با آینده درخشانی که در این متطقه وجود دارد می‌توان گفت که فرصت‌هایی مانند ماه‌لند تغییری در فضای اقتصادی این منطقه خواهند داد. برای سرمایه گذاری در این پروژه می‌توانید به وبسایت هم‌ساز مراجعه کنید و با مشاوره تخصصی و رایگان هم‌ساز، اطلاعات دقیق تری در خصوص پروژه مانند نحوه سودآوری پروژه، میزان سود پروژه و شرایط سرمایه گذاری کسب کنید.

Top of Form

کد خبر: ۲۵۰٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha