۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
شینگن عربی باعث رونق گردشگری در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌شود؟
در گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

شینگن عربی باعث رونق گردشگری در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس می‌شود؟

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه، طرح شینگن عربی ارائه کرده‌اند و معتقدند این اقدام جان تازه‌ای به اقتصاد کشورهای عضو این شورا خواهد بخشید.

به گزارش بازار، در هفتاد و سومین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی»، گلچینی از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه‌شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

تبیین رویکرد امریکا در قبال سازمان تجارت جهانی، شاید مهم‌ترین خبری بود که جزئیات آن توسط نماینده تجاری این کشور اعلام و طی آن، ضمن تاکید بر حمایت ایالات‌متحده از این سازمان، بر تعهد این کشور در انجام اصلاحات الزامی در سازمان تجارت جهانی در حوزه چالش‌های مدرن و نوظهور در روند تجارت جهانی تاکید شد.

در این سوی جهان و در روسیه، ادامه تلاش‌ها برای کاهش آثار منفی تحریم‌های متعدد غرب بر اقتصاد این کشور، سبب تغییر رویکرد صادرات بخش کشاورزی به سمت کشورهای دوست شده و بخش کشتیرانی نیز در اولویت توسعه اقتصادی این کشور برای سال‌های ۲۶ - ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

در سطح منطقه، اقدامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در راستای توسعه صنعت توریسم در منطقه، به طرح یک شینگن عربی منجر شده که قرار است جان تازه‌ای به بخش گردشگری و درنتیجه اقتصاد کشورهای عضو این شورا ببخشد. امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد با پاکستان و سنگاپور، مذاکره با اقتصادهای بزرگ دنیا در باب همکاری‌های اقتصادی و احداث راه‌آهن عربستان به کویت در چارچوب پروژه راه‌آهن کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، ازجمله تلاش‌های اعضای شورا برای شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد منطقه است.

عربستان همچنین به دلیل پیش‌بینی‌های مبنی بر افزایش تقاضای جهانی گاز طبیعی مایع، اولین سرمایه‌گذاری بین‌المللی خود را از طریق یک شرکت گاز طبیعی آمریکایی انجام داد و توافقنامه‌ای را نیز با یک شرکت پتروشیمی چینی به‌منظور تأمین نفت خام مورد نیاز این شرکت، به امضا رساند. کویت هم که اخیراً چهارمین طرح توسعه‌ای جامع ۲۰۴۰ خود را تصویب نموده، چندین یادداشت تفاهم مهم با چین در زمینه ساخت‌وساز و پروژه‌های زیست‌محیطی و زیرساختی امضا کرده تا همکاری‌های مسبوق به سابقه خود را با پکن گسترش دهد.

در بخش پژوهش‌های تازه، نگاهی شده بر گزارش سالانه سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ که ضمن تحلیل وضعیت فعلی جهانی‌شدن، به بررسی تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بر تجارت جهانی می‌پردازد. علاوه بر این، آنکتاد طی دو گزارش مجزا، نسبت به ادامه‌دار شدن رکود اقتصادی هشدار داده و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصاد جهان را احصا نموده است.

همچنین صنعت کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی را نیز مورد بررسی قرار داده و نکاتی را در باب جایگاه خاورمیانه در تجارت دریایی ذکر کرده است. بخش کتاب تازه هم نگاهی داشته به کتاب «پیامدهای جهانی: تجارت آزاد دیگر واقعیت ندارد»، نوشته تاشینا پیر که به‌موازات بررسی دلایل افول تجارت آزاد، تلاش کرده تا پیامدهای مثبت و منفی این پدیده را نیز بررسی نماید.

متن کامل هفتاد و سومین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۴۹٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha