۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
۵۰ هزار هکتار ظرفیت سکونتگاهی در یک سال گذشته شکل گرفت
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

۵۰ هزار هکتار ظرفیت سکونتگاهی در یک سال گذشته شکل گرفت

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ۵۰ هزارهکتار ظرفیت سکونتگاهی در یک‌سال گذشته شکل گرفته است و برای تامین زمین از ظرفیت مناطق ساحلی و مرزی هم استفاده می‌شود.

به گزراش بازار، ابوالفضل نوروزی ‌در گفت‌وگویی درباره چگونگی تامین زمین توسط این وزارتخانه افزود: این مصوبه مجلس است، تبدیل به قانون خواهد شد و پس از تصویب شورای نگهبان ما موظفیم آن را انجام دهیم.

وی بیان‌داشت: تامین زمین در کشور طی سال‌های گذشته به قدر نیاز و میزان کافی انجام نشده است و به نسبت رشد جمعیت کشور، ظرفیت سکونتگاهی افزایش نیافته است.

این مسوول گفت: با توجه به پیشنهاد مجلس که کمک کننده هم است، این موضوع با پیچیدگی‌های جدی روبه‌رو است و اجرای آن دشوار خواهد بود، اما امکان‌پذیر است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: برای شکل‌گیری ظرفیت سکونتگاهی جدید، باید همه دستگاه‌ها کمک کنند و از اراضی سایر دستگاه‌ها نیز باید استفاده شود.

به گفته نوروزی، اراضی از چند محل تامین می‌شود، یک محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است، منبع دیگر اراضی سایر دستگاه‌هاست و اراضی منابع طبیعی نیز خارج از حریم است که برای شهرک سازی مورد نیاز است.

وی اضافه‌کرد: از سوی دیگر، اراضی بخش خصوصی است که می‌توان با مردم توافق کرد، بنابراین اراضی منابع طبیعی و بخش خصوصی هم باید به کار گرفته شود که از چند محل مثل الحاق به شهر و روستاها تأمین می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مناطق ساحلی و مرزی هم در دستور کار است، گفت: به همت وزارت راه و شهرسازی، در یک‌سال گذشته تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن، ۵۰هزار هکتار ظرفیت سکونتگاهی شکل گرفته است.

نوروزی با اشاره به این‌که ۲۷ نقطه شهرک ساحلی نیز مکان‌یابی شده است، یادآور شد: شیوه‌های مختلف ساخت در این موضوع دخیل هستند که تامین اراضی به سایر شیوه‌ها انجام می‌شود.

وی اعلام‌کرد: دست‌کم ۵۵درصد از زمینی که الحاق می‌شود مربوط به تأمین سرانه هاست و برای تحقق این موضوع لازم است همه دستگاه‌ها به‌ویژه شوراهای برنامه ریزی استان‌ها و با تدبیر استانداران، الحاقات، تامین اراضی در روستاها و سایر موارد را در دستور کار قرار دهند و در این راستا حریم گسل‌ها، رودخانه‌ها، اراضی درجه ۱و ۲ کشاورزی مناطق چهارگانه حفاظت شده و موضوعاتی از این قبیل باید رعایت شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: دربارهتامین آب و سایر زیرساخت‌ها نیز باید همه دستگاه‌های مرتبط همکاری سازنده داشته باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: شیوه‌های مختلف ساخت در حال اجراست، اما باید تلاش شود در مسکن معیشت محور الگوهایی از اشتغال شکل بگیرد و با توجه به اهمیت اشتغال زایی، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و غیره هم باید کمک کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که همه دستگاه‌ها در راستای شهرک‌های مولد زیست معیشتی همکاری کنند.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha