۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
استمرار سیاست‌های اقتصادی دولت، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد
وزارت اقتصاد:

استمرار سیاست‌های اقتصادی دولت، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد

وزارت اقتصاد اعلام کرد: قطعا با تلاش‌های دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز و همچنین رشد سرمایه‌گذاری در آینده شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد قدرت در معیشت مردم خواهیم بود.

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش ۲۱ مهرماه روزنامه «آرمان امروز» با تیتر «اقتصاد قسطی» توضیح داد: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ رشد نزدیک به صفر و تورم بالا داشت؛ لذا نرخ‌های رشد اخیر کمتر از سوی مردم احساس می‌شود. قطعا با تلاش های دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز و همچنین رشد سرمایه گذاری در آینده شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد قدرت در معیشت مردم خواهیم بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل بهار ۶.۲ درصد بوده و بدون احتساب نفت هم این رقم ۵.۷ درصد بوده است همچنین، بر اساس گزارش بانک مرکزی؛ تمام گروه‌های اقتصادی در بهار امسال رشد مثبتی را تجربه کردند اما همچنان که اشاره شد اقتصاد ایران در دهه ۹۰ رشد پایینی تجربه کرده و به این جهت رشدهای دو سال اخیر کمتر از سوی مردم دیده می شود.

از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم به دلیل چند سال تورم حوالی ۴۰ درصد بوده است و به همین دلیل دولت تمام تلاش خود را به مهار تورم از طریق خاموش کردن موتورهای تورم زا معطوف کرده است. یکی از مواردی که در آن گزارش نیز اشاره شده رشد نقدینگی است که به عنوان یکی از عوامل مهم تورم زا، مهار آن مد نظر دولت بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به شهریور امسال به ۲۶.۹ درصد رسیده است.

این در حالی است که در شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم تازه شروع به کار کرده بود رشد نقدینگی از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و به ۴۰.۵ درصد رسیده و بدین ترتیب در ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۱۳.۶ واحد درصد کمتر شده است. رشد ۲۶.۹ درصدی نقدینگی، کمترین سطح این شاخص در ۴ سال اخیر از شهریور ۱۳۹۸ تاکنون است. در همین حال گزارش مرکز آمار از نرخ تورم شهریور ۱۴۰۲ نشان می دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال به ۳۹.۵ درصد رسیده است که نسبت به ابتدای سال یعنی تورم نقطه به نقطه اسفند ماه گذشته که ۵۴ درصد بود، کاهش معناداری داشته است.

همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص تورم کالاها و اقلام خوراکی، نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در شهریور امسال به حدود ۳۷ درصد کاهش پیدا کرد که بعد از تورم بالای شهریور سال گذشته که حدود ۷۵ درصد بود کاهش قابل توجهی داشته است. تداوم روند کاهش تورم نتیجه چند سیاست مهم دولت در حوزه پولی، مهار نقدینگی، ثبات نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی است و استمرار این سیاست‌ها قطعا بر قدرت خرید مردم تاثیر خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha