۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
توسعه روابط گلستان با ترکمنستان ظرفیت های تجاری و اقتصادی را فعال می کند
در گفتگو با بازار:

توسعه روابط گلستان با ترکمنستان ظرفیت های تجاری و اقتصادی را فعال می کند

گرگان- امیرشاهی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان گفت: توسعه روابط گلستان با ترکمنستان ظرفیت های تجاری و اقتصادی را فعال می کند.

ذوالفقار امیرشاهی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سفر استاندار گلستان به همراه گروهی از مدیران و فعالان اقتصادی و تجاری به کشور ترکمنستان نویدبخش تعامل بیشتر با این کشور خواهد بود و باب جدیدی را در صادرات و تجارت خواهد گشود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان افزود: از اهم موارد مطرح شده در این سفر تسهیل در صدور روادید (ویزای ۱۴ روزه) و راه اندازی سرکنسولگری ترکمنستان در گرگان است که مذاکرات خوبی با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان انجام شد.

وی بیان کرد: ما در حال حاضر پیگیر این مسأله هستیم تا بتوانیم مقامات دو کشور را متقاعد کنیم که این کنسولگری در شهر گرگان راه اندازی شود.

امیرشاهی بیان کرد: راه اندازی بازارچه مرزی مشترک در حسنقلی گمیشان و فعال شدن بازارچه اینچه برون از دیگر موارد مطرح شده بود که خوشبختانه هر دو کشور تمایل به این کار را دارند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان گفت: با راه اندازی بازارچه‌های مرزی توسعه اقتصادی در استان را شاهد خواهیم بود و مرزنشینان می‌توانند در زمینه‌های مختلف بازرگانی، تجاری و صدور خدمات فنی و مهندسی فعالیت کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های صادراتی از مرز اینچه برون، عنوان کرد: در سال گذشته ۲۳۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان گلستان صادر شد و هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری کالا از گلستان تا پایان سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

امیرشاهی گفت: روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون‌ از گمرک اینچه برون تردد می‌کند که پیگیر افزایش تردد کامیون‌ها هستیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان در بخش دیگری از سخنان خود با مسائل گردشگری و فرهنگی اشاره کرد و افزود: طی دو سال اخیر روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ایران با ترکمنستان افزایش چشمگیری یافته است.

برگزاری نمایشگاه تخصصی مشترک، برگزارش آیین گرامیداشت شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی و حذف تعرفه‌های ترانزیتی تا عمق ۳۰ کیلومتر، عادی سازی تردد از دیگر مسائل مطرح شده در این سفر بود که این امر ظرفیت های اقتصادی و تجاری مناطق مرزی را فعال خواهد کرد.

کد خبر: ۲۴۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha