۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
صعود قیمت تخم‌مرغ به پله گرانی؛ زنگ خطر کشتار مرغ‌های تخم‌گذار به صدا درآمد
گزارش بازار از سفره‌ای که هر روز آب می‌رود؛

صعود قیمت تخم‌مرغ به پله گرانی؛ زنگ خطر کشتار مرغ‌های تخم‌گذار به صدا درآمد

لرستان- نایاب شدن نهاده دامی و صادرات تخم مرغ، سبب اوج‌گیری قیمت این محصول در بازار شده و باز هم سفره مردم است که هر روز آب می‌رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی چند روز اخیر قیمت تخم مرغ در بازار روند صعودی داشته و بر اساس بررسی‌ها، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ دو هزار تومان افزایش یافته است، روند افزایشی قیمت تخم‌مرغ در حالیست که هر ساله با فرارسیدن فصل گرما، شاهد مازاد تولید و کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار هستیم، اما امسال هشدارها از «کشتار مرغ‌های تخم‌گذار و کمبود تخم‌مرغ» است.

عمده فروشان عمدتا صادرات تخم مرغ به دیگر کشورها و عدم تزریق این محصول به بازار را دلیل اصلی گرانی می‌دانند و به گفته تولیدکنندگان این گرانی به دلیل نبود نهاده و عدم ترخیص نهاده‌ها از بنادر بوده که ادامه این روند قیمت تخم‌مرغ را بازهم افزایش می‌دهد و با کمبود تخم‌مرغ مواجه می‌کند.

صادارت علت اصلی گرانی تخم مرغ
رئیس سازمان صمت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تولید کننده عمده تخم مرغ در استان نیستیم و تخم مرغ را عمدتا از قم و دیگر استان‌ها وارد می‌کنیم، افزود: شش واحد تخم گذار در استان داریم که حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز استان را تامین می‌کنند و در حال حاضر عمده مشکل این واحدها کمبود نهاده‌های دامی است که الان نمی‌توانند با قیمت دولتی تامین کنند و به صورت آزاد نیز قیمت نهاده به شدت بالا رفته و بر قیمت تخم مرغ تاثیر گذار است.

صادرات عمده دلیل اصلی گرانی تخم مرغ است بنابراین گرانی محصول بحث استانی نیست و یک بحث ملی است

محمدرضا صفی خانی با عنوان اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تخم مرغ لرستان از استان‌های دیگر وارد می‌شود و این افزایش قیمت تخم مرغ در استان به تبع افزایش قیمت سطح کشور بوده است، افزود: دلیل اصلی گرانی این بوده که در اردیبهشت ماه صادرات را آزاد کردند و در خرداد ماه این صادرات تداوم داشته بنابراین گرانی تخم مرغ بحث استانی نیست و یک بحث ملی است. 

وی همچنین با اشاره به اینکه از هفته گذشته اعلام کردند که صادرات تخم مرغ ممنون است که اگر صادرات ممنوع شود قطعا قیمت تعادل پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: قیمت برای ستاد تنظیم بازار تعیین کردند ولی متاسفانه چون صادرات افزایش پیدا کرده بیشتر از آن قیمت وارد بازار می‌شود ولی با ممنوعیت صادرات قطعا قیمت کاهش می‌یابد.

افزایش ۲ هزار تومانی قیمت هر کیلو تخم مرغ
رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمتی که سال گذشته ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو تخم مرغ تعیین کرده هفت هزار و ۷۴۰ تومان بوده که الان این رقم به صورت میانگین به ۹ هزار و ۸۰۰ الی۹۰۰ تومان رسیده که حدود دو هزار تومان افزایش یافته است.

ناصر نبی پور افزود: در مقابل قیمت سویا ۲۰۰ درصد و قیمت ذرت صددرصد بالا رفته است، وزارت جهاد قیمتی که به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده ۹هزار و ۸۰۰  تومان است، قیمت اعلامی ما ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود که فعلا به قیمتی که وزارت جهاد اعلام کرده رسیدیم و بالاتر نرفته است.

جهاد کشاورزی حداکثر ۳۰ درصد نهاده را به صورت دولتی در اختیار ما قرار می‌دهد و ۷۰ درصد دیگر را سویا با قیمت شش هزار تومان در بازار تهیه می‌کنیم

وی عنوان کرد: سهمیه‌ای که تا ماه گذشته به قیمت ۲۴ هزار تومان می‌دادند امروز ۹۴ هزار تومان است، جهاد کشاورزی حداکثر ۳۰ درصد نهاده را به صورت دولتی در اختیار ما قرار می‌دهد و ۷۰ درصد دیگر را سویا با قیمت شش هزار تومان در بازار تهیه می‌کنیم.

۹۰ درصد نهاده‌های دام و طیور وارداتی است
رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار کشور بیان کرد: برای تامین نهاده مشکلی نداریم، اگر نهاده وارد بازار می‌شد می‌خریدیم ولی مشکل نبود نهاده در بازار است؛ به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور مشکلات را اعلام کردیم و هر روز داد می‌زنیم ولی جوابی نمی‌دهند.

بنی پور تصریح کرد: هر وقت از مشکل نبود نهاده صحبت می‌کنیم می‌گویند دو و نیم میلیون تن نهاده در بندر است، اما وقتی در بندر باشد ولی ارز ندهند که ترخیص شود به چه دردی می‌خورد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد نهاده‌های دام و طیور وارداتی است، گفت: ۱۲۰ هزار تن ذرت و سویا در داخل تولید می‌شود ولی حدود دو میلیون تن را وارد می‌کنیم.

عدم ترخیص نهاده‌ها از آبان ماه سال گذشته تاکنون
رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار کشور همچنین اظهار داشت: از آبان ماه سال ۹۸ تاکنون ارزی نداده‌اند و از آبان ماه تاکنون نهاده‌ها وارد شده و در بندر امام است اما چون ارز ندادند ترخیص نمی‌شود.

نبی پور افزود: اگر وضع نهاده‌ها به این صورت باشد قطعا با کمبود تخم‌مرغ مواجه خواهیم شد، چون مرغداران توان نگهداری مرغ را ندارند، وقتی ذرت و سویا پیدا نمی‌کنیم و نمی‌توانیم خوراکشان را تامین کنیم مجبوریم مرغ را به کشتارگاه بدهیم و در این صورت مطمئنا مشکل حاد تخم مرغ را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: مشکل بانک مرکزی است، اگر بانک مرکزی  ارز وارد کننده‌ها و یا ارز کالاهایی که در بندر است را تامین کند مشکلی وجود ندارد.

اگر بانک مرکزی ارز ندهند و نهاده تامین نشود مطمئنا همه مرغداران مجبور می‌شوند مرغ‌ها را برای کشتار ارسال کنند

رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار کشور بیان کرد: اگر بانک مرکزی ارز ندهند و نهاده تامین نشود مطمئنا همه مرغداران مجبور می‌شوند مرغ‌ها را برای کشتار ارسال کنند چرا که نهاده نیست و سویای دو هزار و ۴۵۰ تومانی به قیمت شش هزار تومان یعنی سه برابرقیمت هم پیدا نمی‌شود.

نبی پور تصریح کرد: اگر نهاده نباشد قیمت‌ها بسیار وحشتناک بالا می‌رود و چون غذا نداریم نمی‌توانیم مرغ‌ها را نگهداری کنیم؛ اگر ارز دهند تولید زیاد می‌ شود و اگر نهاده باشد مازاد تولید هم داریم به طوری که حداقل ۲۰۰ هزار تن مازاد تولید خواهیم داشت، اما اگرهمین روند ادامه یابد مرغ‌های گوشتی را هم نمی‌توانند نگهداری کنند و قیمت مرغ گوشتی نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر واکسن و دارو نیز متاسفانه مسئولان قول داده بودند واکسن با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد اما قیمت‌ها هشت الی ۹ برابر شده و واکسن هم پیدا نمی‎شود و مطمئنا در آینده باید منتظر بروز بیماری‌ها باشیم.

نبود واکسن و احتمال بروز بیماری
رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار کشور گفت: بیشتر واکسن‌ها وارداتی است، سه هفته گذشته وزیر قول داد که قیمت واکسن بالا نمی‌رود ولی متاسفانه الان چند روز است قیمت واکسن نیز به صورت ارز آزاد است.

نبی پور با اظهار اینکه اتحادیه ما برای همکاری با مردم و با همه سختی که تحت فشار هستند تخم مرغ را شانه‌ای ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان در میادین عرضه می‌کنند، افزود: از سال ۸۶ از سازمان میادین، معاون وزیر، وزرای گذشته و سازمان صنعت درخواست کردیم در میادین به ما غرفه دهند تا در تمام ایام سال توزیع تخم مرغ را داشته باشیم ولی تا امروز هیچ غرفه ای ندادند چون غرفه‌ها به صورت مافیایی دست یک سری افراد است.

از سال ۸۶ تا امروز هیچ غرفه‌ای ندادند چون غرفه‌ها به صورت مافیایی دست یک سری افراد است

وی عنوان کرد: حدود ۱۳ سال است که حتی یک غرفه در اختیار ما قرار نداده‌اند، چون غرفه‌ها مربوط جهاد، شهرداری و سازمان تعاون امور روستایی است و باید به قیمت کم و یا به صورت مجانی در اختیار بگذارند، اما به صورت مافیایی با قیمت‌های کلان در اختیار یک سری افراد خاص قرار می‌گیرد و به تولید کننده نمی‌دهند، ما آمادگی داریم دو غرفه تحویل بگیریم و در تمام سال تخم مرغ توزیع کنیم اما متاسفانه هنوز موفق نشده‌ایم.

کد خبر: ۲۵٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha