۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
حساب ۴ شرکت پتروشیمی مسدود شد| می گویند همین امروز ۵ هزار میلیارد از بدهی خود را بپردازید
مدیرعامل شرکت دماوند انرژی عسلویه در گفتگو با بازار:

حساب ۴ شرکت پتروشیمی مسدود شد| می گویند همین امروز ۵ هزار میلیارد از بدهی خود را بپردازید

سمیعی مدیر عامل شرکت دماوند انرژی عسلویه با بیان اینکه حساب ۴ شرکت مرجان، سبلان، کیمیای پارس خاورمیانه و شرکت ما مسدود شده است، گفت: شرکت گاز مدعی است که ما ۲۴ همت بدهی داریم، اما این رقم واقعی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سازمان امور مالیاتی حساب های شرکت پتروشیمی دماوند را مسدود کرده و اجراییه ای به ارزش ۲۷.۵ همت برای توقیف اموال این واحد تولید کننده یوتیلیتی صادر کرده است. محمدرضا سمیعی مدیر عامل شرکت دماوند انرژی عسلویه با بیان اینکه رقمی که برای بدهی ما به شرکت گاز اعلام شده عدد درستی نیست، به بازار می گوید: بر اساس آنچه اعلام شده شرکت پتروشیمی دماوند و مرجان، پارس خاورمیانه و سبلان حدود ۲۴ همت به شرکت گاز بدهکار هستند. حال آنکه حدود ۵.۷ همت از این بدهی طی دو ماه گذشته پرداخت شده و حدود ۲ همت دیگر هم ناشی از اختلافات محاسباتی قیمت خوراک ۵ و خوراک ۷ هزار تومانی است. با این اوصاف می توان گفت که مجموع بدهی ما حدود ۱۷ همت است. آن را هم اعلام کرده ایم که به مرور زمان حاضر به پرداخت آن هستیم.

او با بیان اینکه به دلیل مسدود شدن حسابمان حتی نمی‌ توانیم هزار تومان پول جا به جا کنیم، ادامه داد: به همین دلیل از هفته گذشته می خواهیم یک جنس که قیمت آن ۱۰۰ میلیون تومان است بخریم را نمیتوانیم.

سمیعی در ادامه سخنان خود درباره چرایی قطع آب شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه هم گفت: وقتی نمی توانیم پول آن را دریافت کنم چرا باید این کار را انجام دهیم حتی اگر لازم باشد گاز و بخار سایر واحدها را هم قطع می کنم.

او همچنین معتقد است که بدهی گازی هر شرکت باید به پای خودش نوشته شود. شرکت گاز می تواند برای هر ۳ شرکت سبلان مرجان و کیمیای پارس خاورمیانه صورت حساب های جداگانه ای صادر کند. متن کامل گفتگوی بازار با محمدرضا سمیعی مدیر عامل شرکت دماوند انرژی عسلویه را در ادامه می خوانید:

*داستان مسدود شدن حساب های شرکت دماوند انرژی عسلویه چه بوده است؟

دلیل مسدود شدن حساب ها بدهی های مربوط به خوراک و گاز است. ۴ شرکت دماوند انرژی، کیمیای پارس خاومیانه سبلان و مرجان است. اما از آنجاییکه شرکت دماوند با شرکت گاز طرف قرارداد است بدهی های ۳ شرکت دیگر هم به حساب شرکت ما نوشته می شود. به همین دلیل معادل ۱۶.۵ همت بابت مصرف خوراک مصرفی در ۳ شرکت سبلان، کیمیای پارس خاومیانه و مرجان برای شرکت دماوند اجراییه صادر شده است. حال آنکه شرکت دماوند حتی خود خوراک مصرف نمی کند برای تولیدات خود سوخت می سوزاند.

یک جنس ما که ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان است از هفته گذشته خراب شده، اما متاسفانه به دلیل مسدود بودن حساب ها قادر به خرید و تعویض آن نیستیم

با این وجود دلیل مسدود شدن حساب ها حتی قادر به خرید یک جنس و پرداخت ابتدایی ترین هزینه ها هم نیستیم. به عنوان مثال یک جنس ما ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان است از هفته گذشته خراب شده، اما متاسفانه به دلیل مسدود بودن حساب ها قادر به خرید و تعویض آن نیستیم.

*چقدر از اجراییه های صادر شده مربوط به بدهی های خود شرکت دماوند است؟

در مجموع چیزی حدود ۲۷.۵ همت برای شرکت دماوند اجراییه توقیف اموال صادر شده و تمامی حساب های ما را مسدود کرده اند. این در حالی است که ۸۵ درصد این بدهی مربوط به شرکت های متانولی است. از اجراییه های صادر شده تقریبا می توان گفت که ۳ همت آن مربوط به شرکت دماوند است.

*از چه تاریخی حساب های شما مسدود شده است؟

از تاریخ ۱۲ مهر امسال حساب های شرکت انرژی دماوند مسدود شده است. اما سوال من از مسولین این است که چرا باید چنین تصمیمی گرفته شود. ضمن اینکه در ۲ ماه گذشته شاهد پرداخت بخشی از بدهی ها هم بودیم. طوری که با همکاری ۳ شرکت کیمیای پارس خاورمیانه مرجان، سبلان با دماوند ۵.۷ همت بابت تسویه بدهی ها به سازمان امور مالیاتی پرداخت شده است. از طرفی این ۳ واحد پتروشیمی به شرکت گاز اعلام کرده اند که از این پس هزینه های خوراک خود به قیمت ۵ هزار تومان را پرداخت خواهند کرد. حتی شرکت دماوند انرژی به سازمان مالیاتی اعلام کردم که هر مقدار پول هم بابت یوتیلیتی ها از این ۳ شرکت دریافت کند را تحت عنوان پول گاز به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد کرد.

شرکت گاز مدعی است که ما ۲۴ همت بدهی داریم. اما ۲۴ همت واقعی نیست. ۵.۷ همت از بدهی ها پرداخت شده و سازمان امور مالیاتی باید این رقم را به شرکت گاز پرداخت کرده و از مقدار بدهی های ما حذف شود. همچنین ۲ همت دیگر از این بدهی ها مربوط به اختلاف محاسباتی بین قیمت خوراک ۷ و ۵ هزار تومانی بوده که آن هم باید از مجموع رقم بدهی ها حذف شود

*بدهی شما به شرکت گاز چقدر است؟

شرکت گاز مدعی است که ما ۲۴ همت بدهی داریم. اما ۲۴ همت واقعی نیست. ۵.۷ همت از بدهی ها پرداخت شده و سازمان امور مالیاتی باید این رقم را به شرکت گاز پرداخت کرده و از مقدار بدهی های ما حذف شود. همچنین ۲ همت دیگر از این بدهی ها مربوط به اختلاف محاسباتی بین قیمت خوراک ۷ و ۵ هزار تومانی بوده که آن هم باید از مجموع رقم بدهی ها حذف شود. (با وجود مصوبه دولت و ابلاغیه صادر شده همچنان قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی بر مبنای قیمت ۷ هزار تومان محسابه می شود؛ چرا باید اینگونه باشد.)

با این اوصاف مجموع بدهی ما چیزی حدود ۱۷ همت است که ۳ همت آن مربوط به دماوند بوده و ۱۴ همت آن هم مربوط به این ۳ شرکت سبلان، مرجان و کیمیای پارس خاورمیانه است.

*آیا مذاکراتی با دستگاه های طلبکار داشته اید؟ درخواست شرکت گاز چیست؟

شرکت گاز می گوید که همین امروز باید ۵ همت از بدهی خود را پرداخت کنید. اما سوال من این است که این میزان پول را چطور باید فراهم کنیم؟ البته مدیران این ۳ شرکت به مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر اعلام کردند حاضرند که ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهیم، در چنین شرایطی بستن حساب ها چه کمکی می کند، جز اینکه شرایط را بدتر می کند آیا حاصلی می تواند داشته باشد. ۳۸۰۰ نفر در دماوند مشغول به کار بوده و چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه ماهانه من است. در صورتی که حساب ها مسدود باقی بماند این هزینه ها قرار است از کجا تامین شود.

سازمان امور مالیاتی می تواند حساب های مربوط به این ۳ شرکت را مسدود را کرده و اجازه بدهد که تراکنش های مالی مربوط به سایر شرکت ها طبق روال گذشته انجام شود

*اما آنگونه که اعلام شده شرکت دماوند انرژی عسلویه قصد بستن گاز شرکت کیمیای پارس خاورمیانه بوده و بعد از درگیری هایی که ایجاد شده حالا قطع این واحد پتروشیمی را قطع کرده است. چرا چنین تصمیمی را گرفتید؟

شرکت دماوند فروشنده یوتیلیتی است. خریدار یوتیلیتی ما تنها این ۳ شرکت نبوده و به چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ شرکت دیگر هم فروش داریم. اما حالا با تصمیمی که گرفته شده حتی قادر به برداشت پولی که دیگر شرکت های طرف قرارداد به حساب دماوند واریز می کنند هم نیستیم، حتی یک میلیون تومان هم نمی توانیم جا به جا کنیم. حداقل کاری که سازمان امور مالیاتی می تواند انجام دهد این است حساب های مربوط به این ۳ شرکت را مسدود را کرده و اجازه بدهد که تراکنش های مالی مربوط به سایر شرکت ها هم طبق روال گذشته انجام شود.

جدای از این با توجه به مشکلات پیش آمده به شرکت کیمیای پارس خاورمیانه اعلام کرده بودیم که باید تعطیل کند. چرا که دماوند انرژی یک واحد یوتیلیتی بوده و برای تامین بخار و آب باید سوخت مصرف کنند و هزینه آن را هم بپردازد. ضمن اینکه تمامی بدهی این واحدها به حساب ما نوشته می شود. حتی اگر لازم باشد گاز و بخار سایر واحدهای را هم قطع می کنیم.

*پیشنهاد خود شما در شرایط فعلی چیست؟

بارها و بارها اعلام کردیم که شرکت گاز صورت حساب هر کدام از این شرکت های را جداگانه محاسبه کند.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha