۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
حرکت آهسته چرخ تولید در کرمان؛ پای تسهیلات بانکی لنگ می‌زند
گزارش بازار؛

حرکت آهسته چرخ تولید در کرمان؛ پای تسهیلات بانکی لنگ می‌زند

کرمان- در حالی پای پرداخت تسهیلات بانکی در کرمان لنگ می‌زند که یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان تامین منابع مالی بوده و در سال جهش تولید حمایت از این بخش نیازمند عزمی جدی‌تر است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان به لحاظ اقتصادی دهمین استان کشور بوده و از ظرفیت های فراوانی در حوزه های مختلف از جمله معدن، کشاورزی، گردشگری و... برخوردار است. ظرفیت های اقتصادی در پهناورترین استان کشور به گونه ای است که بستری مناسب برای سرمایه گذاری، کارآفرینی، اشتغالزایی و ایجاد ثروت در کرمان فراهم شده است.

اما در کنار تمامی ظرفیت ها و نعمت های خدادادی بالقوه، اقدام مسئولان برای استفاده بهینه و بالفعل کردن این ظرفیت ها بسیار حائز اهمیت است. حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در ابعاد مختلف و اعطای تسهیلات بانکی از جمله عوامل اقتصادی موثر بر جهش تولید است.

این در حالیست که از ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تحقق رشد مدنظر در استان کرمان، امکان سرمایه گذاری از محل تسهیلات بانکی فقط هشت هزار میلیارد تومان است و آن هم وضعیت مناسبی ندارد به گونه ای که در سال ۹۸ کمترین بخش تحقق یافته مربوط به تسهیلات و مشکلات بانکی بوده است.

نیروی کار حرفه ای چالش حوزه تولید
حمید مسئول یک کارگاه تولیدی در کرمان است، او به بازار گفت: حدود ۳۶ سال است که در زمینه تولید شیلنگ های صنعتی و هیدرولیک مورد نیاز کارخانه ها فعالیت می کنم.

وی بیان کرد: نیروی کار مهم ترین مشکلی است که اکنون وجود دارد. باید نیروی کار حرفه ای و آموزش دیده باشد و اگر این مساله اتفاق بیفتد قطعا در زمینه تولید هم جهش رخ می دهد.

حمید تعداد نیروی کار فعال در کارگاهش را دو نفر ذکر کرد و افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی در حال حاضر توان افزایش نیروی کار را نداریم.

وی مهم ترین نیاز این بخش را حمایت دولت از کارفرمایان در کنار حمایت از کارگران دانست و گفت: در حال حاضر نمونه خارجی تولیدات ما در بازار هم موجود است اما اجناس ما به لحاظ کیفیت توان رقابت با نمونه های خارجی مشابه را دارد.

دستگاه های دولتی باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم پرقدرت تر در زمینه تولید گام برداریم اما تاکنون فقط شاهد سنگ اندازی بوده ایم

گلایه تولیدکنندگان از سنگ اندازی های مسئولان
امیر یکی از فعالان حوزه تولید است که به بازار گفت: کارخانه جعبه سازی دارم و بزگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، نبود مواد اولیه در کرمان است.

وی نیروی کار را دیگر مشکل بر سر راه تولید دانست و افزود: همچنین حضور بازاریابان واحدهای تولیدی سایر استان ها در کرمان هم از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که باعث می شود بازار فروش نداشته باشیم.

این تولیدکننده کرمانی ادامه داد: هزینه برق و گاز بسیار زیاد است و برای ما صرفه اقتصادی ندارد. دستگاه های دولتی باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم پرقدرت تر در زمینه تولید گام برداریم اما تاکنون فقط شاهد سنگ اندازی بوده ایم.

امکان سرمایه گذاری از محل تسهیلات بانکی در کرمان ۸ هزار میلیارد تومان است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار بازار مهم ترین بحث در زمینه جهش تولید را ثبات شرایط کلان اقتصادی استان و کشور دانست و اظهار کرد: دو مساله «سرمایه گذاری» و «اشتغال» باید در زمینه جهش تولید مورد توجه قرار گیرد.

مهرداد محمدی سلیمانی با اشاره به توجه ویژه به سرمایه گذاری در استان کرمان افزود: طبق برنامه ششم توسعه استان کرمان برای تحقق رشد مدنظر سالیانه نیازمند حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان هستیم.

وی با اشاره به اینکه امکان سرمایه گذاری از محل تسهیلات بانکی در استان کرمان حدود هشت هزار میلیارد تومان است، گفت: همچننی منابع دیگری برای سرمایه گذاری وجود دارد که از آن جمله می توان به شرکت ها و نهادهای بزرگ توسعه ای، آورده اشخاص، بازار سرمایه، اعتبارات معین های اقتصادی و اعتبارات دولت در بخش زیرساخت ها اشاره کرد.

محمدی سلیمانی ابراز کرد: مجموعه این اعتبارات و تسهیلات منجر به سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و اشتغال می شود. از طرف دیگر طی سال های گذشته در استان کرمان به طور متوسط حدود ۳۵ هزار شغل جدید ایجاد شده است.

در سال گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کمترین بخش تحقق یافته مربوط به تسهیلات و مشکلات بانکی بود

وی با اشاره به وجود یکسری کارگروه ها برای حمایت از تولید افزود: معمولا عمده مشکلات بخش تولید مربوط به تسهیلات بانکی است. در سال گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کمترین بخش تحقق یافته مربوط به تسهیلات و مشکلات بانکی بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه بخشی از این مساله مربوط به بانک ها و بخش دیگر مربوط به فرد متقاضی است، افزود: افراد متقاضی باید برای دریافت تسهیلات یکسری وثایق و مدارک را تامین کنند ضمن اینکه بانک ها هم باید پای کار بیایند و تسهیلات و اعتبارات را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

وی عنوان کرد: پروژه ها یا واحدهای تولیدی که با مشکل مواجه می شوند، می توانند از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید استفاده کنند و در صورت حل نشدن مشکل در این کارگروه، باز هم ظرفیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

محمدی سلیمانی با اشاره به اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی کرمان با حضور مدیران ارشد استان برگزار می شود، گفت: در این کارگروه پروژه هایی که در کارگروه رفع موانع تولید مشکلشان رفع نشده، مطرح و راجع به آن ها تصمیم گیری می شود.

وی بیان کرد: حتی اگر در استان هم برخی از این مسائل قابل حل نباشد می توان از ظرفیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور استفاده کرد. با توجه به اینکه وزیر نیرو معین اقتصادی استان کرمان است در برخی موارد مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی را از این طریق هم پی گیری می کنیم.

تصویب ۲۱۹ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان
وی در خصوص نیروی کار هم گفت: تامین نیروی متخصص جوابگوی نیاز واحدهای تولیدی یکی از ضروریاتی است که در برنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح و مقرر شد که بحث آموزش نیروی کار از طریق نهادهایی مانند فنی و حرفه ای دنبال شده و نیروی متخصص تربیت شود.

امسال ۲۱۹ پروژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مصوب شده و بحث سرمایه گذاری جدید دنبال می شود

محمدی سلیمانی با اشاره به اینکه امسال ۲۱۹ پروژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مصوب شده و بحث سرمایه گذاری جدید دنبال می شود، افزود: در کنار این باید بستری را فراهم کنیم تا جهش تولید را تسریع و تسهیل کند.

وی گفت: برای این منظور کار نرم افزاری نیاز است تا علاوه بر اجرای پروژه های سرمایه گذاری، شرایطی فراهم کنیم که امکان سرمایه گذاری و تولید هم فراهم شود که شامل بحث های مربوط به قبوض برق و گاز، نیروی کار و سرمایه مورد نیاز و... است.

محمدی سلیمانی بیان کرد: برای ایجاد این بستر نیاز است فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و مجوزات برای استقرار واحدهای تولیدی و استعلامات به سرعت انجام شده و سرمایه گذار معطل نشود. از طرف دیگر باید با ایجاد این بستر بتوانیم چالش ها و موانع تولید را هم در قالب بحث های تخصصی پیش ببریم و متکی به فرد و جلسات کارگروه نباشیم.

محمدی سلیمانی بیان کرد: در حال حاضر ۹ برنامه برای این منظور پیش بینی شده است که از آن جمله می توان به بهبود فضای کسب و کار و استقرار پنجره واحد الکترونیکی اشاره کرد.

وی گفت: مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه قبوض آب و برق قابل حل است و می توان با طرح این قبیل موارد در کارگروه رفع موانع تولید در این زمینه تصمیم گیری کرد.

از تولیدکنندگان حمایت می کنیم
استاندار کرمان هم در گفتگو با بازار میزان تولید ناخالص استان کرمان در سال را ۷۰ هزار میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: کرمان در زمینه اقتصادی دهمین استان کشور است.

وی با اشاره به وجود بستر مناسب برای سرمایه گذاری در استان کرمان ادامه داد: سرمایه گذاری زمینه ساز جهش تولید می شود.

فدایی بیان کرد: در سال جهش تولید به صورت جدی از تولیدکنندگان حمایت می کنیم، چرا که این مساله به رونق اقتصادی استان و اشتغالزایی هم کمک خواهد کرد.

استاندار کرمان ادامه داد: کمک به تولیدکنندگان و صنایع به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و توسعه استان به صورت جدی در دستور کار است.

وی احیای واحدهای غیرفعال را از جمله اولویت های استان کرمان ذکر کرد و گفت: در سال گذشته ۸ درصد واحدهای غیرفعال احیا شد و باید این روند با سرعت بیشتری انجام شود.

فدایی تامین منابع مالی را از جمله مشکلات واحدهای غیرفعال دانست و عنوان کرد: برای یاری این واحدها باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار داده شود که در این زمینه نیازمند یاری شرکت های معدنی بزرگ هستیم.

پنجره ای رو به سرمایه گذاری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در گفتگو با بازار با اشاره به استقرار پنجره واحد الکترونیکی سرمایه گذاری در استان کرمان اظهار کرد: این مساله در تحقق شعار «جهش تولید» بسیار تاثیرگذار است چرا که باعث کاهش فرآیند اخذ مجوز سرمایه‌گذاری می شود.

با استقرار این پنجره تمام استعلامات بین دستگاه‌ها به صورت یکپارچه و الکترونیکی انجام می شود و شاهد بهبود فضای کسب و کار خواهیم بود

سید مهدی طبیب زاده گفت: با استقرار این پنجره تمام استعلامات بین دستگاه‌ها به صورت یکپارچه و الکترونیکی انجام می شود و شاهد بهبود فضای کسب و کار خواهیم بود.

وی بیان کرد: بر این اساس افراد متقاضی دریافت مجوز، از طریق یک نمایشگر درخواست و مدارک را بارگذاری کرده و هزینه ها را پرداخت می کنند و سپس مجوز به آنها داده می شود.

جهش تولید نیازمند بستری است که جز با حمایت درست، صحیح و منطقی از بخش تولیدی استان کرمان محقق نمی شود و مسئولان باید در این زمینه اقدامات اساسی و کارشناسی شده انجام دهند.

کد خبر: ۲۴٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha