۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
آمادگی صندوق توسعه ملی برای تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد

آمادگی صندوق توسعه ملی برای تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق آمادگی دارد تا سقف ۵ میلیارد دلار برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین مالی انجام دهد.

به گزارش بازار، سید علیرضا میرمحمدصادقی در مراسم امضای تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، افزود: اکنون ۲ میلیارد دلار برای احداث چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تأمین مالی انجام خواهد شد.

وی از پشتیبانی صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته برای احداث ۴۶ طرح نیروگاهی خبر داد که ظرفیت آنها هفت هزار و ۲۰۰ مگاوات بود.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: ۶ هزار مگاوات از این میزان وارد شبکه برق کشور شد که بخشی هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود.

میرمحمد صادقی گفت: برای این نیروگاه‌های چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مسدودی «به معنای ارز تخصیص یافته به بانک عامل است.» صادر شد که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شد.

وی ادامه داد: برخی از این نیروگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی دیگر هم در حال ساخت هستند و پیش‌بینی می‌شود برای پیک‌بار تابستان ۱۴۰۳ وارد مدار شوند.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی به مشکل برخی نیروگاه‌ها در باز پرداخت تسهیلات دریافتی اشاره کرد و گفت: صندوق از نیروگاه‌ها ۱.۲ میلیارد دلار مطالبه دارد که تنها ۱۰۳ میلیون دلار آن برگشت داده شده است.

میرمحمد صادقی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین ساتبا و صندوق توسعه ملی امضا شد گفت: برای‌آنکه مشکلات قبلی در این تفاهم‌نامه ایجاد نشود مقرر شد شناسایی و اهلیت متقاضی احداث نیروگاه توسط ساتبا انجام شود

وی خاطرنشان کرد: پس از احراز صلاحیت متقاضی به بانک عامل معرفی خواهد شد و پس از تأیید بانک عامل متقاضی به صندوق توسعه ملی معرفی خواهد شد.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: برای احداث نیروگاه توسط بخش صنایع نیز یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا خواهد شد و در نهایت وزارت نیرو و ساتبا تمهیدات لازم برای بازپرداخت تسهیلات را در نظر خواهند گرفت.

میرمحمد صادقی گفت: مقرر شده یک حساب وثیقه برای این موضوع در بانک عامل در نظر گرفته شده و اقساط سررسید شده تا ۷۵ درصد به‌حساب صندوق واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد بقیه اقساط نیز برای تعمیرات خود نیروگاه‌ها مورداستفاده مجدد قرار خواهد گرفت.

عضویت عامل صندوق توسعه ملی بازه زمانی در نظر گرفته شده برای باز پرداخت را حداکثر ۹۰ ماه عنوان کرد.

کد خبر: ۲۴۹٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha