۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
تقاضای نفت آفریقا تا ۲۲ سال آینده ۸۰ درصد افزایش می‌یابد
دبیرکل اوپک:

تقاضای نفت آفریقا تا ۲۲ سال آینده ۸۰ درصد افزایش می‌یابد

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از احتمال افزایش ۸۰ درصدی تقاضای قاره آفریقا برای نفت تا سال ۲۰۴۵ میلادی خبر داد.

به گزارش بازار، هیثم الغیص در کنفرانس انرژی کیپ‌تاون آفریقای جنوبی گفت: قاره آفریقا شایسته رفتاری عادلانه‌تر در زمینه تغییرات اقلیمی است، زیرا این قاره کمترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان دارد و در عین حال به چالش‌های آب‌وهوایی جهان هم باید رسیدگی کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود تقاضای نفت در آفریقا از هم‌اکنون تا سال ۲۰۴۵ میلادی نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یابد و این قاره به حمایت و همکاری بیشتری نیاز دارد.

دبیرکل اوپک در یک سخنرانی آنلاین برای کنفرانس انرژی کیپ‌تاون گفت: در جهانی که مصرف انرژی فرودگاه هیترو انرژی نسبت به کشور سیرالئون بیشتر است یا دوسوم مدارس ابتدایی در جنوب صحرای آفریقا به برق دسترسی ندارند، نباید از معیار محیط زیستی یکسانی برای مقایسه با مناطق توسعه‌یافته استفاده کرد.

حدود ۱۳ درصد از ذخایر گاز طبیعی و ۷ درصد نفت جهان در اختیار قاره آفریقا است، اما کمترین سرانه مصرف انرژی در جهان را دارد.

الغیص تصریح کرد: استفاده از منابع طبیعی آفریقا مانند نفت و گاز به دستیابی به مقرون‌به‌صرفه بودن انرژی و کاهش فقر انرژی کمک می‌کند، موضعی که اغلب ا زسوی صنعت سوخت فسیلی برای افزایش تولید نفت در این قاره تکرار می‌شود.

با وجود ظرفیت عظیم انرژی خورشیدی، باد و هیدروژن، حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جنوب صحرای آفریقا بدون برق و حدود یک میلیارد نفر بدون دسترسی به انرژی پاک برای پخت و پز زندگی می‌کنند.

کارشناسان تغییرات اقلیمی یادآور شده‌اند که در کشورهای آفریقایی با ذخایر بزرگ سوخت فسیلی، درآمدها بیش از آنکه به کاهش فقر عمومی یا فقر انرژی اختصاص یابد جیب نخبگان سیاسی فاسد را پر می‌کند.

کارشناسان حوزه آب‌وهوا بر این باورند که فساد ناشی از دلارهای نفتی اغلب به ارائه بدتر خدمات اساسی و عمومی منجر می‌شود.

بانک جهانی سال گذشته اعلام کرد که در آنگولا و نیجریه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت آفریقا برای دهه‌ها دسترسی مردم به برق در سال ۲۰۲۱ تنها ۴۰ درصد و ۵۷ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۵۰٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha