۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
ایران؛ نهمین تولید کننده پرتقال در ۲۰۲۲| فرانسه، آلمان و هلند؛ بزرگترین واردکنندگان
بازار بررسی می کند؛

ایران؛ نهمین تولید کننده پرتقال در ۲۰۲۲| فرانسه، آلمان و هلند؛ بزرگترین واردکنندگان

در حالی که طبق آمار فائو ارزش کل خرید جهانی پرتقال وارداتی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵.۲۷ میلیارد دلار بوده است، ایران نیز با تولید بالغ بر ۲ میلیون تن، نهمین تولید کننده میوه پرتقال محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: محصولات باغی کشور در حالی به پایداری تولید رسیده است که همه ساله تولید آن با مشکلاتی همچون سرمازدگی، بیماری ها و آفات و یا نداشتن خریدار و ماندن روی زمین همراه است. با این وجود در حوزه تولید محصولات باغی باغداران کشور آمارهای خوبی را رقم می زنند و تولید نیز به جز در مواقع خاص، با مازاد نیز مواجه می شود که غالبا برای پیشگیری از زیان باغداران، کارشناسان معتقد به روانه کردن مازاد تولید به صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند.

سازمان فائو: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با تولید بالغ بر۲ میلیون تن پرتقال بعد از کشورهایی همچون «برزیل، هند، چین، مکزیک، ایالات متحده، اسپانیا، مصر و اندونزی» در رتبه نهم قرار دارد

یکی از محصولات باغی که در بخش تولید ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا نیز محسوب می شود، پرتقال است. در واقع بر اساس آماری که سازمان فائو در خصوص آمارهای تولید در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ منتشر کرده، ایران در جایگاه نهم تولید قرار دارد.

در گزارش فائو آمده است، در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با تولید بالغ بر ۲ میلیون تن پرتقال بعد از کشورهایی همچون «برزیل، هند، چین، مکزیک، ایالات متحده، اسپانیا، مصر و اندونزی» در رتبه نهم قرار دارد. با این وجود در حوزه صادرات پرتقال ایران جایگاه خاصی ندارد و غالبا صرف بازار داخلی می شود.

ارزش ۵.۲۷ میلیارد دلاری خرید جهانی پرتقال وارداتی در ۲۰۲۲

نکته جالب توجه اینکه، ارزش کل خرید جهانی پرتقال وارداتی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵.۲۷ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ارزش کل خرید جهانی پرتقال وارداتی حدود ۶ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب کاهشی حدود ۱۲ درصد در حوزه واردات پرتقال رقم خورده است.

در واقع بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۲ بزرگترین وارد کنندگان پرتقال «فرانسه، آلمان، هلند، ایالات متحده آمریکا و هنگ کنگ» بودند و در مجموع، تقریباً یک سوم از خرید پرتقال وارداتی در سراسر جهان را در مدت نامبرده به خود اختصاص دادند.

داده های آماری این گزارش حاکی است در سال ۲۰۲۲ کشور فرانسه وارداتی به ارزش حدود ۴۱۷ میلیون دلار به ثبت رسانده و در رتبه اول وارداتی میوه پرتقال قرار دارد. از سوی دیگر آلمان به عنوان دومین وارد کننده نیز وارداتی به ارزش بیش از ۴۱۰ میلیون دلار رقم زده است و هلند نیز با انجام وارداتی به ارزش بیش از ۳۷۸ میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد.

کشورهای اروپایی؛ بزرگترین وارد کنندگان میوه پرتقال در ۲۰۲۲

از سوی دیگر داده ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ کشورهای ایالات متحده با انجام وارداتی به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار، هنگ کنگ با ۲۴۴ میلیون دلار، چین با ۲۲۸ میلیون دلار، کانادا با ۲۲۵ میلیون دلار، روسیه با ۲۱۸ میلیون دلار، بریتانیا با ۲۱۱ میلیون دلار، کره جنوبی با ۱۶۴ میلیون دلار، عربستان سعودی با ۱۴۵ میلیون دلار، ایتالیا با ۱۳۶ میلیون دلار، لهستان با ۱۲۷ میلیون دلار، بنگلادش با ۱۲۱ میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با رقم زدن وارداتی به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. به این ترتیب این ۱۵ کشور نامبرده حدود ۶۵ درصد از کل پرتقال های وارداتی را خریداری کرده اند.

همچنین بر اساس این گزارش از منظر قاره ای نیز، کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲ با ۲.۸۳ میلیارد دلار بیشترین واردات را رقم زده اند که معادل حدود ۵۴ درصد از کل خرید جهانی می شود. ضمن اینکه در رتبه دوم نیز وارد کنندگان آسیایی با ۳۳ درصد و سپس وارد کنندگان آمریکای شمالی با حدود ۱۰ درصد سهم قرار دارند.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha