۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
مسائل و مشکلات معدن طلای اندریان بررسی شد
با حضور استاندار آذربایجان شرقی؛

مسائل و مشکلات معدن طلای اندریان بررسی شد

تبریز- مسائل و مشکلات زیست‌محیطی معدن طلای اندریان در نشستی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مسئولان دستگاه‌های مسئول و صاحب‌نظران دانشگاهی بررسی شد.

به گزارش بازار، در این جلسه گزارش دستگاه‌های مسئول و همچنین نتایج پژوهش‌های انجام یافته درباره مسائل زیست‌محیطی معدن طلای اندریان از سوی مدیران دستگاه‌ها و اساتید زمین‌شناسی دانشگاه تبریز ارائه و در خصوص ابعاد مختلف این مسأله بحث و تبادل نظر شد.

براساس پژوهشی که توسط گروه علوم زمین دانشگاه تبریز و از طریق نمونه‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی و آنالیز عناصر موجود در آن در دو آزمایشگاه انجام شده است، غلظت سیانید در نمونه‌های مورد مطالعه پایین‌تر از حد استاندارد (۵۰ میکروگرم بر لیتر) بوده و تنها در یک مورد، مقدار سیانید بالاتر از حد استاندارد است که دلایل آن طی پایش ماهانه در سه ماه آینده به دقت بررسی خواهد شد.

این پژوهش نشان می‌دهد که پایش و مدیریت آلاینده‌های انسان‌زاد در منابع آبی پیرامون معادن طلا به شکل مطلوبی انجام می‌شود؛ هرچند معدن طلای اندریان و سایر معادن به طور بالقوه استعداد آلودگی زیست‌محیطی را دارند که می‌توان از طریق پایش دائمی از بالفعل شدن آلودگی آنها جلوگیری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با تأکید بر اینکه پایش وضعیت زیست‌محیطی معادن باید به صورت مستمر و مداوم انجام شود، تأکید کرد: محیط زیست خط قرمز ماست و با هیچ فردی در این باره مسامحه نخواهیم کرد.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به نتایج پژوهش انجام یافته در خصوص معدن طلای اندریان، گفت: اگر رویکرد علمی در بررسی مسائل و مشکلات حاکم شده و نتایج آن مورد قبول باشد، دیگر جای هیچ بحث و اختلافی وجود نخواهد داشت.

وی در عین حال دغدغه‌های رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی نسبت به آلودگی محیط زیست را ارزشمند برشمرد و گفت: ادعاهای رسانه‌ای نیز باید  دقیق و مبتنی بر آمار و شواهد متقن باشد.

استاندار آذربایجان شرقی معدن را یکی از ظرفیت های مهم توسعه استان دانست و گفت: این بخش در گذشته آن طور که باید، در اولویت قرار نگرفته بود، اما امروز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش معدن انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: استخراج معادن و احداث صنایعی همچون پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به طور طبیعی پیامدهای زیست‌محیطی هم دارند، ولی باید با ارزیابی و مدیریت دقیق و استفاده از روش‌های پیشرفته علمی از آسیب بیشتر به طبیعت جلوگیری کنیم.

پورمحمدی افزود: گزارش های ارائه شده درخصوص معدن طلای اندریان، نشان می‌دهد که در این معدن منبع آلودگی‌ای که باعث ضرر و زیان به محیط زیست، حیوانات و انسان شود وجود ندارد؛ هرچند باید با بهره‌گیری از یافته‌های علمی، به دنبال روش‌های جدیدتر و کم‌خطرتر در استخراج معادن برویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گزارشی از از وضعیت معدن طلای اندریان و مراحل اخذ مجوزهای آن ارائه کرد و گفت: در چند ماه گذشته مسائلی از سوی برخی افراد در رسانه‌ها و محافل مطرح شده است که اغلب با یافته‌های علمی و الزامات قانونی هم‌خوانی نداشته و این افراد حتی استعلام‌های مراجع علمی و رسمی را نیز قبول ندارند.

حمید قاسمی افزود: طلا در معدن اندریان به روش  هیپ‌لیچینگ استخراج می‌شود و بر اساس ارزیابی آزمایشگاه اداره کل محیط زیست مقدار سیانیت موجود در آب شرب پیرامون این معدن، کمتر از حد استاندارد بوده که همین نتایج را آزمایشگاه‌های دیگر نیز تایید کرده‌اند.

وی گفت: با این وجود، استاندار آذربایجان شرقی با توجه به حساسیت رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی، دستور لازم برای بررسی دقیق و علمی از سوی متخصصان را صادر کرد و این موضوع توسط دو تن از اساتید زمین‌شناسی دانشگاه تبریز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

معاون شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وجود سد حاجی‌لرچای در این منطقه و استفاده از آن در زمینه آب شرب و کشاورزی، بر حساسیت این شرکت در خصوص آلودگی‌های زیست‌محیطی تاکید کرد و گفت: مطالعات و آزمایش های زیادی در این خصوص در منطقه انجام می‌گیرد و استانداردهایی نیز تعریف شده و به معادن نیز ابلاغ شده که همه ملزم به رعایت آن هستند.

کد خبر: ۲٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha