۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
تعطیلی ادامه دار در پتروشیمی دهلران| ۱۰۰ میلیون یورو برای حل مشکل نیاز است
بازار گزارش می دهد؛

تعطیلی ادامه دار در پتروشیمی دهلران| ۱۰۰ میلیون یورو برای حل مشکل نیاز است

ایلام- چندماهی از تعطیلی پتروشیمی دهلران با ۲ هزار نیرو می گذرد ولی همچنان مشکل تامین ۱۰۰ میلیون یورویی پروژه حل نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: صنایع پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی هستند که فراورده‌های شیمیایی را از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کنند، به عبارتی دیگر صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد.

از جمله مزایای این صنعت می‌توان به کاهش خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت آفرینی، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار اشاره کرد.

از ویژگی های دیگر این صنعت، تنوع محصولات آن و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی آن است که از نظر اشتغال‌زایی و کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی، نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور دارد.

لازم به ذکر است در حال حاضر طیف قابل توجهی از محصولات مفید توسط این صنعت تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از: بنزین، مواد آرایشی، مواد شوینده، پارچه‌های مصنوعی، آسفالت، پلاستیک، لاستیک مصنوعی، حلال، کود، دارو، مواد افزودنی و مواد منفجره.

پتانسیل استان ایلام در حوزه نفت و گاز

استان ایلام نیز به واسطه اینکه ۱۱ درصد منابع گازی و شش درصد منابع نفتی کشور را به خود اختصاص داده است، پتانسیل بالایی در حوزه احداث و راه‌اندازی صنایع پتروشیمی دارد، از این رو به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های نفت و گاز استان برای توسعه، اشتغالزایی و درآمد زایی، صنایع پتروشیمی در برخی از نقاط استان ایلام با هزینه‌های گزاف راه‌اندازی شد.

کارشناس اقتصادی: با این وجود فعالیت پتروشیمی دهلران چندی پیش به طور اتفاقی و به دلایل نامعلوم متوقف شد که در این راستا بخشی از نیروهای بومی بیکار شدند، از سوی دیگر هم اکنون این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اعتباری توسعه چندانی نداشته است

در این میان یکی از پتروشیمی‌های استان ایلام که سال‌ها پیش در شهرستان دهلران با امید اشتغالزایی و رفع محرومیت در استان احداث گردید، متاسفانه علارغم انتظار به دلایل نواقص و مشکلات بالا نه تنها سود چندانی برای مردم استان نداشت، بلکه پیامدهای منفی نیز از جمله بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.

تعطیلی پتروشیمی دهلران

مجتبی اسدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای استان ایلام است که در شهرستان دهلران قرار دارد.

وی افزود: بنا به اطلاعات منتشر شده، این مجتمع پس از بهره‌برداری نهایی سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن اتیلن، پروپیلن،بنزین پیرولیز تولید و نفت سنگین به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد کرد و می‌تواند به همراه رهایی از خام‌فروشی نفت و گاز، درآمد زایی و اشتغال‌زایی خوبی برای استان ایلام که همواره با معضلات اجتماعی بالایی همچون فقر، محرومیت و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، به ارمغان بیاورد.

اسدی ادامه داد: با این وجود فعالیت پتروشیمی دهلران چندی پیش به طور اتفاقی و به دلایل نامعلوم متوقف شد که در این راستا بخشی از نیروهای بومی بیکار شدند، از سوی دیگر هم اکنون این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اعتباری توسعه چندانی نداشته است.

ادامه تعطیلی پتروشیمی دهلران| ۱۰۰ میلیون یورو برای حل مشکل نیاز است

این کارشناس تصریح کرد:پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نفت و گاز در شهرستان دهلران است که اهمیت بسزایی برای استان ایلام دارد و تعطیلی آن می‌تواند پیامدهای منفی متعددی به همراه داشته باشد، از این رو توجه و حل مشکلات آن باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

تخصیص ۱۰۰میلیون یورو برای رفع مشکلات پتروشیمی دهلران

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکلات پتروشیمی دهلران نشست های مختلفی در سطح ملی برگزار شده است، چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در خصوص اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکل مالی پتروشیمی دهلران با مسئولان بانک مرکزی توافق شده و فرآیند آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی دهلران نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی استان ایلام و به خصوص این شهرستان دارد، گفت: با توجه به پیشرفت مناسبت پروژه حتما پیگیری‌ها در سطح ملی برای پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.

پیگیری مشکلات پتروشیمی دهلران در بالاترین سطح

وی عنوان کرد: در تداوم پیگیری ها در سطح ملی و در راستای رفع مشکلات پتروشیمی دهلران، قرار است جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.

امیدواریم این نشست رافع مشکلات پتروشیمی دهلران شود و در آینده نزدیک با از سرگیری فعالیت مجدد این شرکت جوانان عزیز و بومی منطقه به روال کاری سابق خود برگردند.

این پتروشیمی بالغ بر ۲ هزار و ۲۳۶ نفر پرسنل داشته که از این تعداد بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر از آنها بومی این شهرستان (دهلران) بوده اند

پتروشیمی دهلران یک پروژه ملی است و اینکه خیلی از خانواده‌های شهرستان از این پروژه ارتزاق می‌کنند، قطعاً تعطیلی و عدم پیشرفت این پروژه باعث بروز مشکلات بسیاری در استان خواهد شد؛ بنابراین رفع ابهام و مشخص شدن وضعیت واقعی این پروژه و همچنین توسعه آن نیازمند حمایت‌های ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

پتروشیمی دهلران به دلیل عدم تامین مالی پس از صرف حدود ۳۲۰ میلیون یورو و پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصدی اکنون در وضعیت تعطیلی قرار گرفته است.

این پتروشیمی بالغ بر ۲ هزار و ۲۳۶ نفر پرسنل داشته که از این تعداد بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر از آنها بومی این شهرستان (دهلران) بوده اند.

تعطیلی فعالیت های این پتروشیمی که چشم امید مردم این شهرستان جهت اشتغال جوانان و رونق اقتصادی دهلران به شمار می رفت اکنون وضعیت معیشت مردم این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

کد خبر: ۲۵۰٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha