۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
داخلی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی‌ها تا پایان دولت
مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی:

داخلی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی‌ها تا پایان دولت

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت: درمسیر بومی‌سازی کالاها و تجهیزات قرار شده همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت تا پایان دولت سیزدهم داخلی‌سازی شوند اما ما جلوتر از هدف هایمان بوده و صادرکننده کاتالیست شدیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی امروز در نخستین همایش ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی گفت: از زمانی که در ۵ خرداد ۱۲۸۷ نفت در اولین چاه مسجد سلیمان جوشید دریافتیم که این حامل انرژی فسیلی پتانسیل انفجار با سرعت بالا را هم دارد، بنابراین کسانی که در این حوزه فعال بودند بر آن شدند راهکاری برای بهره برداری از این منابع بکار ببندند که امنیت هم وجود داشته باشد.

وی افزود: با تکامل صنعت واحدهای مدیریت ایمنی نیر تشکیل شد تا اگر یک واحد عملیاتی دچار حادثه و انفجار شد چگونه بتوانیم بر آن فارغ بیاییم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه عمده حوادث در صنعت نفت عدم رعایت ایمنی فرایندی است، گفت: عدم رعایت مقررات ضوابط و ایمنی در فرایندها و تغییرات در اجرا، ساخت و بهره برداری و نگهداشت منجر به حوادث می شود.

وی با بیان اینکه زیبنده نیست که چهره صنعت نفت ایران به خاطر بی توجهی مخدوش شود، به موضوع رعایت ایمنی در جایگاههای عرضه سوخت اشاره و تصریح کرد: ما برخی جایگاه‌های عرضه سی ان جی در مناطق حساس داریم که البته رعایت ایمنی می‌شود اما جا دارد قواعد سختگیرانه تری اعمال شود.

او با بیان اینکه با تولید پایدار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خوراک هزاران صنعت کوچک و بزرگ در کشور تأمین می‌شود، اظهار کرد: با تلاش واحدهای اچ‌اس‌ئی با ایجاد محیط امن، چرخ تولید، صنعت و اقتصاد کشور در همه حوزه‌ها به‌طور پایدار در حرکت خواهد بود.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به دلایل بروز حادثه در صنعت، گفت: رعایت نکردن برنامه‌ریزی تعمیرات دوره‌ای واحدها، رعایت نکردن عملکرد شیرهای ورودی و خروجی پمپ‌ها، جابه‌جایی گیربکس پمپ، تجمیع تعداد زیاد مخزن ذخیره در فضای محدود و سهل‌انگاری سرمایه انسانی شاغل در واحدها از جمله عوامل رخداد حوادث در صنعت است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه سرعت انجام تعمیرات اساسی در واحدها مهم است، اما از آن مهم‌تر رعایت اصول فنی و ایمنی و به‌کارگیری تجهیزات استاندارد است، اظهار کرد: اصول ایمنی نباید فدای موضوعات اقتصادی در صنعت شود.

وی با بیان اینکه چنین همایش‌هایی با توجه به اهمیت ایمنی فرآیند باید هر ساله برگزار و کمیته‌های کاری نیز به این منظور فعال شود، گفت: ۹۹ کاتالیست، جاذب و آغازگر و بیش از ۲۵۰ لایسنس در صنعت پتروشیمی به‌کار می‌رود.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه در ارزش‌گذاری‌های شرکت‌ها در رویدادهای مختلف مانند جایزه تعالی صنعت پتروشیمی باید به عملکرد واحدها در حوزه ایمنی فرآیند توجه ویژه شود، گفت: لازمه تولید پایدار در صنعت نفت این است که واحدهای اچ‌اس‌ئی در صف مقدم، محیطی امن را برای طرح‌ها و مجتمع‌ها ایجاد کنند.

وی تکمیل زنجیره ارزش را تکلیف و راهبرد صنعت پتروشیمی اعلام و اظهار کرد: در این مسیر، بومی‌سازی همه کالاها و تجهیزات، موادشیمیایی و کاتالیست‌ها و دانش‌های فنی هدف‌گذاری شده است و همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت تا پایان دولت سیزدهم داخلی‌سازی می‌شوند؛ اما ما حالا جلوتر از هدف گذاری انجام شده در برنامه بوده و صادرکننده کاتالیست شدیم.

وی یادآور شد: ما در نظر داریم پتانسیل ساخت تمام کالا و تجهیزات صنعت نفت و بویژه پتروشیمی را در داخل کشور داشته باشیم هر چند ممکن است اقتصادی نباشد.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha