۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
افتتاح کارگزارهای خارجی صندوق ضمانت صادرات
رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد

افتتاح کارگزارهای خارجی صندوق ضمانت صادرات

نائینی، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق به صندوق‌های کشورهای عمان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه و بلاروس متصل و قراردادهایی را با آن‌ها منعقد کرد.

به گزارش بازار، سید امیر برهانی نائینی، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری امروز (۲۳ مهر ماه) با اشاره به عملکرد صندوق ضمانت صادرات در یکسال اخیر اظهار کرد: فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات در گذشته بیشتر مرتبط با داخل کشور بود و ارتباط با صندوق‌های کشورهای دیگر برقرار نبود. اما با اقداماتی که انجام شد، اتصال به عمان، قطر، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس صربستان، اندونزی، مجارستان و مغولستان انجام شد و تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی با این کشورها منعقد شده است.

وی افزود: در روسیه با قرارداد بیمه اتکایی به طور کامل به صندوق ضمانت صادرات روسیه متصل شده‌ایم. در اندونزی در سفر رئیس جمهور به این کشور قراردادی با شرکت همتام منعقد شد. کشور اندونزی دارای بازاری است که در سال‌های اخیر از آن غافل مانده‌ایم، اما با اقدامات انجام شده تعاملات با این کشور افزایش پیدا می‌کند. با کشور صربستان که عضو اتحادیه اروپا است، قرارداد همکاری مشترکی با ارزش نزدیک به ۱ میلیون یورو منعقد شده و تامین مالی از این کشور از موسسه آئوفی برای قطعات خودرویی سنگین و ماشین آلات صنعتی انجام می‌شود. این کشور به خصوص در حوزه پتروشیمی به کمک کشور ما نیاز دارد.

برهانی در ادامه گفت: برای اولین بار کارگزارهای خارجی نیز برای صندوق ضمانت صادرات تعریف شده است در روسیه و ارمنستان و برخی از کشورهای دیگر کارگزاری‌های صندوق ضمانت صادرات ایران آغاز به کار کرده است. در واقع هر جایی که سازمان توسعه تجارت مرکز تجاری احداث کند، صندوق ضمانت صادرات نیز برای ایجاد کارگزاری‌های بیمه‌ای اقدام می‌کند.

رئیس صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم ارتباط دوباره با قاره آفریقا و صادرات به این کشور است که در سال‌های اخیر ارتباط با این کشور بسیار محدود شده بود. اما اکنون از فرصت‌های در کشورهای آفریقایی بیشتر بهره‌مند می‌شویم. در سفر آینده دو سند همکاری بیمه‌ای بانکی با کشورهای آفریقایی امضا می‌شود و ریسک صادرات به این کشورها کاهش می‌یابد.

وی افزود: خدمات صادرات به روسیه در سال اخیر بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده است. در رابطه با آفریقا نیز همینطور است و به زودی خدمات در کشورهای آفریقایی نیز افزایش می‌یابد.

برهانی ادامه داد: کرسی هیئت رئیسه در اتحادیه امان (اتحادیه بیمه‌گران کشورهای اسلامی) حفظ شده و به عضویت کوتاه مدت اتحادیه برن (معتبرترین اتحادیه بیمه‌گران صندوق ضمانت در جهان) نیز درآمده ایم. این اتفاق ویژه‌ای در تاریخ صندوق ضمانت صادرات است و کشورهای بسیاری از حضور ما استقبال کرده‌اند.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ابراز داشت: در حاشیه جلسه اتحادیه امان (بیمه‌گران کشورهای اسلامی) با موسسه بیمه اعتبار صادراتی اسلامی قراردادی منعقد شد. این اقدام در تعامل با کشور عربستان انجام شد. چرا که مقر این موسسه در ریاض عربستان است. سال‌ها بود که ارتباط با این کشور قطع شده بود، اما ارتباطات به طور مجدد آغاز شده و افزایش همکاری‌ها در حال انجام است. این دستاوردها بدون وابستگی به برجام و ارتباط با غرب به دست آمده است.

برهانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در رابطه با اثر آزادسازی منابع ارزی کشور بر اقدامات صندوق ضمانت صادرات، گفت: با آزادسازی منابع ارزی کشور مطالبات صندوق نیز قابل وصول‌تر می‌شوند. پیمانکاران ایرانی شاغل در کشور عراق و افرادی که صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور را انجام می‌دادند در برخی موارد در انتقال منابع از کشور عراق با مشکل مواجه شده‌اند و از ضمانت‌نامه‌های صندوق استفاده کرده‌اند. با آزادسازی منابع ارزی کشور در عراق و وجود امکان آزادسازی ضمانت‌نامه‌های صندوق و وصول مطالبات در این کشور برقرار شده است. در کشور عراق نیز با تعامل با دو بانک این کشور ارتباط خوبی برقرار شده است. با رایزنی انجام شده قرار بر آن است که بخشی از منابع ارزی آزاد شده در قطر به عنوان پشتوانه صندوق ضمانت صادرات در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha