۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
جلوی دولتی شدن صندوق بازنشستگی مس گرفته شود
یک منبع آگاه اعلام کرد؛

جلوی دولتی شدن صندوق بازنشستگی مس گرفته شود

طی دو سال گذشته صندوق بازنشستگان مس اعتراضات زیادی در برابر ادغام این صندوق با سایر صندوق های بازنشستگی داشته اند. زیرا این صندوق یک صندوق خصوصی است که مشمول قوانین شرکت های دولتی نمی شود.

بهنازصفری؛ بازار: از یک سال و نیم پیش تا کنون دولت درصدد تجمیع صندوق های بازنشستگی است که در این راستا دست بر روی صندوق بازنشستگی مس هم گذاشته و خواهان بردن این صندوق به وزارت رفاه شده است. این مساله باعث شده ۶ هزار و پانصد نفر از بازنشستگان شرکت مس دچار نگرانی شوند، زیرا این صندوق کاملا خصوصی و متعلق به همین بازنشستگان بوده و تاکنون یک ریال از دولت به این صندوق کمک نشده است.

مصوبه اخیر دولت درمورد این صندوق مغایرت با قانون اساسی دارد زیرا سهامداران صندوق بازنشستگی اشخاص خصوصی مشخصی بدون عضو گیری جدیدی هستند. در نتیجه مالکیت آن در اختیار اشخاص مشخصی بوده است. بنابراین سلب اختیارات مالکانه، در مدیریت سهامداران این صندوق و انتقال به بخش دولتی، با اصل فقهی و شرع مقدس مغایرت دارد.

صندوق های خصوصی مشمول ادغام در سایر صندوق نمی شوند

یکی از کارشناسان و فعال شرکت ملی مس در گفت و گو با بازار بیان کرد: اسفند ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مصوبه ای درمورد تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس تصویب کرد که از نظر ما کاملا غیرقانونی و غیر شرعی است.

وی افزود:صندوق بازنشستگی مس ما جزء صندوق های خاص محسوب می شود. زیرا یک صندوق خصوصی است و دولتی و عمومی نیست. از سال ۸۷ هم هیچ ورودی جدیدی نداشته است، بنابراین صندوق از سهم کارگران و کارفرمایان تشکیل شده است. اما الان دولت می خواهد این صندوق خصوصی را با صندوق های زیر مجموعه خودش ادغام کند.

به گفته این منبع آگاه؛ شرکت مس هم کمتر از ۵۰ درصد سهامش متعلق به دولت است، بنابراین هم شرکت مس خصوصی است و هم صندوق بازنشستگی مس یک شرکت خصوصی به حساب می آید.

شرکت ملی صنایع مس ایران و بازنشستگان معتقدند به دلیل خصوصی بودن صندوق مس، الحاق آن به وزارت رفاه خلاف قانون است

وی افزود: طبق قانون تجمیع صندوق ها، وزارت رفاه تصمیم دارد، صندوق مس را هم در صندوق های دولتی ادغام کند. به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی مس باید به وزارت رفاه بپیوندد، اما شرکت ملی صنایع مس ایران و بازنشستگان معتقدند به دلیل خصوصی بودن صندوق مس، الحاق آن به وزارت رفاه خلاف قانون است.

به گفته وی؛ بنابراین صندوق های خصوصی مشمول ادغام در سایر صندوق نمی شوند. برای همین باید این حکم متوقف شود، زیرا ما جزو صندوق بازنشستگی کشوری محسوب نمی شویم.

طی ماه های گذشته، تلاش های فراوانی برای لغو این مصوبه از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، صندوق بازنشستگی و کانون بازنشستگان مس صورت گرفته، که نتیجه آن توقف موقت، اجرای مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری و ارجاع آن به شورای نگهبان بوده است

این منبع آگاه تاکید کرد: طی ماه های گذشته، تلاش های فراوانی برای لغو این مصوبه از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، صندوق بازنشستگی و کانون بازنشستگان مس صورت گرفته، که نتیجه آن توقف موقت، اجرای مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری و ارجاع آن به شورای نگهبان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته طی جلساتی که وکیل پرونده با اعضای شورای نگهبان داشتهاند گویا بارقه های امیدی در این راستا وجود دارد و ممکن است اتفاقات خوش آیندی به وقوع بپیوندد.

او اظهار داشت: البته همه می دانیم که رای شورای نگهبان زمان بر است و باید وکیل پرونده و سایر اعضای بازنشستگی پیگیری های بیشتری داشته باشند تا انشالله رای بر حقانیت ما صادر شود.

وی ادامه داد: البته نامه اعتراض صندوق بازنشستگان مس توسط آقای علم الهدی هم امضا و مهر شده است که امیدواریم این تلاش ها بی تاثیر واقع نشود و مسولین مربوطه و رییس جمهور به این مساله توجه کنند و این مشکل بزرگ از میان برداشته شود.

این منبع آگاه تاکید کرد: البته قرار است، مقامات بلند پایه صندوق بازنشستگان مس، قرار ملاقاتی هم با رهبری داشته باشند تا این چالش به مساعدت ایشان به نحوه مطلوبی حل و فصل شود.

این کارشناس صنعت مس تصریح کرد: بازنشستگان درصدد هستند از حقوق مادی و معنوی خود دفاع کنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود. زیرا آنها خودشان را موظف می دانند که با دلیل و منطق و به صورت مسالمت آمیز پیگیر خواسته های خودشان باشند، بنابراین توقعی که از بالادستی ها می رود این است که به این خواسته ها توجه کرده و بازنشستگان صندوق مس را مورد مهر خود قرار دهند.

شورای نگهبان باید به لغو این مصوبه رأی بدهد

از سال ۵۱ مقدمات تأسیس شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان به‌موجب قانون فراهم شد و در یک فرایند تکاملی و پس از طی مراحل قانونی، نهایتاً در سال ۵۵ این شرکت با نام شرکت ملی صنایع مس ایران به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید و تأسیس شد.

محمد ضیا شهابی، عضو هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان مس ایران در گفت و گویی بیان کرد: باتوجه‌ به مستندات قانونی ارائه‌شده، شورای نگهبان باید به لغو این مصوبه رأی بدهد، زیرا اگر رایی خلاف نظر بازنشستگان صادر شود، دولت باید منتظر عکس‌العمل و اعتراضات گستردۀ اعضای صندوق بازنشستگی باشد.

آینده صندوق مس در صورت الحاق به وزارت رفاه با چالش جدی مواجه خواهد شد و سرانجامی مشابه سایر صندوق‌های بازنشستگی خواهد داشت

به گفته وی؛ آینده صندوق مس در صورت الحاق به وزارت رفاه با چالش جدی مواجه خواهد شد و سرانجامی مشابه سایر صندوق‌های بازنشستگی خواهد داشت.
وی با تأکید بر این‌که صنعت مس در هر کشور جزو صنایع مادر و بالادستی است، افزود: قانون‌گذاران آن زمان با توجه‌ به شرایط خاصی که از لحاظ سختی شرایط محیط کار، بیماری‌زایی و بیماری‌های مرتبط با صنعت مس وجود داشت، یک آیین‌نامۀ خاص استخدامی برای شرکت ملی صنایع مس ایران تصویب کردند.
ضیا شهابی ادامه داد: شرایط کاری در مس سرچشمه از جهت کمبود امکانات، دوری از مرکز و شرایط خاص آب‌وهوایی و جغرافیایی و محیط کار باعث شد که دوستان به دنبال تدوین قوانین خاصی برای بازنشستگی باشند. زمانی که آیین‌نامه نوشته شد، متوجه شدند که باید قوانین و مقررات خاصی نیز برای بازنشستگی کارمندان و کارکنان مس در نظر بگیرند. این قوانین خاص سبب شد که یک صندوق بازنشستگی مختص پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران هم تأسیس کنند.

عضو هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان مس ایران با بیان این‌که صندوق بازنشستگی مس به‌صورت خصوصی تأسیس شد، گفت: تمام اعتبار و اندوخته این صندوق فقط و فقط از کسورات بازنشستگی کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران تأمین شده و دولت هیچ کمکی به این صندوق نداشته است..

انتقال صندوق بازنشستگی مس به وزارت رفاه غیر قانونی است

نماینده سیرجان نیز در این خصوص گفت: صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران متعلق به شرکت صنایع مس ایران و بخش خصوصی است، اما تصمیماتی اتخاذ شده تا این صندوق به وزارت رفاه انتقال داده شود.

شهباز حسن پوربیگلری افزود: این اقدام کاملا غیر قانونی است، چرا که این صندوق دولتی نبوده و نمی توانند آن را به وزارت رفاه انتقال دهند. لذا در همین راستا در هیات رئیسه مجلس جلسه ای برگزار شده تا اعضای صندوق بازنشستگی مباحث خود را از نزدیک با نواب رئیس مجلس مطرح کنند تا تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود.

مجمع نمایندگان استان کرمان پیگیری های لازم را برای احقاق حقوق بازنشستگان شرکت ملی مس ایران انجام داده و در همین راستا نیز نشست های مستمری را برگزار کرده اند تا انتقال شرکت به وزارت رفاه منتفی شود

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس تاکید کرد: مجمع نمایندگان استان کرمان پیگیری های لازم را برای احقاق حقوق بازنشستگان شرکت ملی مس ایران انجام داده و در همین راستا نیز نشست های مستمری را برگزار کرده اند تا انتقال شرکت به وزارت رفاه منتفی شود.

وی افزود: چنانچه دولت این موضوع را حل نکند، مجلس با جدیت ورود کرده و از انتقال صندوق بازنشستگی مس به وزارت رفاه جلوگیری کند.

او تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی برای لغو این مصوبه از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، صندوق بازنشستگی و کانون بازنشستگان مس صورت‌گرفته که نتیجه آن توقف موقت اجرای مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری و ارجاع آن به شورای نگهبان بوده است.

صندوق بازنشستگی مس جزو شرکت های دولتی نیست

محمد رضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این رابطه گفته است: حتی اگر هیات وزیران مصوبه الحاق صندوق مس به وزارت رفاه را مصوب کند، مجلس از طریق راهکارهای حقوقی آن را ملغی خواهد کرد. البته بعید است این مصوبه تصویب شود.

وی افزود: از سال هشتاد و پنج، که صندوق بازنشستگی مس سهامش در بورس عرضه شد، این شرکت به عنوان، شرکتی غیر دولتی محسوب می شود. بنابراین از شمول دیوان محاسبات و قوانین و مقررات دولتی خارج شده است زیرا نام این شرکت بین شرکت های دولتی نیست.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha