۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم مهر ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم مهر ۱۴۰۲

انتشار گزارش چشم‌انداز جهانی صندوق بین‌المللی پول از اصلی‌ترین اخبار اقتصادی جهان بوده است؛ شدت گرفتن تنش‌های خاورمیانه بر بازار نفت اثر گذاشت و نگرانی نسبت به کند شدن رشد اقتصاد جهان را افزایش داد.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۴٫۲ میلیارد دلار
رویترز: بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد این نهاد توانسته در مسیر محقق شدن وام ۳ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول، هدف ۴٫۲ میلیارد دلاری کاهش بدهی ارزی تعیین‌شده از سوی این صندوق را محقق سازد. این کشور آسیای جنوبی در تلاش است تا در پی تصویب برنامه وام ۳ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئیه که به جلوگیری از نکول بدهی‌های دولتی این کشور کمک کرد، با کمک دولتی موقت مسیر دشواری را برای بهبود اقتصادی طی کند. بانک مرکزی پاکستان در بیانیه خود اعلام کرد که از ژانویه ۲۰۲۳، ذخایر ارزی بانک از پایین‌ترین سطح ۳٫۱ میلیارد دلار به ۷٫۶ میلیارد دلار تا پایان سپتامبر بهبودیافته است.

۶٫۳ درصد
سی‌ان‌بی‌سی: صندوق بین‌المللی پول در هفته گذشته پیش‌بینی رشد اقتصاد هند را افزایش داد و اعلام کرد که رشد این کشور در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ قوی باقی خواهد ماند. براساس به‌روزرسانی اکتبر صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اقتصاد هند در سال ۲۰۲۳ رشد ۶.۳ درصدی خواهد داشت که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۶.۱ درصد کمی افزایش‌یافته است. اقتصاددانان هم نسبت به رشد هند خوش‌بین هستند و رشد اقتصاد این کشور را به افزایش مصرف، هزینه‌های زیرساختی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای بیشتر نسبت می‌دهند، اما همچنین باور دارند ریسک‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌های تورمی زیادی در مسیر رشد هند قرار دارد.

۱۲۴ میلیارد دلار
سی‌ان‌بی‌سی: دانه سویا به سنگ بنای کشاورزی آمریکا تبدیل‌شده است و براساس مطالعه انجام‌شده توسط انجمن ملی پردازش دانه‌های روغنی در سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۱۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده است. آمریکا همیشه یکی از مراکز مهم تولید سویا در جهان نبوده است، ‌اما در سال‌های اخیر بازار این محصول کشاورزی با پیشگامی آمریکا در تولید، ‌ به‌شدت توسعه‌یافته است. در اوایل دهه ۲۰۰۰، آمریکا از مجموع صادرات دانه‌های روغنی خود حدود ۹ میلیارد دلار به دست آورد، درحالی‌که براساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، تا سال ۲۰۲۱، درآمد نقدی که تنها از طریق صادرات سویا به‌دست‌آمده برابر ۲۶٫۴ میلیارد دلار بوده است. چین بزرگ‌ترین واردکننده سویا در جهان است و در کل تجارت جهانی سویا سهمی حدود ۶۰ درصدی دارد. با مکدر شدن روابط آمریکا و چین، اکنون برزیل صرفاً به‌واسطه داشتن مشتری بزرگی مانند چین به اصلی‌ترین تولیدکننده و صادرکننده دانه سویا تبدیل‌شده است.

۱۳۳ درصد
بلومبرگ: بانک مرکزی آرژانتین روز پنجشنبه برای ششمین بار در سال جاری، باهدف مهار تورم، نرخ کلیدی بهره خود را به‌شدت افزایش داد تا بتواند تورم را مهار کند. این نهاد پولی نرخ کلیدی خود را ۱۵ درصد افزایش داد و به ۱۳۳ درصد رساند. این حرکت پس‌ازآن صورت گرفت که داده‌های تورم سپتامبر نشان ‌داد قیمت‌ها با سرعتی بیشتر از اوایل دهه ۱۹۹۰، نسبت به سال گذشته ۱۳۸٫۳ درصد افزایش داشته‌اند. مقامات بانک مرکزی آرژانتین در ماه اوت هم نرخ بهره را ۲۱ درصد افزایش داده بودند. به گفته دو منبع آگاه، بانک مرکزی آرژانتین همچنین در پی افزایش شدید نرخ ارز در بازار سیاه آرژانتین تصمیم به افزایش نرخ بهره در روزهای اخیر گرفته است. ارزش پول آرژانتین روز سه‌شنبه در برابر دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۰۴۰ پزو در هر دلار رسید. این درحالی‌که است که تا روز دوشنبه، بانک مرکزی قصد داشت نرخ اصلی بهره خود ثابت نگه دارد.

۲٫۹ درصد
صندوق بین‌المللی پول: صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه با کاهش پیش‌بینی رشد خود برای چین و منطقه یورو و کاهش پیش‌بینی خود برای رشد تولید ناخالص جهانی در سال آینده، اعلام کرد رشد کلی اقتصاد جهانی پایین بوده و درحالی‌که لنگ زدن است. این نهاد در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی جهان در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر ۳ درصد اعلام کرد، اما پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ خود را از ۳ درصد ماه جولای به ۲٫۹ درصد کاهش داد. تولید جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۳٫۵ درصد رشد داشته است. به گفته این نهاد مالی تأثیر طولانی‌مدت همه‌گیری، جنگ اوکراین و چندپارگی فزاینده ژئوپلیتیکی، همراه با افزایش نرخ‌های بهره، رویدادهای شدید آب‌وهوایی و کاهش حمایت مالی منجر به کاهش رشد قوی‌تر اقتصاد جهانی شده است. مجموع تولید جهانی در سال جاری ۳٫۴ درصد یا تقریباً ۳٫۶ هزار میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی‌های قبل از همه‌گیری پیش‌بینی‌شده است.

۱ میلیارد دلار
رویترز» بانک جهانی تصمیم دارد به‌منظور کمک به حل بحران انرژی در آفریقای جنوبی، ۱ میلیارد دلار وام به این کشور اختصاص دهد. بانک جهانی در حال مذاکره در مورد پرداخت این وام به آفریقای جنوبی است، درحالی‌که این کشور برای رفع معضل قطعی برق بی‌سابقه که اقتصاد را فلج کرده درحالی‌که تقلا است. قرار است این وام به‌زودی و مستقیماً به دولت آفریقای جنوبی پرداخت شود. آفریقای جنوبی به دلیل فرسوده بودن نیروگاه‌های زغال‌سنگی شرکت ملی برق این کشور، با بدترین شکل بحران برق مواجه است. قطع برق در این کشور از یک‌سو باعث کاهش رشد اقتصادی شده و درعین‌حال سرمایه‌گذاری خصوصی در انرژی‌های تجدید پذیر را تقویت کرده است.

۸۹ دلار
فایننشال تایمز: قیمت نفت خام روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه درگیری حماس و اسرائیل تنش در سراسر خاورمیانه را افزایش داده و بر تولید تولیدکنندگان پیشرو نفت تأثیرگذار خواهد بود، به ۸۹ دلار در هر بشکه رسید. برنت، شاخص بین‌المللی نفت، در معاملات اولیه در آسیا تا ۵٫۲ درصد جهش کرد، اما پس‌ازآن که با ۳٫۸ درصد افزایش به ۸۷٫۸۳ دلار رسید. شاخص وست تگزاس میدیت هم ۴ درصد افزایش یافت و به ۸۶٫۰۷ دلار رسید. این جهش‌ها نگرانی‌ها نسبت به یک دوره طولانی دیگر از افزایش قیمت‌ها را زنده کرده است که باعث افزایش نرخ تورم در بسیاری از نقاط جهان خواهد شد. کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان اصلی عربستان سعودی و روسیه، برنت را در پایان سپتامبر به بالای ۹۷ دلار در هر بشکه رساند، اما پس‌ازآن قیمت‌ها طی دو هفته گذشته در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی، ۱۱ درصد کاهش یافت. اما قیمت‌های آتی که پیش از آغاز جنگ در خاورمیانه حدود ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش‌یافته بود، دوباره افزایشی شدند.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha