یخچال‌ساز ایرانی در کورس رقابت نابرابر با رقیب خارجی| زیان تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری
با وجود تداوم نوسانات ارزی در بازار باز هم رخ داد؛

یخچال‌ساز ایرانی در کورس رقابت نابرابر با رقیب خارجی| زیان تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری

ایجاد رقابت سالم و افزایش کیفیت یخچال‌های ایرانی به منظور جلب نظر مشتری جز با توسعه تولید انواع لوازم خانگی و استفاده از جدیدترین تکنولوژی پیشرفته جهان برای ساخت یک یخچال ایرانی امکان‌پذیر نیست.

احمدرضا صباغی؛ بازاربه جرات می‌توان به این موضوع مهم اشاره کرد که صنعت لوازم خانگی ایران پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه سال ۱۳۹۷ از سوی دولت آمریکا با چالش‌هایی روبرو شد که سوءمدیریت داخلی هم این مشکلات را بیشتر کرد. بیان این موضوع مهم که صنعت لوازم خانگی در ایران به لحاظ قدمت سابقه درخشانی دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما نباید فراموش کرد که تولیدکنندگان لوازم خانگی در هر بخش شرایطی خاص را تجربه می‌کنند و باید به آنها نگاه ویژه‌ای داشت.

تولیدکنندگان انواع یخچال در ایران با توجه به اینکه یخچال یکی از مهمترین اقلام موردنیاز خانواده‌های ایرانی است همچنان از دغدغه‌های خود از تامین مواد اولیه گرفته تا پرداخت هزینه‌های آب ، برق و کارگران می‌گویند.به منظور بررسی شرایط تولیدکنندگان یخچال در کشور با دوتن از فعالان و کارشناسان صنعت لوازم خانگی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره شرایط کنونی صنعت لوازم خانگی کشور و به خصوص یخچال جویا شویم.

اگر کیفیت ساخت یخچال ایرانی قدرت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد می‌توان به افزایش میزان اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی در کشور امیدوار بود

نوسانات ارزی مهمترین معضل یخچال‌سازان ایرانی

علی عباسی که از مدیران باسابقه در تولید انواع لوازم خانگی به خصوص یخچال است با اشاره به اینکه یخچال‌سازان ایرانی با شیوع کرونا با چالش‌های جدیدی روبرو شدند، گفت: افزایش نرخ ارز از سال ۱۳۹۷ و شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۸ موجب شد تا شاهد افزایش قیمت و گرانی در بخش‌های مختلف یخچال‌سازان باشیم به طوری‌که در شرایط کنونی شاهد تعطیلی بعضی از تولیدکنندگان و افزایش تمایل آنها برای واردات یخچال‌ از سایر کشورهای جهان باشیم که تداوم این موضوع موجب آسیب رسیدن به تولیدات ملی خواهد شد.

عباسی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل برای یخچال‌سازان نوسانات نرخ ارز طی ۴ سال گذشته بوده است به طوری که اگر در مدت ذکر شده نرخ ارز ثابت می‌ماند و یا با شیب کمتری صعود می‌کرد به طور قطع یخچال‌سازان برای آن برنامه‌ریزی می کردند و با آسیب کمتری روبرو می‌شدند.

این مدیر باسابقه در صنعت یخچال‌سازی کشور اشاره‌ای هم به این موضوع داشت که در شرایط کنونی موضوع مالیات، سبقت نرخ انواع یخچال از جیب مردم و تداوم رکود سنگین خریدوفروش در بازار سبب شده تا به نوعی از یک طرف مصرف‌کننده برای خرید انواع یخچال مشکلات متعددی داشته باشد و از طرف دیگر تولیدکننده نتواند با قیمت دستوری محصول و کالای خود را به بازار عرضه کند و خواستار افزایش قیمت انواع یخچال در بازار باشد.

وی با بیان اینکه رونق تولید در صنعت لوازم خانگی کشور به طور قطع کمک شایانی به کشور در بخش‌هایی همچون رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی خواهد کرد،گفت: احداث کارخانه‌های مختلف لوازم خانگی همچون یخچال‌سازی در کشور به طور قطع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم و گسترده است اما موضوع مهم اینجاست که اگر کیفیت ساخت یخچال ایرانی قدرت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد می‌توان به افزایش میزان اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی در کشور امیدوار بود.

عباسی با بیان اینکه اگر بخواهیم قدرت انتخاب مشتری را در خرید انواع لوازم خانگی در بازار افزایش دهیم، باید رقابتی سالم بین محصولات خارجی و داخلی ایجاد شود،گفت:ایجاد رقابت سالم و افزایش کیفیت یخچال‌های ایرانی به منظور جلب نظر مشتری جز با توسعه تولید انواع لوازم خانگی و استفاده از جدیدترین تکنولوژی پیشرفته جهان برای ساخت یک یخچال ایرانی امکان‌پذیر نیست.

اگر بخواهیم از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی حمایت کنیم نباید به آنها برای قیمت‌گذاری دستوری محصولات خودشان فشار بیاوریم

رقابت شانه‌به‌شانه یخچال‌سازان ایرانی با رقبای خارجی

دبیرکل انجمن صنایع لوام خانگی ایران با بیان اینکه قیمت‌های دستوری و تکلیفی به نوعی موجب ایجاد چالش و مشکلات فراوان برای تولیدکنندگان یخچال در کشور شده است،گفت: با توجه به اینکه میزان تورم تولیدکنندگان در کشور روند افزایشی دارد باید به این موضوع مهم اشاره کرد که تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران باید به لحاظ تولید مواد اولیه شرایط مناسبی داشته باشند که متاسفانه بروکراسی اداری و مشکلاتی همچون تحریم‌های ظالمانه برای تولیدکنندگان انواع لوازم خانگی به‌خصوص یخچال‌سازان شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

عباس هاشمی با اشاره به اینکه تولیدکننده لوازم خانگی در ایران باید مواد اولیه را با گرانی فراوان تهیه کند و محصول نهایی را با قیمت ثابت و دستوری به فروش برساند،گفت: اتخاذ قیمت دستوری برای تولیدکننده لوازم خانگی کاری اشتباه است البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر به‌خصوص در صنعت لوازم خانگی ضعیف شده است و برای آن باید راهکاری اساسی در نظر گرفت.

هاشمی افزود: خروج برندهای لوازم خانگی کره‌ای از کشور به نوعی فضای رقابتی را برای تولیدکنندگان ایرانی باز کرد ولی به دلیل اینکه بسیاری از مواد اولیه تولید در صنعت لوازم خانگی از خارج کشور تامین می‌شود و باید برای واردات از ارز آزاد استفاده شود که همین موضوع موجب گران شدن بیش از حد لوازم خانگی برای مردم شده است.

وی از فروش اقساطی لوازم خانگی در شرایط کنونی به عنوان یک راهکار مهم نام برد و گفت: اگر بخواهیم از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی حمایت کنیم نباید به آنها برای قیمت‌گذاری دستوری محصولات خودشان فشار بیاوریم که در صورت تداوم این اتفاق شاهد تبدیل تولیدکننده به واردکننده و یا تعطیلی تولیدکنندگان ایرانی در صنعت لوازم خانگی کشور خواهیم بود.

هاشمی از تولیدکنندگان یخچال در داخل کشور تشکر کرد و گفت: به جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که تولیدکنندگان یخچال ایرانی رقابت تنگاتنگی با رقبای خارجی دارند که باید به این اتفاق مهم نگاه ویژه‌ای شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha