۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
ایران به طور متوسط در هر دهه، نیم درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود
سخنگوی صنعت آب:

ایران به طور متوسط در هر دهه، نیم درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود

قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفت: تغییرات اقلیمی به‌طور سالیانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش بازار، فیروز قاسم‌زاده در سیزدهمین کنگره بین‌المللی عمران افزود: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‌شود.

وی، میزان این کاهش را در ایران نزدیک‌به یک میلیارد مترمکعب در سال دانست و افزود: اجرای برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و مصارف بالای آب در کشور امری ضروری است.

قاسم‌زاده با تشریح تغییر اقلیم و سازگاری با آن در مدیریت و مهندسی آب کشور، ادامه‌داد: یافته‌های IPCC نشان می‌دهد که هر درجه گرم‌شدن کره زمین دسترسی به منابع آب تجدیدپذیر را دست‌کم تا ۲۰ درصد برای هفت درصد دیگر از جمعیت جهان کاهش دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: گرمایش زمین باعث محدودیت در دسترسی ساکنان زمین به منابع آبی می‌شود و باتوجه‌به اینکه ایران به طور متوسط در هر دهه حدود نیم درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، اثر این افزایش دما در کاهش منابع آب در دسترس کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

قاسم‌زاده خاطرنشان‌کرد: ادامه این روند در کنار وضعیت فعلی مصارف کشور، باعث محدودیت‌های جدی در بخش‌های مختلف مصرف خواهد شد و در چنین شرایطی، فقدان برنامه‌های عملیاتی سازگاری با اقلیم، منجر به فشارهای اضافی بر سیستم‌های تامین آب می‌شود.

وی گفت: رشد مداوم جمعیت، فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری برای ارتقای آنها می‌تواند باعث تشدید تنش‌های آبی شود.

سخنگوی صنعت آب کشور اضافه‌کرد: اجرای کامل برنامه سازگاری با کم‌آبی و هماهنگی دستگاه‌های مسوول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

کد خبر: ۲۵۰٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha