۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
اتفاق‌نظر صنعت نفت ایران و عراق در زمینه دوره‌های آموزشی بدو استخدام و کوتاه‌مدت
در دیدار علی‌مددی و رئیس آموزش وزارت نفت عراق تأکید شد

اتفاق‌نظر صنعت نفت ایران و عراق در زمینه دوره‌های آموزشی بدو استخدام و کوتاه‌مدت

معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و مدیرکل آموزش وزارت نفت عراق در گفت‌وگویی دوجانبه بر برگزاری دوره‌های آموزشی سه‌ماهه تا یک ساله برای کارکنان صنعت نفت عراق با همکاری طرف ایرانی تأکید کردند.

به گزارش بازار، مهدی علی‌مددی بعدازظهر روز شنبه (۲۲ مهرماه)، در نشستی مشترک با مازین عباس‌کریم، رئیس کارگروه تخصصی آموزش وزارت نفت کشور عراق جهت توسعه همکاری‌های مشترک آموزشی با ایران و هیئت همراه ضمن تأکید بر اینکه راهبرد وزارت نفت ایران ارتباط تنگاتنگ با همسایگان به‌ویژه کشور دوست و برادر عراق است، گفت: دو سردار بزرگ اسلام، شهیدان والامقام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ملت دو کشور با عملکرد درخشان خود نشان دادند دو طرف می‌توانند با تعامل، کارهای بزرگی انجام دهند.

وی ادامه داد: سرداران بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ما آموختند که نیروهای حشدالشعبی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌توانند در کنار هم قدرتی فزاینده ایجاد کنند تا حرف اول و آخر را در منطقه خودمان بزنیم و اجازه ندهیم کشورهای استکباری و استعمارگر بر ما غالب شوند.

معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با تأکید بر اینکه راه پیروزی در صنعت نفت ایران و عراق توجه به توان داخلی و خودباوری است، اظهار کرد: قدرت‌های استعمارگر جهان با تفرقه‌افکنی میان ملت‌ها قصد دارند از منابع طبیعی این کشورها بهره‌مند شوند.

علی‌مددی با یادآوری اینکه پیش از انقلاب اسلامی مستشاران و مهندسان خارجی همه تأسیسات صنعت نفت ایران را در دست داشتند و تصمیم‌گیری می‌کردند، تصریح کرد: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران امروز خبری از آن مستشاران خارجی در این صنعت نیست و همه امور از بالادست تا پایین‌دست به‌ همت متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ دارا بودن ذخایر هیدروکربوری (نفت و گاز) در جهان رتبه نخست را دارد، یادآور شد: صنعت نفت ایران آمادگی لازم را برای در اختیار گذاشتن تجارب خود علاوه بر توسعه منابع انسانی در سایر زمینه‌ها از جمله توسعه مخازن به کشور دوست و برادر عراق دارد.

معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گفت: ایران، عراق و روسیه سه کشوری هستند که اگر روزی کل ذخایر هیدروکربوری جهان تمام شود باز هم نفت و گاز خواهند داشت. این موهبتی است که خداوند متعال به دو ملت ایران و عراق داده تا بتوانند این ثروت خدادادی را در پایه‌ریزی حکومت حضرت مهدی موعود (ع) استفاده کنند.

علی‌مددی ابراز امیدواری کرد: دغدغه اصلی مسئولان وزارت نفت به‌ویژه بخش آموزش وزارت نفت عراق باید توسعه آموزش نیروی انسانی باشد، زیرا مزیت نسبی این کشور سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز است؛ به‌تازگی این کشور در زمینه تولید نفت خام به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است، از این‌ رو می‌توانیم از تجربه‌های آنها به نفع صنعت نفت خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه توسعه زیرساخت‌های آموزش منابع انسانی در عراق همسان با افزایش تولید نفت در این کشور پیش نرفته است، امیدواریم بتوانیم در این حوزه به طرف عراقی کمک‌های لازم را بدهیم.

معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گفت: نیروی انسانی بالاترین سرمایه هر کشور به‌شمار می‌آید.

علی مددی تصریح کرد: برای تسریع در روند همکاری دو کشور در زمینه آموزش نیروی انسانی صنعت نفت پیشنهاد می‌شود دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی تخصصی از جمله در زمینه توربین و ابزار دقیق در دستور کار قرار گیرد. ما می‌دانیم که عراق نیز امکانات و زیرساخت‌های آموزشی مطلوبی در حوزه نفت و گاز دارد، از این‌ رو علاقه‌مند به استفاده کارکنان خود از این مراکز هستیم.

بر اساس این گزارش، رئیس کارگروه تخصصی آموزش وزارت نفت عراق در این نشست ضمن تشکر از میزبانی شایسته طرف ایرانی در ارائه ظرفیت‌های و توانمندی‌های مراکز آموزشی، با بیان اینکه دو طرف نقاط مشترک زیادی برای همکاری در صنعت نفت دارند، گفت: بنده با همه صحبت‌های معاون وزیر نفت ایران در زمینه اهمیت سرمایه انسانی موافقم و می‌دانم که راز موفقیت همه فرآیندها در این صنعت از میسر آموزش نیروی انسانی می‌گذرد.

وی با تأکید بر اینکه حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق از فرآیند آموزش کارکنان این وزارتخانه در صنعت نفت ایران حمایت می‌کند، اظهار کرد: هم‌اکنون شباهت‌های زیادی در حوزه اکتشاف، حفاری، توسعه، بهره‌برداری و پالایش بین صنعت نفت دو کشور وجود دارد. ما در بحث آموزش نیروی انسانی بدو استخدام اتفاق‌نظر زیادی با طرف ایرانی داریم.

در همین حال، علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری گزارشی را پیرامون ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی صنعت نفت ایران در این نشست ارائه داد، همچنین مسئولان مدیریت مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، مرکز آموزش فنی تخصصی اصفهان، مرکز آموزش محمودآباد و دانشکده نفت دانشگاه صنعت نفت نکاتی را پیرو بازدید طرف عراقی از این مراکز ارائه کردند.

سیدعباس بهشتی، نماینده وزیر نفت در امور عراق در پایان نشست معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و مدیرکل آموزش وزارت نفت عراق، مطالبی را درباره سیر اقدام‌های انجام‌شده درباره تفاهم‌نامه‌های مشترک با عراق مطرح کرد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه‌ای درباره گسترش و توسعه همکاری‌های آموزشی به امضای دو طرف رسید.

به گزارش شانا، در سفر جواد اوجی، وزیر نفت و هیئت همراه به عراق در اردیبهشت‌ماه امسال، توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت مورد تأکید وزیران نفت هر دو کشور قرار گرفت، در این زمینه مقرر شد به‌منظور فراهم کردن زمینه توسعه همکاری‌های مشترک، هیئتی از عراق ضمن بازدید از مراکز آموزشی صنعت نفت با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی صنعت نفت آشنا شوند و مطابق با آن برنامه‌های آموزشی متناسب تعریف و عملیاتی شود.

در همین چارچوب، اعضای کارگروه آموزش تخصصی وزارت نفت عراق و کاظم شراد حسن، دبیر این کارگروه از مراکز آموزش تخصصی صنعت نفت، دانشکده نفت محمودآباد و دانشگاه صنعت نفت بازدید کردند.

کد خبر: ۲۴۹٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha