۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
صندوق تثبیت، بازیگر یا بازارساز؛ رشد احتمالی بورس دلایل مهم تری خواهد داشت
سهامداران رنگ سبز بورس را باور کنند؟

صندوق تثبیت، بازیگر یا بازارساز؛ رشد احتمالی بورس دلایل مهم تری خواهد داشت

بورس تحت تاثیر خریدهای صندوق تثبیت مثبت شد اما حجم و ارزش معاملات جزئی بود و احتمالا توقف شاخص در همین محدوده را باید جدی قلمداد کرد.

بازار؛ گروه بورس: رییس صندوق توسعه ملی اعلام کرد که از طریق صندوق تثبیت هزار میلیارد تومان وارد بازار سهام کرده و همین مسأله منجر به رشد بازار سرمایه شد. هرچند صندوق تثبیت از نمادهای بزرگ حمایت می کند و عملا نمادهای کوچک را نادیده می گیرند با این حال جو مثبت در بازار منجر می شود عرضه نمادهای کوچک تر هم متوقف شود و حتی مورد حمایت قرار بگیرند.

باید توجه داشت که مسئله اصلی این است که وقتی بازار هفتگی با خروج بیش از هزار میلیارد تومان مواجه بوده حمایت هزار میلیارد تومانی نمی تواند به اهرمی برای بازار تبدیل شود تا روند شاخص کل بورس را تغییر دهد.

سعید امیر شاه کرمی معتقد است که طبق قانون صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و ‌میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، تشکیل شده و باید سرمایه های صندوق برای حفظ سهم نسل های آینده بکار گرفته شود، از این رو صندوق توسعه باید از بخش های سرمایه گذاری مولد حمایت کند

سعید امیر شاه کرمی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طی معاملات هفته اخیر بازار بورس تهران ریزش سنگینی را تجربه کرده است، به بازار گفت: اگرچه دلیل اصلی ریزش اتفاقات خارج از تالار بورس و درگیری‌های منطقه ای بوده است، اما موضوع اینجاست آیا اقدامات حمایتی از بازار کافی بوده؟ آیا چنین ریزشی آن هم در کلیت بازار و پس از سپری شدن یک‌ دوره اصلاحی طبیعی است؟

او با تاکید بر اینکه طبق قانون صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و ‌میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، تشکیل شده است، افزود: منابع صندوق باید در بخش مولد و برای سرمایه های زاینده اقتصادی و برای حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شود، از این رو صندوق توسعه باید از بخش های سرمایه گذاری مولد حمایت کند.

امیر شاه کرمی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان یک‌ بازار عام المنفعه که همه گروه های سنی، تحصیلی و درآمدی می‌توانند در آن مشارکت کنند؛ بهترین گزینه برای سرمایه گذاری درآمد نفت و مشتقات آن که یک ثروت عمومی است گفت: اما نکته اینجاست چرا دولت سیزدهم به عنوان هیأت امنا و شخص رییس‌جمهور به عنوان رئیس هیأت امنا توجه لازم و کافی به بورس ندارند؟

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حمایت ها نباید مقطعی باشد، اظهار کرد: مگر بورس هر کشوری نشان دهنده شرایط اقتصادی آن کشور نیست؟ مگر شرکت های فعال در بورس جز مولدترین و سودآور ترین شرکت ها نیستند؟ مگر بورس بخاطر سهامی عام بودن بعنوان یک‌ بخش عام المنفعه شناخته نمی شود؟

وی با بیان اینکه با کمی تأمل به این نتیجه می رسیم متاسفانه دولت در مورد بورس و ظرفیت های آن به میزان کافی توجیه نیست، گفت: این ناآگاهی یا از عمد است یا از ناآگاهی! اگر از ناآگاهی باشد که نشان از عدم تسلط و ناآشنا بودن با ارکان اقتصادی و راه های جذب سرمایه گذاری است و اگر از عمد باشد که متاسفانه باید نظاره گر گذر زمان و فرصت سوزی ها بود؛ افسوس از فرصت هایی که به راحتی از دست می رود.

بهانه‌ها برای رشد شاخص کل بورس

روز دوشنبه اخبار مثبت خودرویی بهانه‌ها برای رشد شاخص کل بورس ایجاد کرد و اثر گزارش‌ها بیش از روزهای دیگر در حال نمایان شدن است.

موضوع تجدید ارزیابی شرکت ها خودرویی که قرار بود در جلسه سران قوا بررسی شود و همچنین افزایش نرخ و عرضه در بورس کالا و تصمیمات در شورای رقابت از مهمترین سیگنال ها به بازار هستند، هرچند نمی توان موضوع خریدهای صندوق تثبیت را هم نادیده گرفت، اما مهمترین مسأله اینجاست که خریدهای صندوق تثبیت یا حقوقی ها نباید با هدف نوسان گیری باشد.

به گفته علیرضا سادات به طور قطع خرید صندوق توسعه ملی می تواند مانع افت بیشتر شاخص کل بورس شود، اما این سیاست باید ادامه دار باشد، در غیر این صورت از بازار نوسان گرفته می شود و دوباره وارد فاز اصلاح می شود

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حقوقی ها و بازارگردان ها هنوز نقش مهم و موثری در بازار نداشته، به بازار گفت: حقوقی‌ ها فعلا در بازار تماشاچی هستند و معمولاً این دسته تا زمانی که نخواهند اقدامی نمی کنند و این رفتار آنها به دلیل عدم درک کافی از بازار و همچنین منفعت طلبی بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران است.

او با بیان اینکه صندوق توسعه ملی سال گذشته هم در شرایطی که شاخص کل بورس به کف رسیده بود پول وارد بازار کرد، افزود: به طور قطع خرید صندوق توسعه ملی می تواند مانع افت بیشتر شاخص کل بورس شود، اما این سیاست باید ادامه دار باشد، در غیر این صورت از بازار نوسان گرفته می شود و دوباره وارد فاز اصلاح می شود.

سادات با تاکید بر اینکه بورس فعلا نتوانسته اطمینان لازم را برای سرمایه گذاران به وجود بیاورد، اظهار کرد: در حال حاضر با در نظر گرفتن شرایط منطقه به نظر می رسد که فعلا بازار اصلاح زمانی داشته باشد و بعد از اینکه فضای به آرامش رسید پول های جدید و بزرگ وارد بورس خواهد شد و زمینه رشد شاخص کل بورس فراهم می شود.

به گزارش بازار، دیروز بورس را در حالی آغاز کردیم که به نظر از قبل بازار به دنبال خرید بود و شاید سیگنالی رسیده بود که ریسک سیاسی بازار به وضوح کاهش یافته و ما شاهد آرام گرفتن شیپور جنگ و تحولات آن هستیم. با اینکه بازار دلار این کاهش ریسک را قبلا در قیمت‌ها لحاظ کرده بود اما بازار سرمایه همچنان بدبینانه به موضوع نگاه کرده و با تاخیر اخبار مثبت را اعمال کرد.

جریان نقدینگی در بازار حضور فعال‌تری پیدا کرده اما نمی‌شود هنوز خیلی در مورد اثرات جریان پول فعلی و امیدواری به آینده چیزی گفت. زیرا بخشی از آن تحت تاثیر خریدهای صندوق تثبیت بود و این بهبود حجم و ارزش جزئی است و احتمالا توقف در همین محدوده را باید جدی قلمداد کرد.

به نظر انتشار گزارش‌ها حداقل بورس را در نقطه‌ای قرار می‌دهد که همواره مبدا حرکت مشخص شود، چراکه ارزش دلاری بازار تقریباً به ماه‌های انتهای سال ۹۸ برگشته است. از این رو می توان ادعا کرد که از نظر گزارشی و شرایط بنیادی بازار در نقاط جذاب و جالبی قرار دارد اما اینکه این گزارش‌ها عاملی برای حرکت شوند فعلاً کمی دور از ذهن است شاید در برخی سهم‌ها یک جهش کوتاه مدت را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۴۹٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی کرمیان IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 0
      تمامی موجودی صندوق توسعه ملی هم به بورس تزریق شود عین سرمایه های ما درعرض نصف روز توسط مافیای بورس بلعیده می شود