۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
 رشد بازار سرمایه تا پایان شهریور ادامه دارد
رییس کمیسیون بازار پول اتاق بازرگانی تهران:

رشد بازار سرمایه تا پایان شهریور ادامه دارد

مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که روند روبه رشد بازار سرمایه تا پایان شهریور یعنی فصل برگزاری مجامع ادامه خواهد داشت و رشد ایجاد شده در بورس فرصت خوبی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

بازار؛ گروه ایران: نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار سهام همچنان ادامه دارد و آینده بورس برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این وجود فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی بر این باور است که رشد بورس تا پایان شهریور یعنی برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی ادامه خواهد داشت. او رشد ایجاد شده در بازار سرمایه را فرصتی مناسب برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و حتی سامان‌دهی بازار مسکن می‌داند. متن کامل گفتگوی بازار با فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران را در ادامه می‌خوانید:

* براساس آمار اعلامی از ابتدای فروردین امسال تا ۲۰ خرداد ماه یک میلیون و ۳۹۱ هزار نفر کد بورسی در کشور دریافت کرده اند در حالی که در طول سال گذشته (۹۸) مجموع افرادی که کد بورسی دریافت کردند ۸۲۲ هزار نفر بوده است. دلیل این حجم از استقبال در شرایطی که بسیاری از بورس های جهانی روند نزولی دارند، چیست؟
یکی از دلایل اقبال عمومی به سرمایه گذاری در بورس و سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار بورس را می توان رکود و نبود ثبات در بازارهای موازی مانند بازار ارز، طلا، سکه و مسکن دانست. سیاست‌های کنترلی و امنیتی دولت و بانک مرکزی در خصوص سفته بازی در این بازارها طی سال گذشته، توانست آن را مهار کند و از رونق سرمایه گذاری در این بازارها بکاهد. بازار مسکن نیز علیرغم رشد قیمتها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با کاهش حجم معاملات نسبت به سال های قبل مواجه بوده است. لذا در حال حاضر بازار بورس با استقبال خوبی مواجه شده، بطوریکه شاخص بورس در سال ۹۸ با رشد بیش از ۱۸۷ درصد بالاترین رشد بازدهی را در میان بازارهای مالی به خود اختصاص داده و این رشد در سال ۹۹ با شتاب بیشتری دنبال شده و اکنون به بیش از ۱، ۲۷۰، ۰۰۰ واحد رسیده است.

یکی از دلایل استقبال مردم خصوصا سرمایه گذاران خرد در بازار بورس، حفظ ارزش پول آنان در برابر تورم بالایی است که در کشور با آن مواجه هستیم. بطور مثال  در طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو، بیش از ۷ میلیون نفر ثبت نام کردهاند و این آمار نشان دهنده این است که مردم نسبت به کاهش ارزش ریال و از دست رفتن قدرت خریدشان نگرانند و می خواهند ارزش دارایی هایشان حفظ شود و بدنبال کسب سودهای تضمین شده هستند، چرا که در سال گذشته قیمت یک دستگاه خودروی پراید ۴۵ میلیون تومان و در حال حاضر قیمت آن به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.  

* بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار بورس و ریزش شدید قیمت ها نگران هستند. شما پیش بینی می کنید که روند صعودی تا کی ادامه خواهد داشت؟
بنظر من روند صعودی بازار بورس ادامه‌دار خواهد بود و خوش بینی در بازار بورس حاکم است، این روند صعودی حداقل تا پایان شهریور یعنی زمان برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و اعلام سود واقعی شرکت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از آن هم همه چیز بستگی به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دارد. البته این پیش بینی به این معنی نیست که مردم بدون اطلاع و آموزش کافی و دریافت مشاوره های لازم از متخصصان اقدام به خرید سهام کنند. سرمایه‌گذاران باید هوشیار باشند که بدون آگاهی و تخصص لازم وارد بازار نشده و برای ورود به این بازار به هیچ وجه دارایی هایشان مثل خانه یا وسیله نقلیه را نباید بفروشند و تنها با دارایی مازاد خود وارد بورس شوند و لازم است قبل از ورود به بازار سرمایه، تحقیقات لازم در خصوص اطلاعات شرکت ها را بعمل آورند.

از آنجائی‌که این روزها بسیاری از مردم عادی که تخصصی ندارند وارد بورس شده اند، نگرانی های زیادی نسبت به زیان سرمایه گذاران خرد وجود دارد و بر همین اساس قصد داریم که با همکاری سازمان بورس و اتاق بازرگانی کلاس های آموزشی برای این افراد برگزار کنیم که تا با مشاوره افرادی که تخصص دارند وارد این بازار شوند.

* اما سوال اینجاست که افزایش تعداد سرمایه گذاران در بورس تا چه اندازه می تواند به بهبود وضعیت بنگاه های اقتصادی کمک کند؟
در دو سال گذشته اقتصاد ایران، رشد منفی ۶/۷ درصدی را تجربه کرده است و امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن مشکلات ناشی از آن، انتظارکاهش بیشتر رشد اقتصادی وجود دارد. اقتصادی که پیش از این به واسطه سوء مدیریت و تحریم ها شرایط بد اقتصادی را تجربه می کرده، شیوع ویروس کرونا مشکلاتش را چند برابر کرده و تنها خوش شانسی ایجاد رونق در بازار بورس است. هم اکنون نقدینگی بسیار خوبی به سمت بازار بورس روانه شده و این فرصت فراهم گردیده که بازار سرمایه، تامین مالی پروژه های بزرگ را بر عهده بگیرد. پروژه‌هایی که در سال های گذشته تامین مالی آن توسط نظام بانکی صورت می گرفته، حالا باید از طریق بورس تامین مالی شوند.  

این روزها صحبت های زیادی در رابطه با عرضه مسکن در بورس می شود. این پیشنهاد تا چه اندازه قابلیت اجرایی شدن دارد و اینکه عرضه مسکن در بورس می تواند به بهبود وضعیت این بخش کمک کند؟    
اجرای هر طرح پیشنهادی کارشناسی شده می تواند به وضعیت بازار بهبود ببخشد. جدای از مسکن، تامین مالی پروژه های نیمه تمام از طریق بازار سرمایه هم می تواند به ایجاد رونق اقتصادی کمک کند. در حال حاضر با حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام در کشور مواجه هستیم که دولت می تواند طرح هایی را که از توجیه فنی و اقتصادی بالایی برخوردارند، از طریق بورس اجرایی کند.

یکی از درخواست های ما این است که زمینه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس تسهیل و تسریع گردد و عرضه سهام این شرکت ها از طریق صرف سهام انجام شود. البته در حال حاضر بروکراسی خیلی پیچیده و زمان‌بری برپذیرش ورود شرکت ها به بورس وجود دارد و ورود یک شرکت به بورس دست کم یک سال زمان می برد که زمان خیلی زیادی است. مسئولان باید در خصوص کاهش بروکراسی های این بخش چاره ای بیاندیشند.  

کد خبر: ۲۴٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha