۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نباید به دروازه واردات در کردستان تبدیل شود
رئیس دانشگاه کردستان:

منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نباید به دروازه واردات در کردستان تبدیل شود

سنندج – قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان گفت: منطقه آزاد تجاری بهترین فرصت برای رونق تولید است و به همین دلیل نباید اجازه داد که منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان به دروازه واردات تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، حامد قادرزاده شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان که با حضور تعدادی از مسئولین استانی و مدیران منطقه آزاد در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان به دلایل بسیار از جمله فرهنگ بالای مردم کردستان و دسترسی به مرزهای مناسب و نزدیکی به بندر لاذقیه می ‌تواند از دیگر مناطق آزاد توسعه بیشتری پیدا کند.

وی بیان کرد: برای راه ‌اندازی این منطقه نیاز به تامین زیرساخت‌ های مناسب از جمله احداث راه آهن، معرفی مناسب استان کردستان و جذب متخصصین خواهیم بود و اینگونه می‌ توان به سمت تحقق اهداف قدم برداشت.

رئیس دانشگاه کردستان عنوان کرد: این منطقه فرصتی است برای فعالیت ‌های مشترک اقتصادی بین ایران، عراق و سایر کشورهای همسایه که تجارت پرسود و دوسر برد برای فعالان اقتصادی را در بر خواهد داشت.

وی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه کردستان در اجرایی کردن برنامه های طرح جامع منطقه آزاد کردستان، افزود: دانشگاه کردستان از ظرفیت نخبگان و اساتید خود در حوزه‌ های مختلف استفاده خواهد کرد تا نقشه راه اصولی و علمی برای عملیاتی نمودن طرح جامع این منطقه تدوین شود.

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: امیدواریم منطقه آزاد کردستان صرفا به منطقه «واردات» تبدیل نشود و موجب افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی کردستان شده و منطقه ‌ای فعال در زمینه‌ های اقتصادی در سطح بین الملل شود.

منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان ۵۵۰۰ هکتار مساحت دارد

در ادامه این جلسه مجید رحیمی افزود: منطقه آزاد بانه ـ مریوان جمعاً پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد که حدود دو هزار هکتار آن در محدوده شهرستان بانه و سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن در محدوده شهرستان مریوان قرار دارد.

قائم مقام مدیراجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان عنوان کرد: ایجاد منطقه آزاد بانه - مریوان اردیبهشت ۱۴۰۰ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و اولویت مناطق آزاد بانه - مریوان رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال است.

رحیمی افزود: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌ توان در آن حرکت خوب اقتصادی پایه ریزی و برنامه ریزی کرد تا کمکی به اقتصاد کل استان باشد.

وی افزود: وجود زیرساخت‌ های برجسته مانند فرودگاه های سقز و سنندج، کریدور شمال غرب به جنوب غرب، راه آهن همدان به سنندج و امکان ارتقاء تا سلیمانیه عراق، وجود سه سد گاران، بانه و عباس آباد در مجاورت پهنه های تعریف شده و ظرفیت‌های بی‌ بدیل گردشگری در مریوان از دیگر ظرفیت‌ های منطقه آزاد در کردستان است.

رحیمی عنوان کرد: رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال اولویت مناطق آزاد بانه - مریوان است.

کد خبر: ۲۵۰٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      0 0
      بانه ومریوان فقط روی کاغذ منطقه آزاد هستند