۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جهش تولید مرغ حریف «نرخ ارز» نشد | دستور وزیر، دو درصد از قیمت کاست
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

جهش تولید مرغ حریف «نرخ ارز» نشد | دستور وزیر، دو درصد از قیمت کاست

قزوین- با وجود دستور وزیر جهادکشاورزی برای تحقق جوجه‌ریزی ماهانه ۱۴۵ میلیون قطعه اما در نهایت این افزایش تولید هم حریف جهش نرخ ارز و نهادهای پرورش طیور در تنظیم قیمت مرغ در بازار نشد.

آرش صالحی، بازار؛ مردادماه امسال بود که وزارت جهادکشاورزی طی دستوری از مرغداران خواست که میزان کل جوجه‌ریزی ماهانه در کشور را به سطح ۱۴۵ میلیون قطعه در روز برسانند؛ درخواستی که تا حدودی رؤیایی به نظر می‌رسید. با این حال در نهایت سهمیه استان‌ها برای جوجه‌ریزی ماهانه مرغ گوشتی مشخص شد که در نهایت سهم استان قزوین هم سه میلیون و ۴۵۲ هزار قطعه معین شد.

آمارها بیانگر این است که مرغداران قزوینی در تیرماه یعنی قبل از ابلاغ دستور وزارت‌خانه از این عدد عبور کرده و ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی کرده بودند. با این حال با دستور وزیر جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی استان قزوین در مردادماه از مرز ۴ میلیون قطعه هم گذشت و به ۴ میلیون و ۴۲ هزار و ۱۱۲ قطعه رسید که در نوع خود یک‌ رکورد محسوب می‌شود.

اما مشکل اینجاست که این افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ هم در نهایت نتوانست قیمت مرغ را به نرخ مصوب نزدیک کند و با وجود اینکه قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم در مردادماه در قزوین به صورت متوسط ۸۱ هزار تومان بود، با افزایش تولید صورت‌گرفته این قیمت در شهریورماه فقط ۲ هزار تومان کاهش یافته و به ۷۹ هزار تومان رسید که شاهد استمرار این قیمت در مهرماه هم بودیم. بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که با وجود جهش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ گیر تنظیم بازار این کالای اساسی کجاست؟

جوجه‌ریزی ۱۱ میلیون قطعه‌ای در قزوین

آمارهای سازمان جهاد کشاورزی نشان‌ می‌دهد که در پی دستور وزیر و حتی پیش از آن جهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ در استان قزوین اتفاق افتاده است. معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در استان گفت: با عنایت به ابلاغ وزیر جهادکشاورزی و هدف‌گذاری ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی برای تحقق ۱۳۰ میلیون مرغ آماده کشتار در پایان دوره پرورش، سهم استان قزوین برای جوجه‌ریزی ماهانه در فصل تابستان سال جاری سه میلیون و ۴۵۲ هزار قطعه است.

معاون جهاد کشاورزی قزوین: میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی استان در شش ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است

فرزاد خوش‌اخلاق درباره میزان تحقق جوجه‌ریزی مرغ گوشتی با توجه به سهمیه تعیین‌شده بیان کرد: در تیرماه سهم جوجه‌ریزی استان قزوین ۱۰۴ درصد، در مردادماه ۱۱۳ درصد و در شهریورماه ۱۱۷ درصد محقق شده است.

وی ادامه داد: در واقع آمار سرجمع جوجه‌ریزی مرغ گوشتی استان قزوین در فصل تابستان از ۱۱ میلیون و ۵۱۷ هزار قطعه هم فراتر رفت و در مردادماه جوجه‌ریزی ما از مرز چهار میلیون قطعه هم گذشت. در تیرماه و شهریورماه هم به ترتیب سه میلیون و ۵۸۵ هزار و سه میلیون و ۸۹۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های ما با ثبت رسید البته با توجه به ابلاغیه مذبور و اجرای برنامه مصوب جوجه‌ریزی استان قزوین در تحقق برنامه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در تابستان ۱۴۰۲ جزء سه استان برتر کشور محسوب می‌شود.

جهش تولید مرغ حریف «نرخ ارز» نشد | دستور وزیر ۲ درصد از قیمت کاست

رشد ۳۰ درصد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی

این مقام مسئول با اشاره به آمار مقایسه‌ای جوجه‌ریزی مرغ گوشتی قزوین در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۱۹ قطعه جوجه‌ریزی در استان قزوین داشتیم که این آمار با توجه به برنامه‌های ابلاغی وزارت‌خانه به ۲۰ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۸۸۱ قطعه در نیمه نخست سال جاری رسید.

مدیر طیور استان قزوین: فقط ۵۵ درصد جوجه‌ریزی‌ها منجر به تولید مرغ گوشتی شده است

خوش‌اخلاق اضافه کرد: میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی استان قزوین در شش ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان جوجه‌ریزی ما در نخستین ماه سال یعنی فروردین ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه مشابه سال پیش ۲۵ درصد کاهش یافته بود.

۵۵ درصد جوجه‌ها مرغ شدند

با این حال و با وجود جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در استان قزوین آمارهای مستند سازمان جهادکشاورزی بیانگر این واقعیت است که فقط ۵۵ درصد جوجه‌ریزی‌ها منجر به تولید مرغ گوشتی شده، چرا که از ۲۰ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۸۸۱ قطعه جوجه‌ریزی صورت‌گرفته در نیمه ابتدایی امسال تنها ۱۱ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۱۰۱ قطعه مرغ گوشتی آماده کشتار تولید شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری ۲۰ هزار و ۴۸۰ تن مرغ گوشتی در استان قزوین تولید شده است، گفت: از این میزان ۱۵ هزار و ۷۰ تن در داخل استان قزوین و ۵ هزار و ۴۱۰ تن در استان‌های دیگر از جمله استان‌های همجوار توزیع شده است.

علی رمضانپور از افزایش ۱۰ هزار تومانی میانگین قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان استان از فروردین‌ماه تا امروز خبر داد و افزود: در شرایطی که معدل قیمت گوشت مرغ گرم در استان قزوین در فروردین امسال ۶۹ هزار تومان (به ازای هر کیلو) بود، این رقم در مهرماه امسال به کیلویی ۷۹ هزار تومان رسیده و این در حالی است که میانگین توزیع گوشت مرغ گرم در استان قزوین طی بازه زمانی یادشده ۶۳ درصد رشد کرده و از توزیع روزانه ۹۷ تن در فروردین‌ماه به ۱۵۸ تن در مهرماه جاری رسیده است.

جهش تولید مرغ حریف «نرخ ارز» نشد | دستور وزیر ۲ درصد از قیمت کاست

تحقق جوجه‌ریزی مورد نظر وزیر با تولید مرغ سایز امکان‌پذیر است

از سوی دیگر، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین دستور وزیر جهادکشاورزی برای جوجه‌ریزی ۱۴۵ میلیونی در ماه را منطبق با وضعیت بازار نهاده‌ها نمی‌داند و تولید مرغ سایز را تنها راهکار تحقق دستور این مقام دولتی می‌داند.

کیوان لشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: وقتی سرپرست جدید وزارت جهادکشاورزی انتخاب شد، ایشان گفت که جوجه‌ریزی باید ۱۴۵ میلیون قطعه شود، بدون اینکه هیچ نهاده و واکسنی برای پرورش این ۱۴۵ میلیون قطعه تعریف شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه فقط با کاهش سن پرورش و تولید مرغ سایز می‌توانیم به این عدد برسیم، یادآور شد: در کل کشور اگر مرغ را سه روز هم به بازار دیرتر بفرستیم، ۲۰ هزار تن مازاد تولید خواهیم داشت و اگر سه روز زودتر مرغ را وارد بازار کنیم، ۲۰ هزار تن کمبود تولید و عرضه مرغ داریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران قزوین: یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی نیاز ما را تأمین می‌کند

لشگری با یادآوری اینکه استان قزوین یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی نیاز ما را تأمین می‌کند و یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه هم به خارج از استان قزوین می‌فرستیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه سهمیه جوجه‌ریزی ماهانه استان قزوین ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار قطعه تعیین شده و استان‌های گلستان و مازندران هم با جوجه‌ریزی زیاد نیاز تهران را تأمین می‌کنند، باید سن پرورش جوجه‌ریزی را پایین بیاوریم و مرغ سایز تولید کنیم.

نوسان قیمت ارز اثر افزایش تولید مرغ را خنثی‌ کرد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران قزوین درباره علت افزایش جوجه‌ریزی در قزوین در سه ماهه تابستان ۱۴۰۲ گفت: تصمیم درست کارگروه تنظیم بازار کالاهای اساسی استان فاصله قیمتی قزوین، تهران و البرز رعایت شد و به همین خاطرمرغداران ما به جوجه‌ریزی تشویق شدند. اما در استان سمنان که همیشه به اندازه ما جوجه‌ریزی داشت، به خاطر پافشاری ستاد تنظیم بازار این استان بر قیمت مصوب مرغ میزان جوجه‌ریزی‌ به یک‌سوم ما رسید و به رتبه ۲۲ کشور سقوط کرد.

لشگری در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت مرغ در بازار به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار نرسید؟ تصریح کرد: علت این است که نوسان قیمت ارز و نهاده‌های پرورش طیور به حدی بوده که افزایش تولید هم نتوانسته این فاصله قیمتی را جبران کند و در واقع نوسان قیمت ارز اثر افزایش جوجه‌ریزی در قیمت‌ تمام‌شده مرغ را خنثی‌ کرد.

با این حال افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ به ویژه در ماه‌های مرداد و شهریورماه موجب شد که قیمت مرغ در استان قزوین از ۸۱ هزار تومان به ۷۹ هزار تومان کاهش یابد؛ یعنی هم جلوی رشد قیمت گرفته شد و هم بیش از ۲درصد قیمت این کالای اساسی در بازار قزوین کاهش یافت که می‌تواند اثرات مثبت تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار مرغ تلقی شود.

کد خبر: ۲۵۰٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      0 0
      اواخردهه شصت یک بررسی روی ذرت دانه ای دریکی ازشهرستانهای شرق کشورداشتیم به اداره مربوطه رفتیم ومیزان سطح زیرکشت رااخذکردیم بعدازبررسی متوجه شدیم اگثراسامی کشاورزانی هستندکه اصلا ذرت کشت نکردنندرفتیم اداره مربوطه گفتندلیست مابراساس بذرذرت توزیعی است اگرکشاورزکشت نکرده حتما دلیلی داشته.الان هم شایدلیست جوجه ریزی درست است ولی مرغدارجوجه کمتری میرزدولی نهاده رابراساس لیست میگیردوگرنه بااین حجم جوجه ریزی بایستی بازارانباشته ای ازلاشه مرغ باشد