۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
توضیحات وزارت کار درباره آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور

توضیحات وزارت کار درباره آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور

به استناد ماده ۹۵ قانون کار مسوولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسوولین واحدهای موضوع بیان شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود.

به گزارش بازار، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به گزارش روز هفتم شهریورماه روزنامه تعادل با عنوان «کار سخت زیر عنوان کارگر ساده» در توضیحاتی اعلام کرد: مطابق با تبصره ماده یک آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور موضوع ماده ۵۲ قانون کار کارهایی که در آن عوامل و شرایط محیط کار به دلیل نقص یا عدم استفاده از امکانات فنی و مهندسی و موازین پیشگیری غیراستاندارد باشد، چنانچه با رفع نقص و یا به‌کارگیری امکانات فوق بتوان این عوامل را به حد استاندارد و مجاز رساند جزء کارهای سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

همچنین کارفرمایان کارگاه‌های دایر مسوولیت سالم‌سازی محیط کار را به استناد ماده ۳ آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور موضوع بند ۵ جزء ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۰ موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۶۵ ت ۳۶۰۰۵ هـ مورخ ۱۳۸۶.۰۲.۰۵ هیأت محترم وزیران بر عهده دارند و می‌بایست نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق با حدود مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوط (مصوب شورای عالی حفاظت فنی) و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام کرده و صفت سخت و زیان‌آوری مشاغل موضوع بند الف ماده یک را حذف و نتیجه را کتباً به کمیته بدوی اعلام کنند.

به استناد ماده ۹۵ قانون کار مسوولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسوولین واحدهای موضوع بیان شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود. هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسوولین واحد حادثه‌ای رخ دهد شخص کارفرما یا مسوول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات‌های مندرج در این قانون مسوول است.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha