۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
زلزله به مقیاس ۳/۷ ریشتر خراسان رضوی را لرزاند| شایعه فعال شدن گسل مشهد در فضای مجازی
ظهر دوشنبه؛

زلزله به مقیاس ۳/۷ ریشتر خراسان رضوی را لرزاند| شایعه فعال شدن گسل مشهد در فضای مجازی

مشهد- زلزله‌ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر ظهر روز دوشنبه مشهد را به لرزه انداخت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ظهر دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر حدفاصل شهرستان «خرو» و نیشابور به وقوع پیوست که تکانه های این زمین لرزه در مشهد نیز احساس شد.

شایعه فعال شدن گسل مشهد

ارتعاشات زلزله‌های هرات که در چند روز گذشته مردم خراسان رضوی را دچار اضطراب و دلهره کرده است موجب شده تا شایعه فعال شدن گسل مشهد نیز بیش از گذشته در فضای مجازی و در بین کاربران شدت بگیرد.

در همین راستا مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: با توجه به رخدادهای فوج لرزه‌ای در هرات افغانستان، این زلزله‌ها در شهر مشهد که در ۲۵۰ کیلومتری هرات قرار دارد نیز احساس می شود.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: احساس ارتعاشات زلزله‌های هرات در مشهد ربطی به فعال شدن گسل‌های مشهد ندارد و تنها موج لرزه‌ای پخش شده است

علی بیت‌اللهی افزود: امتداد گسل هریرود غربی یا هرات کشور افغانستان، به گسل درونه در خاک ایران می‌رسد و این سگمنت گسلی به طول ۳۰ کیلومتر در افغانستان فعال و جابه‌جا شده و میزان این جابه‌جایی به حدود ۷۰ سانتیمتر می‌رسد.

وی ادامه داد: ارتعاشات چنین زلزله‌هایی را مردم ساکن در شهرهای تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن وتاییاد و نیز شهر مشهد به وضوح حس کرده‌اند اما این نوع احساس زلزله ربطی به فعال شدن گسل‌ها ندارد، از این رو احساس ارتعاشات زلزله‌های هرات در مشهد ربطی به فعال شدن گسل‌های مشهد ندارد و تنها موج لرزه‌ای پخش شده است.

شناسایی ساختمان های ناایمن

به گزارش خبرنگار بازار؛ لرزش های چند روز گذشته در خراسان رضوی و به ویژه مشهد مقدس علاوه بر شایعه فعال شدن گسل ها ایمنی برخی ساختمان ها را نیز بر سر زبان ها انداخته است.

معاون آموزش، پیشگیری و نظارت سازمان آتش نشانی مشهد در همین رابطه اذعان کرد: تعداد ۱۲۸ ساختمان ناایمن در این کلانشهر شناسایی شده است.

حمیدرضا کافی در این رابطه به رسانه ها گفت: در نیمه نخست امسال از ۲ هزار و ۸۰۰ ساختمان بازدید ایمنی انجام شده است که برای ۵۰۰ ساختمان اخطار نقض ایمنی صادر شده است و لذا وضعیت بقیه ساختمان‌ها نیز در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: چنانچه مالکان ساختمان های ناایمن پس از دریافت سه نوبت اخطار، نسبت به رفع نقص ایمنی اقدام نکنند، به دادستانی مشهد، شهرداری منطقه و دفتر فنی استانداری معرفی شده و مشخصات آنها در سامانه منتاک وزارت کشور ثبت و بارگذاری می شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha